Regi: Agnieszka Holland
Premiär den 29 september
Polen tillhör generellt världens stora filmländer, här finns sedan gammalt en filmskola som elever från hela världen kämpar för att komma in på. Regissören Agnieszka Holland började sin karriär som assistent till Andrzej Wajda och prisades på Berlins och Cannes filmfestivaler innan hon började göra filmer i Hollywood, lika framgångsrik och respekterad där.
Under senare år har Holland regisserat serier som The Wire, Treme, The Killing och House of Cards. Tillbaka i Polen nu med sin nya film Villebråd visar hon att den typen av naturalistiskt berättande med en lite skev underton är en genre som hon behärskar till fullo. Dessutom hanterar hon verktygslådan så bra att hon utan problem kan frångå den – inte minst för att skruva till berättelsen ytterligare.
Duszejko (rollen – och hela filmen – bärs upp av en karismatisk Agnieszka Mandat-Grabka) är en äldre lärarinna på väg in i pension som lever ensam med två älskade hundar i ett gammalt hus på landsbygden. Hennes ständiga irritation är samhällets jägarsällskap bestående av riktigt tuffa machomän, den sorten som består av traktens rikaste företagare och myndighetsrepresentanter.
Jägarmännen betraktar och behandlar både djur och unga kvinnor som nedlagda troféer, i skönt sällskap av några råa busar i drängtjänst. I sällskapet ingår också höga representanter för stadens styre och poliskåren – mer eller mindre öppet förekommer svarta affärer och politiska överenskommelser under bordet.
Holland håller historien i så stadiga tyglar att vi både luras och känner oss intelligenta på en och samma gång.
Duszejko gör vad hon kan för att förstöra jakterna, med ljud och bråk. Hon tar därtill en ung, utsatt kvinna under sitt beskydd, men hon är också sårbar i sin buttra isolering. När hennes hundar försvinner blir hon förtvivlad och förstår att kampen måste föras på ett sätt som är hennes eget, för att bekämpa våldet.
Det undersköna landskapets skogar och berg har en viktig roll i filmen genom ett andlöst och genomtänkt foto av tidigare medarbetaren Jolanta Dylewska, och Rafal Paradowski. Över huvud taget är varenda detalj i miljöer och persongestaltning så genomarbetad att man häpnar över hur fint amerikansk thrillereffektivitet kan gifta sig med gammal god europeisk naturalistisk independence. Jakten har en symbolisk betydelse men har i varje ögonblick också sin egen konkreta berättelse.
Och inte är det något fel på själva intrigen heller. Holland håller historien i så stadiga tyglar att vi både luras och känner oss intelligenta på en och samma gång, eftersom hon håller oss i handen hela vägen.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr