Hannes Holms filmvärld är mycket förknippad med en tid då världen därute var mer av en bakgrund till ett storögt, lite försiktigt kliv ut i vuxenvärlden. I hans Himlen är oskyldigt blå (2014) förlorar tonårige Martin sina illusioner under ett sommarjobb i Sandhamns fashionabla seglarmiljö. Titeln och temat anknyter till Ted – för kärlekens skull, baserad på kompositören och artisten Ted Gärdestads liv och tidigt snabbt stigande karriär, en film som skulle kunnat heta Himlen är oskyldigt blå 2.
Regi: Hannes Holm
Ted Gärdestad var en sprallig och kärleksglad ung fena på att skriva låtar som gick rakt in i den troskyldiga delen av hjärtat. Med hjälp av brodern Kenneth, som hårt dirigerad skrev kongeniala texter där ordens ljusa och varma valörer inte fick tummas på, strömmade det snart fram ett alldeles särskilt universum av sol, sommar, kärlek och längtan.
För den som inte var besatt av bröderna Gärdestads musik och texter blir filmen faktiskt lite av ett uppvaknande vad gäller kvaliteten på låtarna och inte minst produktionerna. Berättelsen om hur de naiva pojkarna hamnar hos proffsen på Polarstudion med demonproducenten Stikkan Anderssons näsa för popsuccé i centrum är tankeväckande, även om det är svårt att tro att fighterna mellan imperiebyggaren Andersson (Jonas Karlsson), med många egna hits i bagaget, och Ted med omvittnad enorm integritet stannade vid de kärleksfulla gnabben som visas här.
Det är lätt att förstå hur den tsunamiliknande framgången och drogerna bidrog till att bryta ned hans psyke.
Adam Pålsson har satt sin roll som Ted så perfekt mellan nästan gränslöst sprittande livslust och svartaste skräck inför demonerna som kryper på så småningom. Gärdestad vill leva i det ljusa men verklighetens mörka moln seglar upp – det är lätt att förstå hur den tsunamiliknande framgången och drogerna bidrog till att bryta ned hans psyke. Trots att sammanbrottet skildras grafiskt är det gjort med varsamma händer med stor respekt för människan mitt i den.
Också brodern (en rörande Peter Viitanen) har en viktig roll, specifikt som Kenneth Gärdestad men också som en stark gestaltning av en anhörig som kämpar och famlar och våndas när en kär familjemedlem dras ned i en ond spiral. Han kan inte välja väg utan tvingas in i rollen som realisten och ibland myntets andra, kanske lite tristare, sida. Den som ständigt står standby vid telefonen, blir flickvännernas förtrogna, buffert gentemot oroliga föräldrar och som får stå tillbaka i sitt eget kärleksliv. För kärlekens skull.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr