Förra vintern utkom äntligen 81-årige David Cornwells (välskrivna förstås) memoarer, Duvornas tunnel, i fin översättning av Klas Östergren. Med en karakteristisk blandning av öppenhjärtighet och några halvt dolda hemligheter, som han noggrant redovisar skälen till att de måste förbli hemliga en tid till, är de snarare en samling bakgrunder till hans böcker än till hans privata liv – till en början.
AKTUELLA BÖCKER AV JOHN LE CARRÉ:
Smileys 60-tal (Telefon till den döde, Mord i högre skolan, Spionen som kom in från skolan, Spegelkriget)
Översättning: Ingmar Forsström, Pelle Fritz-Crone, Lena och Cai Melin, Mons Mossner
Albert Bonniers förlag, 2017
Smileys 70-tal (Mullvaden, En hedervärd skolpojke, Smileys krets)
Översättning: Nils A Bengtsson, Sam J Lundwall
Albert Bonniers förlag, 2017
Spionernas arv
Översättning: Klas Östergren
Albert Bonniers förlag, 2017
Duvornas tunnel – berättelser från mitt liv
Översättning: Klas Östergren
Albert Bonniers förlag, 2016
Boken ger nycklar till tidigare lästa berättelser med verkliga människor och möten som gett konkret inspiration till figurerna i hans böcker. Den lilla trumslagarflickan (1983) har drag av halvsystern; ryska, amerikanska och israeliska spionchefer, oligarker och skrupelfria skurkar bakom enorma förmögenheter visar sig ha starka drag av nära vänner och flyktigt bekanta.
Och till slut kommer den starka berättelsen om fadern, han som svindlade och svek och som finns med som den essentiella fadersfiguren i romanen En perfekt spion (1986).
Cornwell är mer känd som John le Carré, genom sina många romaner om 1900-talets spionageverksamhet, med den skuggliknande britten George Smiley och hans nemesis den ryske spionchefen Karla, i spetsen för de många civilklädda soldaterna som utgör kanonmat i det kalla kriget mellan stormakterna. Och författaren skriver ur egen erfarenhet.
Till skillnad från James Bond och hans kolleger i agentromanerna av mer schabloniserat slag består en stor del av le Carrés hjältars professionalism i att smälta in i bakgrunden i billiga kostymer och trista uppsyner.
De många identiteterna är allt utom glamourösa; till yrket kanske handelsresande, ”export-import” eller ett monotont biblioteksjobb. Bostaden en trist hyresetta eller ett av rengöringsmedel stinkande rum med trådslitna gardiner på ett billigt hotell. En osocial, lite kolerisk stil med ofta för mycket alkohol i kroppen är den perfekta personan. Bakom alltihopa en skarp men sällan särskilt lycklig personlighet som vet att läsa av sina fienders svagheter och hur man använder sina armbågar för ett brutalt slut på konversationen.
Dessa luggslitna figurer rör sig företrädesvis i gränstrakterna mellan öst och väst i efterkrigstidens Europa. På hemlig order från chefer med svagt arbetsköparansvar.
Ända sedan det omedelbara och internationella genombrottet med Spionen som kom in från kylan 1963 har John le Carré med sin stadiga utgivning blivit läst och älskad och förmodligen aldrig haft några svårigheter att bli utgiven. Hans romaner, skrivna på litterärt hög nivå och med omsorgsfullt utvalda översättare som för det mesta gjort ett gediget jobb, har också aktualiserats genom ofta sevärda filmatiseringar. Exempel bara sedan 2005 är The Constant Gardener, Tinker Tailor Soldier Spy (regi Tomas Alfredson), A Most Wanted man, tv-serien The Night Manager och Our Kind of Traitor (alla visade i SVT).
Efter murens fall har författaren rest vidare och utvidgat sin beskrivning av världen som en tummelplats för privata konglomerat, bokstavligt taget gränsöverskridande affärsverksamhet som stater anlitar i erövringsprocesser som de bedriver i Afrika, Asien och Sydamerika. Riktiga rysare – och som alltid med en stadig förankring i en alltmer skrämmande global verklighet.
Kännarna (och de är många och initierade) diskuterar på kultursidor och i nätforum hur man bäst läser le Carrés spionromaner från kalla kriget. Några av dem går djupare in i just Smileys värld på ”Cirkusen”, högkvarteret i London. Nyutgivningen pågår stadigt, liksom utgivningen av nya upplagor av de äldre romanerna.
Kännarna (och de är många och initierade) diskuterar på kultursidor och i nätforum hur man bäst läser le Carrés spionromaner från kalla kriget.
Senast är Bonniers samlingsvolymer som kom i december, med temana och titlarna Smileys 60-tal och Smileys 70-tal. Det är tyvärr en svårbegriplig utgivning, fyra respektive tre romaner samlade i två sladdriga volymer som tillsammans väger nästan två kilo i sina olika gamla översättningar.
Läsning av spänningsromaner brukar ha en tendens att vilja följa med ned i sängen, i badkaret eller på resa – det är helt omöjligt här. De bibeltunna bladen är också obegripligt paginerade från pärm till pärm, den senare räknar ned till sidan 1 424.
Det hade varit betydligt bättre att ge ut varje volym för sig för att komplettera sin samling med lite mer svårhittade böcker än denna förvirrade produkt. Annars dyker de flesta fortfarande upp på loppisar och andrahandsaffärer, då är de också kongenialt slitna i både inbundna och i pocketversioner.
Spionernas arv, som utkom i november, finns förstås inte med. Ändå är den en nog så viktig del av Smileys och John le Carrés värld. Inför läsningen av den läste jag om Spionen som kom in från kylan, som nu nästan kan ses till prolog till John le Carrés slutgiltiga och stora epos. Han går djupare ned i spionens personlighet och samvete, och jämförelsen mellan dåtidens brutala statsmaktsutövning och dagens slicka rovdrift under extremliberal skamlöshet utfaller inte till samtidens fördel. Det fanns tydligen ändå ett samvete en gång.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr