Liljevalchs konsthall, Stockholm
Vernissage den 12 januari och pågår t o m 25 mars
Efter två års grundförstärkningar och reparationer av den slitna Liljevalchs konsthall på Djurgården i Stockholm öppnar Vårsalongen denna vecka.
Vintern har knappt börjat på allvar, men konsthallens chef Mårten Castenfors berättar i sitt invigningstal att man i konstnyhetsglesa mediatider passar på för att få extra mycket press. Som om det skulle behövas – Vårsalongen är ett dragplåster som får media och publiksiffrorna att gå bananas oavsett.
Under två år har den årliga presentationen av konst utförd av ickeprofessionella tillsammans med yrkesverksamma – en gång de refuserades salong som av avvisade konstnärer själva presenterades i parken utanför – visats i andra, tillfälliga lokaler.
Tillbaka i en av de finaste representanterna för stadens 1910-talsarkitektur, skapad av Carl Bergsten, är det åter konstens kvalitet som står i centrum – här kan den inte gömma sig bakom spektakulära utsikter och bygghissmiljöer.
Hon har så fantastiskt fint fångat den stelt representativa akademisekreteraren i det mjuka materialet att man blir alldeles kär i både verk och motiv.
I år har ungefär 5 procent av omkring 2500 bidrag fått komma med. De skickas in anonymt, men det är övervägande kvinnor som kommer till hängning – enligt Mårten Castenfors är förhållandet stadigt omkring 60–40. Varför kan man spekulera om, men juryn är jämnt könsfördelad (Castenfors själv, författaren Lena Andersson och konstnärerna Sara-Vide Ericson och Dan Wollgers)
Ända sedan invigningen har Liljevalchs haft som en stor del av sitt uppdrag att presentera utställningar med anknytning till konsthantverk med en eller fler konstnärer. Det är också vad som slår en besökare på Vårsalongen, konsten är i form av tavlor i olika material, skulpturer i tyg, lera etc, film och foto och olika typer av installationer och då börjar man titta på hur den är gjord och tänkt.
Därför har utställningen en särskilt pedagogisk bonus i själva hantverket, särskilt som många av verken ju också befinner sig på ett stadium som inte nått hela vägen fram till ett ”färdigt” verk.
Bland dem jag tyckte särskilt mycket om i år var Monika Erikssons tovade huvud av Sara Danius, ”Akademiledamot”. Hon har så fantastiskt fint fångat den stelt representativa akademisekreteraren i det mjuka materialet att man blir alldeles kär i både verk och motiv. Danius har haft det lite tufft, men jobbat på som en annan kulturens Modesty Blaise, tänker man.
Också Ylva-Li Ahlströms ”Looking Back”, ett av utställningens mycket få omedelbart politiska verk, en burka i ett tyg vars motiv är en massa ögon, är oerhört starkt och väcker frågor och tankar.
Och på tal om tekniker; Magali Cunico har i “Ondskans blomma, b. Dark & Yellow” kombinerat papper, mjöl, gips, salt, tapetklister, tempera, olja och bläck på linneduk på bilder som man vill stå länge framför.
Precis som i annan kultur, som till exempel film och teater är humor någonting för de allra skickligaste. Här är den ganska rikt representerad och lämnar mig kall med några undantag, som förstås Ester Erikssons fina små tuschteckningar (snarare än skämtsamma samhällskommentarer med karikatyrer i brodyr, som inte lämnar ett ögonblick över för betraktarens tankar).
Att konstsalongen befinner sig mitt i samtiden uppfattar man även om årets landar stadigt i konsten i sin egen rätt. Tillgänglig för alla, som det ska vara.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr