49 personer kom aldrig hem från jobbet under 2017, nio av dem var under 35 år. Det visar Arbetsmiljöverkets preliminära statistik över dödsolyckor i arbetet samt medieuppgifter.
Siffran ligger under snittet för 2000-talet, men cementerar bilden av att den positiva utveckling mot färre döda på arbetet som pågått sedan 1960-talet har stannat av. Var fjärde dödsolycka drabbade transportarbetare.
– Det är jättesorgligt att folk inte kommer hem från sin arbetsdag i ett modernt samhälle där teknisk utveckling borde kunna förhindra svåra olyckor sker. Ingen ska behöva dö på jobbet, säger Martin Miljeteig, ombudsman med ansvar för arbetsmiljö på Transport.
För fjärde året i rad toppar transportbranschen dödsolycksstatistiken. Av de som omkom var tio lastbilschaufför, det vill säga var femte dödsfall.
Enligt Martin Miljeteig har inte yrket i sig blivit farligare, men villkoren har blivit det.
– Yrket har förändrat sig. Nackdelen här är en del av hela systemet med upphandling kopplat till lägsta pris. En förklaring till ökningen är att man börjat tumma på säkerheten. Det är ett systemfel som innebär att färre människor gör mer jobb. Stressen, riskerna och risktagandet ökar.
Man kan aldrig sätta vinst i ett företag före de anställdas liv. Då har man en väldigt skev människosyn.
Martin Miljeteig, ombudsman i Transport
Var fjärde arbetsköpare inom transport- och byggbranscherna anser att de måste fuska med regelverket för att kunna överleva som företag. Det visade en undersökning om osund konkurrens som Arbetsmiljöverket publicerade i juni förra året.
Fakta Dödsolyckor i urval 2017
Den 18 februari omkommer en 60-årig byggnadsarbetare när en betongvägg faller över honom. Det är ett av tre fall av dödsolyckor i samband med vältning av väggblock under 2017. Arbetaren var en av åtta omkomna byggnadsarbetare under året.Den 7 maj sprängs en 30-årig fabriksarbetare till döds vid en olycka vid en sprängämnesfabrik.
Den 14 juni blir en banarbetare påkörd av ett tåg och avlider av sina skador. Mannen blev 21 år.
Den 30 augusti kläms en lastbilschaufför till döds mellan lastbilen och en container. Chauffören blev 31 år och var en av tio lastbilschaufförer att omkomma på jobbet under 2017.
Den 7 november dör en 49-årig processtekniker efter ett fall ned i en behållare för pappersmassaupplösning.
Källa: Arbetsmiljöverket
– Man kan aldrig sätta vinst i ett företag före de anställdas liv. Då har man en väldigt skev människosyn. Företagen behövs, men det är arbetsköparen som har det yttersta ansvaret att säga: ”Det här är för farligt”, säger Martin Miljeteig.
Utredningar som parterna i branschen har gjort har inte kunnat peka ut någon enskild faktor som orsak till dödstalen. Att arbeta i trafiken utgör i sig en risk, och vägolyckor drabbar inte bara yrkesförare.
Men årets statistik visar också att hälften av olyckorna skedde vid lastning och lossning, något som enligt Martin Miljeteig är ett moment där rutiner och utbildning kan göra tydlig skillnad.
– Här finns det faktiskt något att göra för arbetsgivarna, att se till att den som arbetar kan ta den tid man behöver för att utföra sina arbetsuppgifter. Är förutsättningarna osäkra ska man inte ta risken, säger han.
Maria Lindh är branschchef på Transports motpart Biltrafikens arbetsgivarförbund.
– Alla dödsolyckor är en för mycket. Ingen ska behöva dö på jobbet oavsett. Vi ser väldigt allvarligt på alla dödsolyckor och arbetar aktivt för att de inte förekomma, säger hon.
Bland annat nämner Maria Lindh de 65 miljoner som arbetsköparna i branschen årligen bidrar med till finansieringen av arbetsmiljöarbetet i den partsgemensamma organisationen TYA.
Hon säger också att medlemsföretagen har arbetsmiljö- och säkerhetspolicys.
Hur ser du på att 1 av 4 arbetsköpare i byggbranschen uppgav till Arbetsmiljöverket att de var tvungna att fuska med reglerna?
– Det är en tråkig inställning. Men vi har inte sett något belägg för den uppgiften.
Är det någonsin försvarbart att tumma på säkerheten för det egna företagets överlevnad?
– Nej, inte om man bryter mot lagar och regler. Man ska följa alla lagar och regler.
Vi är inte poliser. Vi tycker att polisen ska stoppa de som bryter mot lagar och regler på vägarna.
Maria Lindh, branschchef på Biltrafikens arbetsgivarförbund
Maria Lindh säger att regelefterlevnad är ett krav för medlemskap i organisationen och att det är inskrivet i kollektivavtalen att arbetsköpare ska ”måna om att följa lagar och regler”. Däremot anser hon inte att arbetsköparorganisationen har ett ansvar att beivra regelbrott.
– Vi är inte poliser. Vi tycker att polisen ska stoppa de som bryter mot lagar och regler på vägarna. Vi kan hjälpa företagen att ta fram policys, men att sköta kontrollerna på vägarna kan vi inte göra, säger hon.
Efter transportbranschen var byggbranschen förra året hårdast drabbad av dödsolyckor. Åtta byggnadsarbetare dog på arbetet under 2017.
År 2016 dog sammanlagt 43 personer på sina arbeten. 2017 års dödstal på 49 är det högsta sedan 2011.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr