Arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar fråntar Hamnarbetarförbundet fackliga rättigheter över hela landet. Från och med den 1 april riskerar flera hamnar stå utan fungerande skyddsorganisation.
Från och med den 1 april riskerar flera hamnar i Sverige att stå utan fungerande skyddsorganisation. Nu forcerar arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar igenom sitt nästan årsgamla policybeslut om att skära ned Hamnarbetarförbundets fackliga rättigheter till lagens minimum.
På måndagen fick de anställda i hamnen i Halmstad beskedet i matsalen.
– HR-chefen ställde sig i matsalen. De sade att vi inte längre kommer att ha facklig tid och inte bli kallade till förhandling. Vi kommer inte ha skyddsombud och inte heller ha facklokal. Vi är majoritet i hamnen, men nu utestängs vårt skyddsombud, vilket får säkerhetskonsekvenser, säger Paul Karlsson, ordförande i förbundets avdelning i Halmstad.
Redan för ett år sedan antog arbetsköparorganisationen Sveriges Hamnar policyn att enbart det kollektivavtalsbärande facket skulle få åtnjuta fackliga rättigheter utöver lagens lägstanivå. Policyn antogs efter att APM Terminals i Göteborgs containerhamn börjat tillämpa regeln. Hittills har dock inte medlemsföretagen följt den.
Men enligt uppgift till Arbetaren ska Sveriges Hamnari slutet av förra året ha satt en deadline för medlemmarna för policyns införande till den 1 april.
Vi har bemannat skyddsorganisationen med 13 man.
Christian Thernström, kassör i Hamnarbetarförbundets avdelning i Karlshamn
Hamnarbetarförbundet och Transport bedöms vara ungefär jämbördiga i medlemsantal i hamnarna, med vardera fack i majoritet på olika ställen i landet. För Hamnarbetarförbundet som fack är det förstås ett hårt slag att förlora sin fackliga utgångspunkt.
Men de avdelningar Arbetaren har pratat med är mest oroliga för vilka effekter det plötsliga införandet kommer att få på arbetsmiljöarbetet i de hamnar där Hamnarbetarförbundet är i absolut majoritet.
En av dem är Karlshamns hamn där Christian Thernström är kassör i avdelningen. Han säger att i Karlshamn är, bland de fastanställda, enbart 5-6 medlemmar i Transport. Resten, ett sextiotal, är medlemmar i Hamnarbetarförbundet.
– Sedan ett halvår har Transport haft en klubb här. De har inget utbildat skyddsombud, men har sagt att de ska utbilda ett nu. Det är ett ombud. Vi har bemannat skyddsorganisationen med 13 man, säger han.
Det kommer att lägga ett enormt ansvar på de här individerna som är medlemmar i Transport. Det är jävligt oansvarigt och förmätet.
Erik Helgeson, hamnarbetare och ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse
Införs policyn mangrant kommer det innebära att i tolv av Sveriges hamnar kommer majoriteten av arbetarna vara utestängda från kollektiva förhandlingar och skyddsarbete. Kanske blir situationen som mest problematisk i den så kallade Roro-hamnen i Göteborg, Sveriges näst största hamn. Där fick de omkring 300 medlemmarna i Hamnarbetarförbundet på torsdagen reda på att ansvaret för skyddsarbetet nu övergår till Transports omkring 15 medlemmar.
Där arbetar Erik Helgeson, som även är ledamot i förbundsstyrelsen.
– Det blir ju bara helt sjukt. Det kommer att lägga ett enormt ansvar på de här individerna som är medlemmar i Transport. Det är jävligt oansvarigt och förmätet. Företaget är beroende av att samverka med sin personal, vad de gjort nu är att utesluta 90 till 95 procent av arbetsstyrkan från skyddsarbetet. Det kommer ju aldrig att fungera. Man använder sin egen personal i ett storpolitiskt spel, säger han.
Erik Helgeson misstänker, som alla de avdelningsrepresentanter som Arbetaren pratat med, att det plötsliga införandet rör sig om en provokation från Sveriges Hamnar. Det är bara drygt en månad kvar till arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons utredning om en eventuell inskränkning av strejkrätten ska lägga fram sitt förslag.
Erik Helgeson säger att han misstänker att Sveriges Hamnar, genom att frontalangripa hela förbundet, vill provocera fram en storstrejk som ska påverka utredningen att frånta Hamnarbetarförbundet strejkrätten.
– De vill ha den här konflikten nu för att rama in så att de kan bärga hem en ändring i strejkrätten. Det kommer de inte få. Det kanske slutar med en nationell strejk i hamnarna, men inte nu, säger han.
I både Karlshamn och Halmstad förvånades avdelningarna över deras arbetsköpares beslut. Ingen av hamnarna har någon konfliktfylld modern historia och avdelningarna upplever att de kunnat komma överens med de respektive ledningarna.
När Arbetaren ringer upp vd:n för Hallands Hamnar, som äger hamnen i Halmstad, vill Björn Alvengrip inte svara på frågor. Han hänvisar i stället till Sveriges Hamnars vd, Joakim Ärlund, detta trots att han själv är ordförande i arbetsköparorganisationens styrelse.
– Det är inte något beslut som fattats enkom av Hallands Hamnar. Jag kommer inte att lämna några kommentarer, säger Björn Alvengrip.
Fast du är ju vd för hamnbolaget som ska driva igenom förändringen?
– Jag har sagt att jag inte kommer kommentera.
Hur kommer det sig att du inte kommer det?
– Det kommer jag inte kommentera
Läs Joakim Ärlunds svar på Arbetarens frågor här.