Över hälften av drygt 500 nordiska taxiförare som svarat på en enkät har upplevt hot och våld i arbetet, bara 40 procent har helt sluppit undan. Det visar undersökningen som den fackliga Nordiska transportfederationen, NTF, beställt.
Vi har nästen en helt avreglerad taxinäring och ur arbetstidsperspektiv är det inte särskilt gynnsamt.
Emil Burman, utredare Svenska Transportarbetareförbundet
Mest uppseendeväckande är uppgifterna om arbetstiderna. I snitt har de svarande uppgett att de har en normalarbetstid på 53 timmar i veckan. Flera förare uppger att de haft arbetspass som som sträcker sig över dygnets 24 timmar. Värst är det enligt rapporten i Sverige.
– Vi vet att det finns de som jobbar långt mycket mer än 53 timmar i veckan i Sverige. Men om normal arbetstid är på 40 timmar i veckan visar NTF:s mätning att man jobbar betydligt mer i veckan än man ska, säger Emil Burman, utredare på Svenska Transportarbetareförbundet.
Tröttheten som kommer av att jobba för mycket är en risk i trafiken.
Anu Hietala, generalsekreterare NTF
I NTF:s enkätundersökning uppger närmare 82 procent att känner sig trötta under arbetet. Hälften, Finland undantaget, rapporterar också att de råkat ut för trafikolyckor, varav runt 10 procent resulterade i personskador.

Det är ett samband som Anu Hietala, NTF:s generalsekreterare, vill blir föremål för både nationell diskussion och utredning med riktning mot lagstiftning.
– Det är konstigt att det anses att man i transportbranschen ska jobba mer än på ett vanligt kontorsjobb. Tröttheten som kommer av att jobba för mycket är en risk i trafiken. Vi skulle gärna se mer skydd för taxitrafiken, men i flera länder går det tvärtom åt andra hållet, säger Anu Hietala.
I Finland finns nu en stor oro över att en ny lagstiftning som avreglerar taxibranschen kommer att få de negativa konsekvenser som organisationen sett i Sverige. Hon är tydlig med att NTF anser att ”avreglering inte är rätt väg att gå”.
Hon får medhåll från Emil Burman som vill varna för det svenska exemplet.
– Utredningen tyder på att taximarknaden inte fungerar som avsett i något av länderna. Nu börjar Finland överge sin branschregering och har blickat mot Sverige. Vi har nästan en helt avreglerad taxinäring och ur arbetstidsperspektiv är det inte särskilt gynnsamt, säger han.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.