”Amazons kunder, aktieägare och framför allt våra kollegor tjänar inte på facket.” Det säger den tecknade berättaren i nätjättens instruktionsvideo.
Videon som läckt till brittiska The Guardian efter att först ha citerats av webbsajten Gizmodo, riktar sig till koncernens chefer. Varken sajten eller tidningen publicerar själva video med hänvisning till nödvändigheten att skydda sina källor, men citerar båda ur den.
”Vår affärsmodell bygger på snabbhet, innovation och en kundbesatthet – saker som generellt inte förknippas med facket. Tappar vi fokus på dessa kritiska områden riskerar vi allas jobb: ditt, mitt och våra medarbetares”, säger berättaren i gul reflexväst, enligt Gizmodo.
Enligt The Guardian fortsätter företaget att varna för farorna med fackligt inflytande på arbetsplatsen. I ett säger en tecknad karaktär att bilföretaget General Motors konkurs mycket väl kan vara ett resultat av facklig organisering inom företaget.
En annan karaktär förklarar:
”Att ha ett fack inom företaget gör det svårt hänga med i konkurrensen” och fortsätter: ”De delar inte våra värderingar”, återger The Guardian.
I videon ska även företaget lära ut hur cheferna ska känna igen tidiga ”varningstecken” på att de anställda börjar organisera sig i facket. Ett av dessa ska vara att anställda inte går hem omedelbart när deras skift är över, ett annat är att cheferna snappar upp typiska ”fackföreningsord” som ”levnadslön”, ”anställningskontrakt” och ”representation”.
Vidare ges, enligt tidningen, handfasta tips om hur arbetsmarknadslagar kan kringgås och hur cheferna ska kunna förmå de anställda att inte organisera sig utan att begå ett brott.
”Undvik att ge ultimatum, tala istället om möjligheter”, citerar tidningen ur videon.
Den 45-minuter långa videon ska, enligt både Gizmodo och The Guardian, ha för två veckor sedan, mailats till chefer på Amazon-ägda livsmedelskedjan Whole Foods i USA, som en reaktion på ett växande missnöje bland de anställda. Amazon som, trots att de är landets näst största arbetsköpare har hittills lyckats hålla facket borta och ”de verktyg som behövs för framgång när det gäller facklig organisering” presenteras i videon.
De sade till oss att de förväntade sig av oss Teamchefer att vi rättade oss i ledet och följde företagets antifackliga linje.
Anonym chef på Amazonägda Whole Foods till The Guardian
Men alla chefer inom Whole Foods tycks inte ha blivit övertygade av Amazons fackfientliga budskap. En av dem, som själv säger sig ha deltagit i möten och utbildningsträffar på företaget, talar anonymt ut i The Guardian.
– De sade till oss att de förväntade sig av oss Teamchefer att vi rättade oss i ledet och följde företagets antifackliga linje, säger hen till tidningen och fortsätter:
– De sade att facken var bra vid förra sekelskiftet, men inte var nödvändiga längre eftersom regeringen nu stiftat arbetsmarknadslagar.
Sajten Gizmodo som först publicerade säger sig ha bett Amazon om en kommentar, något som inte hörsammats. Men i ett skriftligt uttalande till The Guardian förnekar nätjätten inte videons existens eller tema, men säger att Gizmodo plockat uttalanden ur sitt sammanhang. Återgivningen ”speglar inte vår inställning till hur vi skapar karriärsmöjligheter för våra anställda”, skriver de, samt även:
”Vi är perplexa över varför Gizmodo ger sig på ett företag som vill hantera sina anställda på ett bättre sätt, utbilda hundratals chefer att upprätthålla en öppen och direkt dialog med kollegor och skapa kanaler för att driva på innovation, för våra kunders skull, i en omtänksam och inkluderande atmosfär”, skriver Amazon till The Guardian.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr