Bland det mest fascinerande med Liljevalchs höstutställning Sovjetisk affischkonst är resan därifrån genom Stockholms gator. Över gatorna hänger reklam för teaterföreställningar och utställningar, och de flesta – verkligen de allra flesta – har så uppenbart rötter i den samling affischkonst som användes i propagandan i det nya Sovjetsamhällets första decennier.Det är diagonala fält med olikstora […]
Bland det mest fascinerande med Liljevalchs höstutställning Sovjetisk affischkonst är resan därifrån genom Stockholms gator. Över gatorna hänger reklam för teaterföreställningar och utställningar, och de flesta – verkligen de allra flesta – har så uppenbart rötter i den samling affischkonst som användes i propagandan i det nya Sovjetsamhällets första decennier.
Det är diagonala fält med olikstora bokstäver som lägger sig omväxlande framför och bakom ansikten i stark rörelse, i svindlande perspektiv. Den slagkraftiga designen har blivit internationell standard som fantastiskt nog fortfarande känns modern. Den syns på bok-, skiv- och tidningsomslag när det gäller att skapa uppmärksamhet.
Minsta skoltidnings- eller fanzineredaktör vet hur en rubrik förstoras upp och kopplas till en skrikande mun – men känner hon till att bilden skapades på 1920-talet för att mana till kamp för ett nytt samhälle?
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.