Transportklubben och Hamnfyran anser att APM Terminals missbrukar inhyrningen i Göteborgs containerhamn. Enligt båda facken har ett nytt bemanningssystem inneburit försämringar för all personal och lett till att inhyrda inte vågar slå larm om säkerhetsbrister.
Hamnentreprenören APM Terminals i Göteborgs containerhamn bryter mot andemeningen i kollektivavtalet. Det anser Transportklubben som är starkt kritiska mot hur inhyrning används av arbetsköparen.
– De har bytt ut tidigare fast personal mot bemanningsanställda. När omsättningen nu återhämtat sig har de inte anställt mer folk utan tagit in fler bemanningsanställda istället, säger Daniel Börjesson, ordförande i Transportklubben i hamnen.
Enligt kollektivavtalet med Transport ska minst 80 procent av arbetsstyrkan utgöras av fast bemanning, medan 20 procent kan vara rörlig extrapersonal. Men enligt fackklubben utgörs nu 40 procent av inhyrda från bemanningsföretaget Adecco. För en gång skull är de två facken i hamnen överens om beskrivningen.
– Jag håller med Transport där, det är problematiskt ur flera vinklar. I vissa perioder har vi haft ännu fler, runt årskiftet hade vi över 60 procent, säger Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning 4, Hamnfyran.
Daniel Börjesson säger att klubben protesterat mot de höga nivåerna, men att APM Terminals förklarat att det inte går. Företaget ska ha sagt att återanställning av någon av de 80 personer som sades upp i augusti förra året skulle innebära att fler det blev fler Hamnarbetarförbundare i hamnen. Det skulle, enligt argumentationen, inte vara bra för kunderna.
– Arbetgivaren skyller på att det kan förekomma konflikter för att vissa inte är har fredsplikt. Jag förstår hur arbetgivaren tänker, men tycker inte att det håller, säger Daniel Börjesson.
Extrainkallad personal i hamnen är inget nytt. Den så kallade ”blixtkåren” har traditionellt utgjort en rörlig del av arbetsstyrkan. Facken har accepterat modellen eftersom det varit reglerat med turordningslistor, högre lön och kunnat leda till fastanställning.
Men hösten 2017 avskaffade bolaget modellen till förmån för inhyrning. Enligt båda facken har det nya systemet, även om det skötts enligt avtal, inneburit försämringar för både den fasta och rörliga personalen.
Vi vet att folk inte säger till om de kör sönder maskiner och kranar för att man är rädd att inte få komma tillbaka dagen efter.
Peter Annerback, ordförande för Hamnfyran
Sedan Hamnarbetarförbundet slängdes ut från skyddsarbetet bär Transport hela ansvaret från arbetarsidan säger att de fått rapporter från inhyrda om att de inte vågar slå larm om säkerhetsbrister. Det är också något som, enligt Hamnfyran blivit märkbart.
– Så är det, det vet alla om. Det är ett jätteproblem särskilt för Transport. Vi vet att folk inte säger till om de kör sönder maskiner och kranar för att man är rädd att inte få komma tillbaka dagen efter. Det är inget unikt i hamnen, det följer med inhyrningen, säger Peter Annerback.
Men han stämmer också in i den kritik som Transport nu riktar mot bemanningsföretaget Adecco. Företaget är bundet av LO:s bemanningsavtal och ska därför betala ut garantilön, även om den anställda inte bokats in för jobb. Men enligt Daniel Börjesson försöker bolaget medvetet komma undan att betala, bland annat genom att utnyttja ett undantag i avtalet.
Huvudregeln är att bemanningsföretaget ska anställas tillsvidare, men om personen har en annan huvudsaklig inkomst kan de timanställas. Då behöver bara en del av, respektive ingen, garantilön betalas ut.
Vi hävdar att alla som inte har annan sysselsättning till hundra procent borde vara tillsvidareanställda.
Daniel Börjesson, ordförande i Transportklubben i Göteborgs containerhamn
Men båda facken vittnar om att medlemmar inte anställts tillsvidare, trots att de inte har något annat jobb. Det är något som Transport nu vill sätta stopp för.
– Vi håller på med förhandlingar om detta just nu både lokalt och centralt. Vi hävdar att alla som inte har annan sysselsättning till hundra procent borde vara tillsvidareanställda, säger Daniel Börjesson.
Klubben riktar också kritik mot vad de uppfattar vara ett annat sätt att komma undan att betala garantilön, även för de tillsvidareanställda. Genom att exempelvis erbjuda en småbarnsförälder ett omöjligt pass tvingas den anställda att tacka nej, vilket i sin tur innebär förlorad rätt till garantilön.