Efter flertalet misshandlar och ännu fler hot mot tågvärdarna på Pågatågen som trafikerar Skåne och södra Sverige har personalen fått nog och kräver att arbetsköparen agerar. Efter ytterligare två misshandlar kände sig skyddsombudet i tisdags nödgad att lägga skyddstopp mot att kontrollera biljetter.
Nu kräver facket att tågvärdarna inte ska jobba ensamma och att driftsföretaget Arriva återinför och utökar den tidigare dubbelbemanningen.
– Det är väldigt många som far väldigt illa här. Det är mycket med 20 misshandelsärenden, men ofta kan de hotsituationer som personalen utsätts för vara ännu värre. Vi har en jätteproblematik med en underliggande rädsla, personalen är rädda att utföra sitt jobb, säger Ola Brunnström, Seko:s huvudskyddsombud på Pågatågen till P4 Malmöhus.
Enligt facket har det inträffat mellan 15 och 20 misshandlar under det gångna året och sammanlagt 444 anmälningar om hot eller våld har gjorts till Arriva av personalen.
Det är inte första gången facket agerat mot situationen. Redan för sex år sedan lades skyddstopp av samma anledning, något som sedan överklagades av Arriva.
Vi har ofta problem under dagtid och inte bara på kvällar eller helger.
Ola Brunnström, Seko:s huvudskyddsombud på Pågatågen till Sekotidningen
Tills för några månader sedan jobbade tågvärdarna inte ensamma under kvällar och helger, men i maj avskaffades dubbelbemanningen av arbetsköparen. Men nu kräver facket att dubbelbemanningen återinförs och inte bara under kvällar och helger.
– Vi har ofta problem under dagtid och inte bara på kvällar eller helger. Vi har ett väldigt jobbigt läge just nu, säger Ola Brunnström till Sekotidningen.
Är du två ska du inte agera annorlunda än om du är en.
Kenny Bungss, trygghetschef på Arriva
Men några sådana planer finns inte i nuläget erfar Arbetaren. I stället, säger Arrivas trygghetschef Kenny Bungss, satsar företaget på kroppskameror och utbildning i konflikthantering.
– Jag är inte övertygad om att dubbelbemanning skulle göra att du inte hamnar i hot och våld. Är du två ska du inte agera annorlunda än om du är en. Självklart ska man visera biljetterna, men får du en hotfull resenär eller om inte denna inte hörsammar ska du backa och tillkalla ordningsvakter. Det är vår grundinställning, säger han.
Skulle det inte kunna vara värt det för att personalen ska kunna känna sig trygga?
– Visst skulle man kunna ha det, men det är inte lösningen. I vårt trygghetsarbete och våra undersökningar och workshops har vi sett att kroppskameror ökar den upplevda tryggheten och även kan förebygga vissa våldsdåd. Vi gör väldigt mycket för personalens trygghet, säger Kenny Bungss.
Tisdagens skyddstopp hävdes av arbetsmiljöverket efter några timmar. Men myndigheten har meddelat att de i stället, inom kort, ska genomföra en inspektion av tågvärdarnas arbetsmiljö, enligt uppgift i Sekotidningen.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr