Som Arbetaren tidigare rapporterat har Ikeas anlitande av åkerier i Europa med usla villkor under varit under lupp en tid.
I Danmark pågår just nu en stämning mot Ikeas underleverantör Bring Trucking Slovakia för vad som beskrivits som slavliknande villkor och löner. Företaget, som även kör för Ikea i Sverige, polisanmäldes av Transportarbetarförbundet i september.
Nu meddelar Ikea att de tänker ställa högre krav på åkerierna som kör inrikestransporter i Sverige. Från och med nu ska svenskt kollektivavtal, eller liknande villkor, råda för chaufförerna.
– Vi har infört att vi inte accepterar att man utnyttjar reglerna för renodlad cabotage för inrikestrafik i Sverige. Den andra saken är att kör man ren inrikestrafik i Sverige ska man ha svenskt kollektivavtal eller liknande villkor. Det här kommer vi ha med i alla våra upphandlingar i Sverige, säger Mattias Hennius, en av Ikeas pressansvariga.
Från Transport tas beskedet emot med försiktig optimism.
– Jag hoppas verkligen att det blir så, men säger inget förrän den dag åkerierna sätter kråkan på ett utstationeringsavtal. Gör de det kommer det öppna dörrarna, säger Tommy Jonsson lokalombudsman som själv sett chaufförernas villkor.
Utstationeringsavtal finns till för utländsk arbetskraft som, under en begränsad period, jobbar på svensk arbetsmarknad men för en utländsk aktör.
Tommy Jonsson säger att om det faktiskt blir ett avtal undertecknat med Bring Trucking Slovakia kommer det kunna få effekter på hur andra större företag hanterar transporterna i Sverige. Just nu pågår också ett liknande arbete med exempelvis Volvo och Scania.
Men han tror att när det gäller Ikea kan det också, trots att beskedet gäller Sverige enbart, kan det få effekt på villkoren ute i Europa.
Ikeas Mattias Hennius är väldigt tydlig. Den nya policyn gäller enbart i Sverige.
– Det här handlar om ren inrikestrafik i Sverige. Det handlar om Sverige. Det här är inte applicerbart på något annat land, säger han.
Det finns alltså inga planer på att utvidga policyn så att samma kravs ställs för inrikestrafik i andra länder i Europa?
– Nej, det här är ett svenskt upplägg för Sverige, säger Mattias Hennius.
Sedan tre år har samtal pågått mellan den Internationella transportfederationen, i vilken svenska Transport är medlemmar, om chaufförernas villkor. Den dialogen bröt samman i höstas.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.