Tidigt under måndagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundet ut med nyheten om att stridsåtgärder är på gång i flera svenska hamnar.
– Vi har begärt förhandlingar lokalt uppemot ett hundra gånger och centralt sju gånger sedan i våras. Vi har försökt allt vi kan, men kört fast. Vi har inte mer tid nu. För varje dag som går gröps arbetsmiljöarbetet, när våra skyddsombud inte finns på plats. Vi har inte råd med sämre arbetsmiljö för när det händer något i hamnarna går det riktigt illa, säger Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse.
Vi har inte råd med sämre arbetsmiljö för när det händer något i hamnarna går det riktigt illa.
Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse
Förbundet varslar om punktstrejker och blockader mot bland annat övertidsarbete. Åtgärderna bryter ut onsdagen den 23 januari om inte nya förhandlingar med arbetsköparen Sveriges hamnar återupptas.
Nya varsel kan komma att läggas de kommande dagarna, meddelade Hamnarbetarförbundet under en presskonferens på måndagseftermiddagen.
En övertidsblockad planeras i hamnarna i Piteå, Skellefteå och Umeå samtidigt som punktstrejker varslas samma dag i Holmsund, Sundsvall, Söderhamn, Gävle, Karlshamn, Helsingborg och Malmö. Sammanlagt berörs drygt hälften av förbundets medlemmar av de första varslen, vilket innebär fler än 700 hamnarbetare. Dagen därpå, torsdagen den 24 januari, planeras ytterligare en strejk i Stockholm.
– Vi är beredda. Vi kommer lägga ned arbetet den 23 januari. I Malmö röstade över 90 procent för strejk om det skulle behövas. De flesta hoppades att det inte skulle bli något, men har förståelse för att det måste ske, säger Henrik Collvin, ordförande för förbundets Malmöavdelning.
Hamnarbetarförbundet har också begärt internationella sympatiåtgärder.
Konfliktvapnet ska inte brukas lättvindigt, men allt eftersom tiden gått har oron växt för att någon av våra arbetskamrater ska dö ute på kajen.
Eskil Rönér, förbundsordförande för Hamnarbetarförbundet
Den infekterade konflikten har pågått en längre tid och parterna har suttit i flera förhandlingar de senaste åren. Hamnarbetarförbundet har försökt att få till ett eget kollektivavtal, något som hela tiden nobbats av Sveriges hamnar. I stället har arbetsköparna erbjudit ett så kallat hängavtal, något Hamnarbetarförbundet inte gått med på då de menar att deras medlemmar helt skulle sakna inflytande över avtalets innehåll.
– Med ett hängavtal behöver de inte kalla oss till förhandling och då är vi inte med på banan ändå. Sedan utestängningspolicyn betraktar de oss inte längre som en lokal förhandlingspart. Då behöver de bara skita i oss, säger Erik Helgeson.
Konflikten eskalerade i våras då Sveriges hamnar beslutade om en ny praxis där rätten att påverka reserverades till det fackförbund som slutit kollektivavtal, det vill säga Transportarbetarförbundet. Något som Hamnarbetarförbundet kallat en ”nationell utestängningspolicy”.
Utestängningen av Hamnarbetarförbundet har bland annat lett till att fackets över hundra skyddsombud fråntagits sina mandat samt att de förtroendevalda inte får delta i förhandlingar.
”Konfliktvapnet ska inte brukas lättvindigt, men allt eftersom tiden gått har oron växt för att någon av våra arbetskamrater ska dö ute på kajen”, skriver Hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér med anledning av måndagens varsel i en debattartikel.
Man håller stenhårt fast vid att vi inte ska ha insyn, inte vara delaktiga eller delta i skyddsarbetet.
Erik Helgeson, ledamot i Hamnarbetarförbundets styrelse
Sveriges Hamnars vice vd Joakim Ärlund kallar varslet för oansvarigt och menar att fackets agerande leder till stora kostnader som belastar både företag och samhälle. Men Erik Helgeson håller inte med.
– Det är arbetsgivaren genom sin policy som har skapat den här situationen. Man håller stenhårt fast vid att vi inte ska ha insyn, inte vara delaktiga eller delta i skyddsarbetet. Det är magstarkt att först göra allt man kan för att provocera fram en konflikt och sedan kalla det oansvarigt. Arbetsgivaren är ensamt för konfliktsituationen, säger Erik Helgeson.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.