Hamnarbetarförbundet tar ut fler hamnar i nya punktstrejker. På onsdagen lades ytterligare elva strejkvarsel i hamnarna. I dryga hälften av varslen trappas strejktiden upp till fyra timmar.
– Vi känner att vi måste göra något för att gå igenom det vi vill ha. Folk som jobbar här blir ju förbannade när de skyller på oss att det kostar, när arbetsgivaren lockoutar 12 timmar mer. Det verkar som att vi är för snälla, eftersom arbetsgivarna själva måste förlänga strejken, säger Kent Sehlstedt, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning 8 i Holmsund, en av de hamnar som nu varslar för andra gången.
Motparten Sveriges hamnar svarade redan på torsdagen med egna lockoutvarsel i de berörda hamnarna. Enligt tidigare mönster lockoutas de strejkande resten av dygnet. Det nya varslet för den 18 februari i Göteborgs Roro-hamn innebär en kortare strejk än förra gången, men där blir lockouten desto mer kännbar.
17 feb: Göteborg (RoRo) 14-18
18 februari:
Göteborg (RoRo) kl 04:45-08:45
Halmstad kl 06-09
Helsingborg kl 06-09
Gävle (Yilport) kl 06-10
Malmö (Copenhagen Malmö port) kl 07-09
Malmö (Norra hamnen) kl 07-09
Sundsvall (SCA) kl 07-11
Umeå kl 09-13
Holmsund (SCA) kl 09-13
Piteå kl 14-16
Medan strejken, som varar fyra timmar avslutas klockan kvart i nio på morgonen, släpps inte Hamnarbetarförbundarna in förrän en minut i midnatt. Eftersom Hamnarbetarförbundet organiserar runt 95 procent av de 300 anställda kommer det inte bli mycket arbete utfört under det dygnet.
– Det blir stopp. Transportarna är inte heller så många att de kan göra något under dagen heller. Man kan tycka att hela grejen är jäkligt onödig, vi har ju inget val. Arbetsgivaren har tvingats ut oss i strejk genom att säga att vi inte kommer få skyddsombud förrän vi har kollektivavtal. DÅ har vi varit tvungna att slåss för ett kollektivavtal, säger Peter Annerback, ordförande i förbundets göteborgsavdelning Hamnfyran.
Parternas varsel lades medan parterna åter separat träffade medlarna på onsdagen och torsdagen, träffar som åter kammade noll.
– Vi är positiva till förhandling i medling och om Hamnarbetarförbundet menar allvar med sin vilja att förhandla förutsätter vi att de drar tillbaka sina varslade stridsåtgärder. Vi förhandlar inte direkt under liggande konflikt, säger Mattias Dahl, Transportföretagens vd i ett pressmeddelande.
Allt medan parterna driver längre ifrån varandra hårdnar tonen i debatten. I ett tidigare pressmeddelande anklagar arbetsköparorganisationen Transportföretagen, där Sveriges hamnar ingår, för att sprida ”falska påståenden” och att ”strejka sönder hamnarna och den svenska modellen”.
– När konflikten började var man väldigt tydlig med att man ville ha ett likalydande kollektivavtal som det som vi har med Transport, det vill säga ett andrahandsavtal som bokstav för bokstav skulle vara likadant och som skulle ge en lång rak fackliga rättigheter. Alla de sakerna noterade accepterade vi. Trots det valde de att säga nej och sen har det kommit oklara besked om vad som fattas, säger Mattias Dahl, till SVT Nyheter.
Det Mattias Dahl påstår att de erbjudit oss, det är inte sant.
Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot Hamnarbetarförbundet
Men Hamnarbetarförbundets Erik Helgeson kallar uttalandet en ”bluff”. Ordkriget handlar om huruvida den bilaga med krav på att avsäga sig rätten till lokala uppgörelser och att släppa rätten att driva tolkningstvister i AD, ska anses förändra andravtalet till ett hängavtal.
– Men det är ju bluff! Och det går att läsa sig till. Det Mattias Dahl påstår att de erbjudit oss, det är inte sant. Vi har erbjudit dem det som de säger och de har tackat nej och svarat med en kravlista om att vi ska avsäga oss olika rättigheter, som enligt lag och praxis följer med ett andrahandsavtal, säger Erik Helgeson,
Vi kräver det som alla andra får när de tecknar kollektivavtal.
Peter Annerback, ordförande Hamnfyran
Men trots att parterna retoriskt tycks vara långt ifrån en lösning anser Peter Annerback att parterna egentligen står rätt nära. Allt står och fallet på kravet på bilagan.
– Vad de vill är att vi ska avsäga oss en del av de rättigheter man har när man har kollektivavtal. Frågan är ju egentligen ganska lätt löst och vårt krav tydligt. Det finns inte tolkning hit eller dit. Vi kräver det som alla andra får när de tecknar kollektivavtal, säger han.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.