Pendeltågsentreprenören MTR kringgår löneavtalet genom att hyra in pensionärer som utför stationsvärdarnas jobb i Stockholm för lägre lön. Det anser fackförbundet Seko:s pendelklubb, som kräver ett slut på ”avtalssänkningen”.
Grundförutsättningen för inhyrning i Stockholmspendeln borde vara att uthyrarna skrivit under Bemanningsavtalet. Det anser Pendelklubben inom fackförbundet Seko.
Så ser det inte ut i dag. I stället hyr spårentreprenören MTR in från företaget Veteranpoolen, vars medarbetare sedan får utföra stationsvärdars jobb för lägre lön än lägstanivån i kollektivavtalet.
Nu kräver Pendelklubben ett stopp på vad de kallar en ”avtalssänkning”.
– Bara genom att göra på det sättet sänker man yrket. Vi har inget emot pensionärer, men vi vill att huvudsysslorna sköts av anställda, inte av inhyrda, säger Marta Aguirre, ordförande i Pendelklubben.
Tillfälligt anställda eller vikarier är en vanlig företeelse på arbetsplatserna, men redan nu finns det ett avtal mellan Seko och MTR för just tillfälliga inhopp. Det avtalet garanterar att den anställda går in på medellön för uppgiften.
Men i stället för att tillämpa avtalet, eller låta deltidare tillfälligt gå upp i tid, hyr MTR alltså in pensionärer, som är undantagna i avtalet.
I ett läge där det egentligen borde vara dyrare för arbetsköparen med inhyrda, inverkar det negativt att ha ett b-lag som går på lägre lön, anser facket.
– Det sänker ju avtalet, vilket vi framfört. Inhyrda borde åtminstone gå under LO:s bemanningsavtal och få matchade villkor. Det är något vi planerar kräva inför kommande avtalsförhandlingar, säger Marta Aguirre.
De har hjälpt oss bevaka avstängda rulltrappor för att se till att inga resenärer använder dem. De hjälper även till med att informera resenärerna och hänvisa dem till närliggande trappor eller hissar.
Maria Hansson, pressansvarig på MTR, till tidningen Arbetet
MTR tillbakavisar i tidningen Arbetet att det skulle röra sig och huvudverksamhet, och säger att pensionärerna är väldigt serviceinriktade och hjälpsamma.
– De har hjälpt oss bevaka avstängda rulltrappor för att se till att inga resenärer använder dem. De hjälper även till med att informera resenärerna och hänvisa dem till närliggande trappor eller hissar, säger Maria Hansson, pressansvarig på MTR, till Arbetet.
Men det är ett svar som helt enkelt är inkorrekt, säger Marta Aguirre. Just de arbetsuppgifterna är en del av stationsvärdarnas arbetsbeskrivning, framhåller hon.
– De utför samma jobb som stationsvärdarna. Vad i deras jobb som inte är kärnverksamhet skulle jag vilja ha svar på, säger Marta Aguirre.
I början av året hölls en MBL-förhandling mellan Pendelklubben och MTR där bolaget gick med på att Veteranpoolen skulle fasas ut innan slutet av året. Men ännu säger sig inte facket kunna notera någon utveckling i den riktningen.