Sommarföljetongen: Högspänning – del 1

Lotta arbetar som svensklärare i Göteborg. Efter en pressad tid börjar symptomen att uppträda: hudutslag, värk och sömnsvårigheter. Lotta landar i insikten om att hon blivit elöverkänslig. Det blir starten på en resa som inte ens slutar när Lotta tvingas lämna hus och hem bakom sig och dra till skogs.

[Fotnoter i texten är angivna med hakparenteser, enligt modellen “[1]”, och noterna återfinns sist i dokumentet.]

Foto: Henrik Sendelbach/CC/Wikimedia Commons

1

Allt har redan hänt.

Det här är efter symptomen. Efter sjukdomen, sveken och flykten.

Henrik Bromander, författare till Högspänning.
Henrik Bromander, författare till Högspänning. Foto: Atlas

Ibland, om nätterna när jag ligger i min sovsäck och inte kan sova, funderar jag. Stirrar upp i tältdukens mörkgrönhet och väger det ena mot det andra. Ser fördelar och nackdelar, tänker på konsekvenser och konsekvenser av konsekvensen. Minnesbilder av enskilda situationer är gnistrande klara, som om jag är där och kan tala till människor jag sedan länge förlorat kontakten med. Samtidigt är förloppen, kedjan av händelser mer suddig. Partier, hela månader eller till och med år känns grumliga, som smutsljummet vatten i ett badkar. Ibland vill jag bara dra ut proppen, låta allt rinna undan och ligga kvar i karet, naken och flämtande. Och så minns jag igen. Den där specifika dagen, de där minuterna. Jag hör vad som sades, jag yttrar orden tyst i mitt tält. Mina läppar rör på sig.

Allt framstår som så logiskt tydligt och ändå höljt i dunkel. Jag frågar mig om det fanns en punkt på vägen där det kunnat bli på ett annat sätt. Vilka var valen som avgjorde, hade jag vid något tillfälle kunnat handla annorlunda? Hur hade mitt liv i så fall sett ut, var hade jag befunnit mig nu?

Det här är ett försök till en konkretisering av de funderingarna. En redogörelse, eller avhandling [1] om man så vill, som söker svaret på frågan: Hur blev det så här? En noggrann dissekering av de inre och yttre förlopp som ledde fram hit. En undersökning av de händelser som till slut inte lämnade mig med andra alternativ än att ta saken i egna händer och agera mot de krafter som är på väg att förgöra oss alla.

Som med alla redogörelser är det antag­ligen bäst att börja från början, i rätt ände. Man hade kunnat börja från mitten också, eller någonstans i slutet, men jag tror det är bäst om jag reder ut hur jag hade det i själva nolläget, innan allt bröt ut.

Det var en annan tid, ett kanske inte helt lyckligt men enkelt liv. Hanterligt. Man gick upp på morgonen och bryggde sitt te, man matade katterna och sig själv, man cyklade till spårvagnshållplatsen, man reste in till jobbet, man gjorde sin plikt. Inrutat och okomplicerat. Jag hade gott och väl kunnat fortsätta så, på obestämd sikt. Tyvärr kom det en del emellan. Men som sagt, låt mig ta det från start.

Foto: Wikimedia Commons

 

1.1

Jag [2] arbetade som svensklärare på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg, en tjänst jag haft sedan höstterminen 1996 då jag på ren flax fick anställning på samma skola jag nyss fullgjort min verksamhetsförlagda utbildning på. Jag trivdes med mitt jobb, mer än så. Även om mycket hänt med både skolan och läraryrket under de åren och en hel del ändrats, mest till det sämre, var det ändå oftast värt allt slit. Jag fick arbeta med mina största intressen i livet, språk och litteratur, och fick betalt för det. Dagligen mötte jag en massa vetgiriga, livstörstande unga människor som just börjat ta sina första stapplande steg ut i vuxenvärlden, det var spännande.

Visst, ibland trodde man att man skulle gå under av stress; högen med rättningar som aldrig tog slut utan snarare långsamt växte och förvandlade kvällar och helger till evigheter av extraarbete och hur en deltidstjänst som lärare mer eller mindre alltid är lika med en normal heltid. Hur en lärare förväntas vara både akademiker, estradör och statistiker på en och samma gång men hur man ibland inte orkar vara någotdera och hur det direkt ger utslag i klassrummet. Då kunde det hända att man tvivlade, funderade över andra vägar, andra yrken.

Och så hände något alldeles magiskt när allt klaffade, när planeterna stod i rätt fas och man fick till en riktigt lyckad lektion, och man ångrade sig inte en sekund. Kanske hade man haft högläsning av en novell av Jayne Anne Phillips och eleverna hade först gnetat och skruvat på sig men långsamt tystnat så att det enda som hördes var de dova stegen ute i korridoren och förmiddagstrafiken nere på Viktor Rydbergsgatan medan tjugofem huvuden var böjda över de vältummade stencilerna. Tjugo minuter senare blickar man ut över smågrupperna och hör de animerade dis­kussionerna, upprörda, rörda, för och emot karaktärerna i berättelsen, och man inser att man kan lägga undan stödfrågorna. Vi har tillfälligtvis lyft från marken, just nu svävar S2CD ett par centimeter ovan golvet. Sådana stunder var det underbart att vara lärare.

Ett yrke som en gång var upphöjt och aktat har i dag förvandlats till en sista utväg.

Annat var kanske inte fullt så underbart. Under det senaste decenniet har allt mer administrativt arbete lagts på oss lärare utan att någon extratid frigjorts. Vi förväntas göra mycket mer på färre timmar, samtidigt som våra löner släpar efter. Delvis på grund av detta, delvis på grund av en samhällsförändring där bildning nedvärderats till förmån för krass karriärism har lärar­yrkets status sjunkit som en sten. Ett yrke som en gång var upphöjt och aktat har i dag förvandlats till en sista utväg. Kommer du inte in någon annanstans kommer du alltid in på lärarprogrammet, vilket nu börjat visa sig på sko­lorna. Många av mina yngre svensk­­­lärarkollegor läste inte ens böcker på fritiden, på sin höjd en Camilla Läckberg eller Denise Rudberg på semestern. Och de här människorna ska undervisa det kommande släktet i litteraturhistoria, förväntas få dem att förstå skatter som Balzac och Benedictsson, Maupassant och Mare Kandre, det säger ju sig självt att det inte går. De saknar passion och intellekt, allt de gör blir bara ett trött rabblande ur läroplanen.

Och då har jag ändå försökt hjälpa dem så gott jag kunnat. Ett tag hade jag ambitionen att förvandla ämnesgruppmötena till små kunskapande seminarier där vi mer erfarna lärare kunde coacha och dela med oss, men det havererade ganska om­gående (på grund av administrativ börda, revirpinkande och ointresse, i den ordningen). Visst fanns det fantastiska kollegor på Hvitfeldtska, men de var på långsamt utdöende, i bokstavlig mening. Som min gamla VFU-handledare Gunilla, som var en retoriknörd av rang och kunde citera långa stycken av gamla tal av Palme och Churchill utantill, eller samhälls­kunskapsläraren Håkan Sandel som jag gjorde en del riktigt kul ämnesöverskridande projekt med. [3] Men Håkan pensionerades 2007 och Gunilla var långtidssjukskriven efter att ha brutit höftbenet, snacket i personalrummet pekade mot att hon nog aldrig skulle komma tillbaka.

Egentligen var det ju eleverna som var det viktiga. Det var ju dem vi var där för. Och de var verkligen mitt ljus i mörkret, ända till det bittra slutet. Så skimrande, så oförstörda och ändå så visa. Det är något med de där åren, sexton, sjutton, arton. Det vilar något sällsamt över dem, som en hägring dallrande i hettan. Löftesrik, långt borta och ändå helt nära. De åren känns det som om vad som helst kan hända. Oftast gör det väl inte det, men det är känslan som är viktigast.
Visst, en viss changering har väl skett även med elevunderlaget. På sätt och vis är det som om hela samhället gått bakåt, blivit sämre, och det gäller väl även för våra unga. I dag är deras förkunskaper märkbart lägre, både rent allmänbildningsmässigt och vad gäller sådant som mina kollegor på tidigare nivåer borde ha präntat in i dem. Ena dagen kunde jag få förklara vad Svenska Akademien är för något, andra dagar fick jag lägga energi på att reda ut skillnaden mellan verb och adverb. Det är ju skandal att en enda elev kan lämna grundskolan med godkända betyg utan att känna till sådana elementära ting. Man började i uppförsbacke.
Disciplinen var en annan sak jag fick mer och mer problem med. Det var som om de yngre föräldragenerationerna arbetade efter någon slags laissez faire-teori kring uppfostran där barnens själv­bestämmande är en självklarhet och där en tillsägelse skulle vara en djup kränkning, det vet väl alla som åkt kollektivt eller bevistat en mataffär de senaste åren. Föräldrarna verkar nästan rädda för sina barn, för det latent liggande utbrottet som, om det kommer, ignoreras till plåga för omgivningen. Barnen stöps till individer med självklar rätt och namnskylt på vagnen: här kommer jag!

På något sätt var det ändå annorlunda förr. Bättre vet jag inte, men annorlunda. När Simon var liten var det en självklarhet för mig att sätta gränser, säga ifrån, ibland på skarpen. Visst skar det sig ibland, och slutresultatet kanske inte riktigt blev det jag hoppats på, men han blev åtminstone inte kriminell, och vad jag vet har han aldrig tagit droger. På Hvitfeldtska hade jag elever som pratade om »blaze« [4] helt öppet, demonstrativt högt så att vi lärare skulle höra, som för att säga: vi är inte rädda, ni kan inte stoppa oss. Nåja, så länge de skötte sina studier struntade jag fullständigt i vad de gjorde på fritiden. [5]

Då var det värre med mobilerna. Detta otyg som på allvar gjorde sitt intåg i och med att de »smarta« telefonerna blev allmänt tillgängliga genom mobilope­­­ra­törernas pyramidspelsliknande betal­ningsupplägg. Smarta förresten, jag skulle snarare kalla dem fördummande. Tids­stjälande små adhd-apparater är vad de är. Jämt skulle de kollas, det spelade ingen roll hur inspirerande jag var, vissa elever var helt fast. Var tjugonde sekund skulle den ena appen efter den andra kontrolleras efter nyheter och uppdateringar. Mobilen har förvandlat undervisningssituationen till en kamp mot en osynlig fiende som alltid har något mer spännande att locka med, bara ett klick bort. Visst, John Dewey menade att omvärlden måste in i klassrummen och tvärtom, men jag tror aldrig att han kunde föreställa sig den här globala masspsykosen där samtliga blickar är nedvända mot en platt liten plastbit medan världen står i brand omkring dem.

Jag försökte få gehör för ett mobilförbud i klassrummen, enklast vore om eleverna lämnade mobilerna i sina skåp under lektionstid, men stötte genast på patrull. Från eleverna var det ju väntat, det är som om du skulle försöka slita sprutan ur handen på en heroinist, men även deras överbeskyddande helikopterföräldrar protesterade: »Tänk om det hänt något och jag måste få tag på mitt barn snabbt!« Vår förra rektor Lasse Bengtzon var försiktigt positiv men orkade aldrig ta i problemet på allvar, sönderjobbad som han var.

Därför var mina förhoppningar höga när vi efter flera år av vakanser och tillfälliga lösningar äntligen fick en specialrekryterad chef, Åsa Nilsdotter som tidigare basat för Spyken i Lund. Blott trettionio år gammal och redan en stjär­na i rektorsbranschen. Hon borde ju förstå problemet, tänkte jag. När hon på den första personalkonferensen berättade lite om sig själv (»maratonnörd och Frida Hyvönen-freak«) och jag såg hennes fräckt klippta lugg och färgglada tajts kunde jag inte låta bli att le, det här kan bli riktigt bra, tänkte jag. En modern kvinna som sveper in som en frisk fläkt på vår lite stela och gammeldags skola, det var verkligen på tiden.

Hennes mål var tydligt; Hvitfeldtska måste kunna stå sig i konkurrensen med de storsatsande friskolor som redan tagit närmare fyrtio procent av stadens elevunderlag.

Förvisso lät hennes hyllningstal till teknik i allmänhet och laptoppar i synnerhet en aning oroväckande. Hennes mål var tydligt; Hvitfeldtska måste kunna stå sig i konkurrensen med de storsatsande friskolor som redan tagit närmare fyrtio procent av stadens elevunderlag och lockade med allehanda mutor för att kunna roffa åt sig av de allmänna medlen, därför var hennes vision att alla våra elever skulle tilldelas var sin svindyr dator av senaste modell. På sikt skulle Hvitfeldtska bli en så kallad »tech hub« som lockade framför allt tjejer med kurser i programmering och artificiell intelligens, allt enligt Åsas förment feministiska framtidsvision.
Och mycket hände också under de där åren. Åsa visade sig nämligen besitta en väldig förmåga att få saker gjorda, eller snarare få saker gjorda åt sig. Hon var helt enkelt rasande skicklig på att leda och fördela arbete. Med mitt förslag på mobilförbud blev det inget av, det var bakåtsträvande, snarare borde man uppmuntra eleverna, förlåt, kunderna till multitasking och simultant informationssökande. Vi hade en liten meningsutväxling där i början, civiliserad men lätt ansträngd, och det låg mig i fatet när jag längre fram försökte få bort mobilerna av helt andra skäl, det ska erkännas. Ändå gav jag inte upp på Åsa, jag var fortfarande fylld av en slags naiv förhoppning om att en ung, uttalat feministisk chef skulle kunna vara något mer än just en chef.

Foto: Kelvin Valerio/Pexels

Så rullade det på. Åsa tillträdde höstterminen 2013, och när jullovet kom och jag pustade ut i soffan med Stig i knäet och en kopp varm äggtoddy i mina kupade händer insåg jag att jag inte längtat så mycket efter att vara ledig på evigheter. Egentligen var förändringarna små, men deras effekter blev stora. Nyckelorden, som Åsa presenterat på personalkonferensen i början av terminen, var »kvalitetssäkring«, »transparens« och »digitalisering«. Allt det vi lärare tagit för givet, det som varit en del av vår tysta kunskap som vi skött alldeles utmärkt på egen hand skulle nu ut i ljuset för alla att se. Vartenda moment, varje lektion, minsta detalj skulle vid ett givet tillfälle vara möjlig att skärskåda om en kund (eller, allt som oftast, kundens målsman) krävde så, allt skulle föras in i datorprogram där det blev till siffror och statistik. »Om vi ska kunna bli konkurrenskraftiga gentemot de privata aktörerna måste det bli slut på flummet och godtyckligheten. Vi måste bli bäst genom att vara tydligast«, sa Åsa där hon stod längst framme i aulan i ett par svindyra gympaskor och en oversize-tröja med texten »Girl Boss« i rosa­bulliga bokstäver.

Resultatet blev stora mängder mer­arbete. Allt skulle dokumenteras, allt! Svängrummet, möjligheten till improvisation och lek, att ta en lektion på volley och se vad som hände krympte till näst intill en omöjlighet. Det enda som räknades var resultaten, betygen, det som var mätbart. Om eleverna lärde sig mer, ökade sin bildning? Knappast. Ibland kändes det som om jag satt mer framför datorskärmen och knappade in bedömningar än var ute och träffade våra ungdomar. Vad är det för tillvaro?

Jag tog en klunk toddy och smekte Stig över ryggen. Han svarade som alltid med ett nöjt purrande. Är det här jag hamnat till slut, tänkte jag, fyrtiosju och redan trött och bitter, med en akademisk karriär som havererat innan den ens hunnit börja? Nåja. Åtminstone hade jag ett fint litet hus i Utby och två underbara katter som höll mig sällskap. Skolådan, som Klas kallade huset. Han vantrivdes alltid, trots att det var han som köpte det en gång i tiden. »En enkel start«, som han sa, »det är vad pengarna räcker till nu, men så fort det börjat rulla på köper vi nåt större borta i Sävedalen.« Det blev ald­rig så. Men jag är kvar, och det är det viktigaste.

 

FOTNOTER:

1) På sätt och vis ser jag detta som en om inte formell så åtminstone andlig fortsättning på min aldrig färdigställda magisteruppsats i språksociologi vid Institutionen för svenska språket på Göteborgs universitet. Mitt ämne var språkliga skillnader mellan könen i såväl skriftspråk som talspråk (några metoder jag prövade var att låta ett bestämt antal kvinnor och män skriva ett A4 om sina upplevelser föregående dag, samt att i smyg avlyssna homogena samtal på stadens spårvagnar). Mycket av min aversion mot inte bara akademin i stort utan även den så kallade etablerade vetenskapen kan härledas ur detta misslyckande, vars skuld jag till stor del lägger på min maktfullkomliga handledare Jan-Erik Borelius. Jan-Erik var en uttalad motståndare till »genusteorier och annat bjäfs« och slog ned på mitt arbetssätt som icke-empiriskt. Enligt honom räckte det inte med att »känna saker och ting, ty känslor är inte falsifierbara«.

2) Det vill säga Lotta Dahlin, född i Högsbo församling i Göteborg 1966. För övrigt ytterligare ett grovt brott enligt Jan-Erik Borelius, detta lilla ordet »jag«. Den akademiska världen verkar lida av jag-fobi. Med en förment objektivitet vill de utrota subjektiviteten för att kunna konstruera sina suveräna system. Åh, vad befriande det känns att få blanda in sig själv för en gångs skull. Låt denna text översvämmas av jag!

3) Bland annat fick våra gemensamma tvåor först ta reda på hur förvaltningen inom Västra Götalandsregionen fungerade samtidigt som vi läste utdrag ur Franz Kafkas Processen och Slottet. Sedan fick de i uppgift att skriva en novell om den lilla människan kontra den stora byråkratins apparat. Blev inte så tokigt!

4) Kodord för hasch och marijuana fick vi veta under en studiedag där den pensionerade narkotikapolisen Olle Kernell skickade runt ett litet träkabinett med bruna små stenar och blekgröna växtdelar.

5) Själv har jag provat cannabis en enda gång. Det var på en Loesjeträff i Strömstad i slutet på åttiotalet. En norsk kille som jag var intresserad av bjöd mig på några bloss. Jag kände ingenting särskilt. Sedan kysstes vi ett tag och han fingrade sig klumpigt fram i mina underbyxor. Inte heller det kändes något särskilt. Efter en stund anslöt vi oss till de andra som satt runt lägerelden och sjöng sånger av Cornelis Vreeswijk och Alf Cranner.

Publicerad
7 hours sedan
Tågskyld och sverigekarta
I Vansbro kommun hedras den tidigare medarbetaren som dog i en tågolycka på jobbet. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Flaggan på halv stång i Vansbro efter att hemtjänstanställd dog på jobbet

En 66-årig man dog på sitt arbete inom hemtjänsten då han kolliderade med ett tåg i Vansbro i Dalarna. Mannen som var kommunanställd och välkänd i bygden hedrades med flaggor på halv stång, skriver Falu-kuriren.

Det var på sitt arbete som vårdbiträde i hemtjänsten som en 66-årig man avled i samband med en kollision med ett godståg och dog fredag den 10 januari.

Det var strax efter 13:30 som en personbil hamnade på tågspåret, varpå den kolliderade med ett tåg i Vansbro kommun, uppger polisen.

Falu-kuriren skriver att Vansbro-kommun hedrar mannen som var välkänd i bygden och anställd vid kommunen genom att ha flaggorna på halv stång och regionen höll en minnesstund.

– Vi tände ljus, hade en tyst minut och en minnesbok där vi skrev en sista hälsning, säger regionråd Elin Norén (S), till Falu-kuriren.

Olyckan var årets andra arbetsplatsolycka med dödlig utgång, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad Uppdaterad
9 hours sedan
ung man skadad efter arbetsplatsolycka på Volvo i Olofström
Volvofabriken har spärrats av efter den allvarliga arbetsplatsolyckan på fredagsmorgonen. Foto:Adam Ihse/TT

Ung man livshotande skadad efter olycka på Volvo i Olofström


En man i 30-årsåldern vårdas med livshotande skador efter en allvarlig klämolycka på Volvofabriken i Olofström under fredagsmorgonen.

– Det är en anställd som klämt sig i en större maskin. Det är en allvarlig olycka, säger Patric Fors som är presstalesperson hos polisen i ett uttalande till Svt Blekinge.

Det var tidigt på fredagsmorgonen som olyckan inträffade inne på bilfabriken och både polis och räddningstjänst kallades till platsen.

Mannen fördes akut till sjukhus med livshotande skador och exakt hur olyckan gått till är fortfarande oklart.

Polisen har spärrat av arbetsplatsen i väntan på teknisk undersökning och fallet utreds nu som arbetsplatsolycka med rubricering vållande till kroppsskada.

Publicerad Uppdaterad
9 hours sedan
Singoalla Tiroler är med i facket Solidariska vårdarbetare. Foto: Solveig Betnér

Temadag med Solidariska vårdarbetare: ”Rasism i vården dödar”

Bristen på kunskap om melaninrik hud, rasism inom psykiatrin, och jämlik förlossning är några av de teman som ska diskuteras när fackföreningen Solidariska vårdarbetare arrangerar en temadag om antirasism i Stockholm under helgen. Arbetaren ställer tre frågor till Singoalla Tiroler som är en av arrangörerna.

Hur kommer det sig att ni arrangerar en temadag om antirasism för vårdarbetare?

– Vi som fackförening ska tillgodose våra medlemmars säkerhet på jobbet men vi har också som syfte att förbättra vården i stort, både för oss som personal, patienterna och hela samhället. I det ingår det att utbilda oss. Vi vet att rasismen existerar i vården, och att den är farlig för både vårdpersonal och patienter och till och med dödar. Vi vet att rasism i vården dödar. Samtidigt är kunskapen låg. Det vi har kommit fram till är att vi kan utbilda oss själva om rasism i vården. Det var utifrån det samtalet som temadagen föddes, säger Singoalla Tiroler. Hon är gynekolog och berättar hur kvinnor som rasifieras drabbas hårdare i kvinnosjukvården.

– Rasifierade kvinnor drabbas extra hårt av farliga komplikationer i kvinnosjukvården. Mödradöd, barnadöd och kejsarsnitt drabbar kvinnor födda utanför Sverige i högre utsträckning. Det är något som det pratas ganska lite om i kvinnosjukvården. I kvinnosjukvården finns riskanalyser och PM, instruktioner för hur man ska göra när det gäller alla möjliga risker, risker när det gäller äldre kvinnor, risker med högt BMI, med diabetes och högt blodtryck. Men det finns inga PM om risker för kvinnor födda utanför Sverige, trots att vi vet att det är en så stor riskfaktor. Det beror på att så lite studier görs och så lite kunskap finns. Här vill vi öka kunskapen.

Vad står på programmet?

– Det är ett späckat och spännande program. Vi försöker ge smakprov på den kunskap som redan finns och låta några av de som kan mest få visa sig och berätta sina viktigaste punkter. Läkare mot rasism kommer att prata grundläggande om hur rasism drabbar patienter och personal, men även om rasism i psykiatrin och i kvinnosjukvården. Så vi har en bredd i vårt program, svarar Singoalla Tiroler. Hon säger också att hon vill att det ska bli fler liknande träffar framöver för att kunna fördjupa sig ytterligare.

Hur kan man ta de här frågorna vidare fackligt?

– Vi har ofta en känsla av att rasism drabbar vårdpersonal, men det har varit svårt att driva de frågorna inom de traditionella fackförbunden. Kunskapen om hur det ska gå till är än så länge låg. Men vår plan är att utbilda oss fackligt och att vi inom syndikatet ska bli experter på att försvara våra medlemmar. Viljan finns, men kunskapen är något vi ska bygga.

Publicerad Uppdaterad
11 hours sedan
Erik Helgesson på Hamnarbetarförbundet kan tvingas ställa in blockaden efter Arbetsdomstolens beslut
Erik Helgesson förklarar att Hamnarbetarförbundet kallat till ett nytt möte under fredagen för att bestämma hur facket nu ska gå vidare. Foto: Adam Ihse/TT, Johan Nilsson/TT och Claudio Bresciani/TT

Hamnarbetarnas blockad kan stoppas: ”Vi kanske kör ändå”


Hamnarbetarnas planerade blockad mot israeliskt krigsmaterial kan komma att skjutas fram. Det här eftersom Arbetsdomstolen i torsdags meddelade att stridsåtgärden kan vara olovlig.

Beslutet av vägra lasta eller lossa fartyg med israeliskt krigsmaterial togs av Hamnarbetarförbundet den 14 januari och blockaden var tänkt att påbörjas nu på måndag.

– Vi vill inte bidra till att upprätthålla ett handelsutbyte med Israel som på något sätt underlättar eller förlänger misstänkta krigsbrott eller förbrytelser mot de mänskliga rättigheterna, sade förbundsordförande Martin Berg i ett uttalande i samband med varslet.

Arbetsköparna, Sveriges Hamnar, har hela tiden varit kritiska till fackets stridsåtgärder och menar att blockaden skulle få allt för stora konsekvenser för deras medlemsföretag och i sista stund meddelar nu alltså Arbetsdomstolen att de inte ger Hamnarbetarförbundet grönt ljus.

Det här eftersom AD menar att de har för lite information för att kunna ge ett ”interimistiskt förordnande” om stridsåtgärdens lovlighet. 

Arbetsköparna kritiska

– Jag ser det som att Arbetsdomstolen beslutat att inte fatta något beslut. Därför får vi ta ett nytt möte under dagen och se vad vi har för alternativ. Antingen skjuter vi upp blockaden, eller så drar vi tillbaka varslet och lägger ett nytt. Eller också så skiter vi i det här och kör på ändå, säger Erik Helgesson som är vice förbundsordförande i Hamnarbetarförbundet till Arbetaren på fredagsmorgonen.

Sveriges Hamnar skriver på sin hemsida att de anser att Arbetsdomstolens bedömning gör blockaden olovlig.

– Det är bra att Arbetsdomstolen nu tydliggjort att politiska stridsåtgärder inte får påverka arbetsgivarens rätt att bestämma över sin affärsverksamhet, annat än i ytterst begränsad omfattning, säger Sveriges Hamnars vd Marcus Dahlsten i ett pressmeddelande.

Hur Hamnarbetarförbundet går vidare nu väntas alltså beslutas under ett medlemsmöte senare idag, fredag.

Publicerad Uppdaterad
1 day sedan
De iranska journalisterna Niloufar Hamedi, till höger, och Elaheh Mohammadi, gör segertecknet efter att ha släppts ut ur fängelset i Teheran söndagen den 14 januari 2024. De blev dömda till långa fängelsestraff på grund av deras bevakning av Mahsa Aminis död och släpptes mot borgen i väntan på rättegång.  Foto: Sahand Taki, Shargh Daily News/TT

Iran: Stoppa dödsstraffen för kvinnorättsaktivister

Över 900 personer avrättades i Iran 2024 och många politiska fångar är dömda till döden, bland dem de kurdiska Kvinna, Liv, Frihet-aktivisterna Pakhshan Azizi och Wrisha Moradi. Samtidigt växer motståndet mot regimen.

I Iran i dag utgör kvinnor en betydande andel av de politiska fångarna. Och bland dem finns välkända fackliga-, feministiska- och politiska aktivister, såsom Nobelpristagaren Narges Mohammadi.

– Många av dem driver olika kampanjer inifrån fängelserna, berättar Sholeh Irani, exiliranier, journalist och feministisk aktivist, som följer utveckling i sitt forna hemland på nära håll.

En av de aktuella kampanjerna fokuserar på att stoppa avrättningar av de politiska fångarna.

– För närvarande riktar många av de politiska fångarna sin uppmärksamhet mot dödsdomen som hotar bland annat den kurdiska feministen Pakhshan Azizi, säger Sholeh Irani.

Hon beskriver hur trakasserierna, smutskastningen och personangreppen mot dessa kvinnor, ökar samtidigt som de fortsätter sin kamp inifrån regimens fängelser och inspirerar iranierna.

– Men även i Iran och bland exiliranierna finns högerextremister som sprider hat mot oliktänkande, säger Sholeh Irani.

Resolution för att stoppa avrättningarna

En av de som har engagerat sig för de fängslade och dödsdömda kvinnorättsaktivisterna är S-toppen och Europaparlamentarikern Evin Incir.

Och i dag torsdag kommer en resolution för att stoppa avrättningarna av de dödsdömda kurdiska Kvinna, Liv, Frihet-aktivisterna Pakhshan Azizi och Wrisha Moradi, och som Evin Incir har förhandlat fram, gå till omröstning i Europaparlamentet i Strasbourg.

Evin Incir (S). Foto: Europaparlamentet

I resolutionen ställs även krav på att Iran friger den svenska gisslan, läkaren Ahmadreza Djalali, som har en dödsdom och sitter fängslad i Iran sedan 2016.

– Situationen i Iran riskerar att hamna i skuggan av andra globala konflikter. Nyligen dömdes de modiga kurdiska kvinnorna Pakhshan Azizi och Verisheh Moradi till döden. Dessutom sitter den svensk-iranske medborgaren Ahmad Reza Jalali och flera andra europeiska medborgare fängslade. EU-länderna måste samarbeta för att säkerställa friheten för alla europeiska medborgare och stoppa avrättningarna av politiska fångar. Det är även oacceptabelt att EU och dess medlemsländer fortfarande inte har vidtagit åtgärder för att klassificera revolutionsgardet som en terroristorganisation. Sammafattningsvis syftar den här resolutionen till att öka pressen på Iran att respektera mänskliga rättigheter, stoppa dödsdomarna och frigöra oskyldiga fångar, säger Evin Incir till Arbetaren

Hur ser engagemanget ut i EU för kvinnorättsaktivister i Iran just nu, med så många pågående militära konflikter i världen?

– Situationen i Iran förblir en prioritet på parlamentets agenda, tack vare krav från vissa av oss ledamöter. Exempelvis initierade jag resolution i denna vecka. Läget i Iran har försämrats kraftigt, med över 900 avrättningar bara under 2024.

Irans kvinnor visar orubbligt mod

Sholeh Irani menar att trots förtrycket, trots de många frihetsberövandena och hoten om avrättning fortsätter de iranska kvinnornas kamp för sina rättigheter och friheter att växa sig starkare.

– De iranska kvinnorna visar på ett starkt och orubbligt mod, när de fortsätter göra motstånd mot regimen i Iran, säger hon och fortsätter:

– Tecken på ett eskalerande motstånd är tydliga över hela samhället. Allt fler, särskilt unga kvinnor, trotsar lagen om obligatorisk hijab och står emot när de stoppas av myndigheternas vakter, säger Sholeh Irani till Arbetaren.

Enligt Sholeh Irani uttrycker iranska kvinnor på sociala medier att de aldrig kommer att återgå till den ordning som rådde före Kvinna, Liv, Frihet-rörelsen och de omfattande upproren.

Publicerad
2 days sedan
Solidariska Byggare är besvikna på Byggnads
Solidariska Byggare nekas från att delta i den fackliga konferensen mot arbetslivskriminalitet. Foto: Janerik Henriksson/TT och Volodya Vagner

Irriterat när Solidariska byggare hålls utanför facklig konferens


Det bubblar av irritation och frustration inom Solidariska byggare. För trots de senaste årens många framgångar ratas nu den syndikalistiska fackföreningen från att delta i Byggnadsarbetareförbundets nordiska konferens om arbetslivskriminalitet och migrantorganisering som hålls i Stockholm nästa vecka.

– Jag tycker det är sorgligt för problemen i byggbranschen är så omfattande och jag tror att både vi och Byggnads har mycket att lära av varandra, säger Pelle Sunvisson som är styrelseledamot i Solidariska byggare till Arbetaren.

Pelle Sunvisson på Solidariska byggare. Foto: Johan Apel Röstlund

Den årliga konferensen hålls på den anrika och strandnära kursgården Rönneberga på Lidingö utanför Stockholm i mitten av nästa vecka. Deltar gör byggnadsfack från hela Norden men trots en önskan från det finländska Byggnadsförbundet nekas alltså Solidariska byggare från att delta. Det här trots att det uppmärksammade syndikalistiska byggfacket de senaste åren haft stora framgångar med sin omfattande organisering av migrantarbetare och kampen mot just arbetslivskriminalitet.

– Vi har inte plats för dem på schemat och kände att vi har tillräckligt med erfarenheter från våra egna medlemsorganisationer inom den nordiska bygg- och träarbetarfederationen, säger Marcus Carlbrand på Byggnads till Arbetaren.

Detta trots att temat på konferensen är just de områden där Solidariska byggare sticker ut med sin kamp av blockader mot oseriösa och kriminella arbetsköpare, indrivningar av uteblivna löner och vunna fall i Arbetsdomstolen.

“Skulle vara en utmaning att samarbeta”

Marcus Carlbrand förklarar att Byggnads nyligen inlett en egen satsning på organisering av utländska byggarbetare där fackförbundet bland annat tillsatt en ny ombudsman för att arbeta mot exploatering och utnyttjande inom branschen.

Men Solidariska byggare har ju verkligen varit framgångsrika i just de här frågorna. Hur ser du på dem som organisation?

– Jag har inte direkt någon åsikt men det är klart att det skulle vara en utmaning att samarbeta med en organisation som konkurrerar om samma medlemmar.

Ett svar som får Pelle Sunvisson på Solidariska Byggare att reagera:

– Det är synd. För de här frågorna rör inte bara migrantarbetare utan hela byggbranschen. Dåliga villkor smittar av sig på alla och det finns väl egentligen bara en part som tjänar på att vi inte samarbetar. Något vi gärna hade gjort med Byggnads. För vi har stor erfarenhet som vi gärna hade delat med oss. Och Byggnads i sin tur, med sin långa historia, har mycket som vi skulle kunna lära oss av.

Pelle Sunvisson menar att det ofta finns ett fungerande samarbete med enskilda ombudsmän på Byggnads men att mycket av det arbetet måste skötas inofficiellt.

– Fokus måste ju ligga på att göra arbetsplatserna säkrare och komma åt arbetslivskriminaliteten inom branschen men det känns som att ju högre upp i hierarkin inom Byggnads man kommer desto mer får vi kalla handen.

Konferensen på Rönneberga äger rum på onsdag och torsdag nästa vecka och samlar alltså byggfack från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. Dock alltså utan migrantarbetarfacket Solidariska byggare.

Publicerad Uppdaterad
3 days sedan
Johanna Emanuelsson har skrivit pjäsen Ett svenskt brott, som inom kort har premiär på Uppsala stadsteater. Foto: Maria Lilja

Mammans arbetsolycka blir stark teater

Den 1 februari har Uppsala stadsteater premiär på Ett svenskt brott. För Johanna Emanuelsson, som har skrivit pjäsen, blev produktionen en dramatiskt annorlunda process än hon är van vid. Arbetarens Josephine Askegård har mött henne för ett samtal om föreställningen som landade i en djupt personlig historia och en berättelse om klass.

Johanna Emanuelsson gick ut dåvarande Dramatiska institutet, Di, i Stockholm 2013, och har sedan dess skrivit en lång rad pjäser och filmmanus. Ofta i samarbete med regissörer som hon lärt känna på vägen och skapat ett bra samarbete tillsammans med. Redan med en tidig pjäs, Älvsborgsbron, fick hon uppmärksamhet och priser, och har kunnat leva på sitt skrivande – vilket också innefattar stipendier som är ett vanligt sätt att stötta ekonomin i hennes bransch. 

Johanna Emanuelsson är uppvuxen i Bergsjön i Göteborg. Innan hon sökte och kom in på Di (nu Stockholms konstnärliga högskola) arbetade hon, liksom hennes mamma och syster, inom vården. Hon har ofta skrivit om samhället och politikens verklighet ur den enskilda, ofta unga, människans perspektiv. 

Bland hennes produktioner finns också den uppmärksammade Välkommen till prekariatet (2015), presenterad som ”en svart komedi om daglönare, konsulter och gästarbetare i det moderna klassamhället”. Både den och den nu aktuella Ett svenskt brott har regisserats av regissören Helena Sandström Cruz.

Johanna Emanuelsson har samarbetat med mindre, fria scener och grupper som Teater Tribunalen i Stockholm. Nu är hon tillbaka på Uppsala  stadsteater där hon dramatiserade Elin Wägners Pennskaftet 2019. Titeln Ett svenskt brott är lätt att associera till Maj Sjöwall och Per Wahlöös politiska deckarserie med undertiteln ”Roman om ett brott” – där brottet i lika hög grad som bokens kriminalhistoria berättar om ett samhälle som sviker de underprivilegierade.

Här handlar det om ett arbetslag inom demensvården, där en arbetsplatsolycka blir en än större katastrof på grund av svek från chefer och samhällsinstanser som borde stötta och skydda. 

Kallas ”politisk dramatiker”

Egentligen började pjäsen som en idé att skildra tre kvinnor på tre olika arbetsplatser i Sverige. 

– Jag kallas gärna politisk dramatiker när jag vill prata om det som jag vill prata om – som klass. Men idén var att jag och Helena Sandström Cruz skulle göra en Välkommen till prekariatet 2.0. Alltså – vi pratar om arbetarklasskvinnorna här och nu, säger Johanna Emanuelsson när vi träffas för ett samtal om hennes aktuella pjäs.

– Det här är vår fjärde produktion ihop. Helena Sandström Cruz är vass på att skriva pitchar, men det är inte jag, alls. När hon formulerade det lät det så bra: tre arbetarklasskvinnor, med sin olika perspektiv, varav ett öde som vi känner till. Den äldsta ska dö på grund av en arbetsplatsolycka. Då tänkte jag att hon jobbar inom vården – de andra kanske inom hotell/restaurang och kanske den tredje papperslös.

Johanna Emanuelsson insåg snart att detta var en mycket privat historia. 

– Det som kom att hända med pjäsen var att jag sakta men säkert insåg att det måste utspela sig inom demensvården. Och det svåraste har varit att lämna verkligheten därhän; alltså att göra teater av det. Det som såg så bra ut på papper blev den svåraste processen jag varit med om. För det handlar om min mamma Annica. 

Valia Sapouna, Shada Sulhav, Birthe Wingren på en repetitionsbild från Ett svenskt brott. Foto: Maria Lilja

– Det blev som att lära sig skriva dramatik på nytt. Och det personliga tog över; jag och min syster Anneli var så ensamma i den här katastrofen. Och så är man glad att man får ett uppdrag med pjäsen samtidigt som att: Fan det är så viktigt det här!

Johanna Emanuelssons texter har ofta haft inslag av hennes egen familjs historia, som i filmen Dröm vidare från 2017.

– Jag hade dåligt samvete när Dröm vidare kom ut, för jag visste att min mamma skulle känna igen sig i huvudpersonen Mirjas mamma. Men hon sade bara: ”Åh du är så duktig, så duktig”, berättar Johanna Emanuelsson. 

Så hon har känt att hon har sin mammas välsignelse, och även sin systers, när hon nu gestaltar moderns olycka på sin arbetsplats i Mölndal, vilken ledde till fyra år av trauma med illa behandlad smärta och till slut till hennes död vid 60 års ålder. Det var för fyra år sedan. 

En berättelse om ett svek

Samtidigt är pjäsen en starkt politisk berättelse om hur samhället sviker den drabbade och om hur familjen kämpar på i stor ensamhet. Så småningom utförsäkrad och med småsummor i ersättning från vårdens egna försäkringsorgan.

Johanna Emanuelssons mamma Annica arbetade sedan tonåren både länge och hårt inom vården, och försörjde familjen på en låg lön. De sista åren med nattpass inom demensvården. 

Gillade hon sitt jobb?

– Ja, jag tror det. Men jag tror egentligen att hon mest var orolig för pensionen. Hon jobbade och jobbade och jobbade, tog aldrig semester för att vara ledig. Hon cyklade fram och tillbaka i ur och skur till jobbet i Mölndal. När hon var sjuk tog hon ut några semesterdagar. Hon försökte lägga pengar på hög för pensionen.

Så var det fram till den dagen arbetsolyckan ägde rum.

– Det var på ett boende i Mölndals kommun. En tvättmaskin stod och läckte. Hon halkade och fick en total hamstringsruptur så hon svimmade av smärtan, låg i det iskalla vattnet. Vi visste inte riktigt vad det var och vi var så oroliga för vår mamma redan innan, berättar Johanna Emanuelsson.

Läkaren skrev rätt diagnos. En total hamstringsruptur innebär att en lårmuskel släpper, vilket oftast drabbar idrottare.

– En operation ska göras inom två månader, säger Johanna Emanuelsson, men vården blev arbetsterapi och smärtstillande, och inte ens plats på en kölista – det är mera intressant att operera de här unga idrottskillarna, tillägger hon.

– Så jag och min syster Anneli ägnade de efterföljande fyra åren åt detta. Stafettläkare som skrev ut olika preparat, smärtteam som inte brydde sig. Hon blev utförsäkrad. Alla myndigheter som svek – totalt. Jag och min syster ringde läkare, följde med när hon skulle träffa chefen. Och min mamma var så ledsen och fick fobi mot att träffa folk. Och hon kunde inte göra så mycket mer än att ligga på mage – den smärtan ska man inte behöva leva med.

– Vi tog hand om min mamma Annica i fyra års tid. När det gäller manliga arbetsskador händer det ju ofta att man dör i olyckan. Men det finns inte så mycket statistik inom kvinnoyrken – hur och varför dör du, varför får du en hjärtinfarkt?

En gång i halvåret besökte familjen arbetsplatsen för möten med enhetschefen, möten som blev ytterligare smärtsamma minnen:

–  Mamma var så ledsen och arg så hon fick hysteriska utbrott, för hon kunde ju inte tala för sig. Efteråt bad hon om ursäkt och jag sade: ”du ska inte be om ursäkt, du behöver någon som talar för dig som litar på dig och ser vem du är. Vi går på de här mötena för att se hur länge de kan behålla dig innan de måste sparka dig. Det är vad de här mötena går ut på – det är ingen som ser dig i det här. Det är klart som fan att du får en panikattack och börjar skälla på dem fast de inte har sagt något elakt för de är friska vanliga människor. 

– Min mamma var väldigt politisk men så sade hon: ”Jag känner mig så värdelös. Jag gör ingenting, jag gör ingen nytta”. Jag frågade vad hon hade sagt om det här hade gällt en annan undersköterska? Då kunde hon svara: ”Jag hade sagt att det hade varit en hjälte! Fy fan hade jag sagt”.

– Så hon dog i sviterna av den här arbetsplatsolyckan, hon fick inte adekvat vård. Vi orkade inte ens göra en Ivo-anmälan. Alltså, har man arbetat sedan man var 19 år som undersköterska och inte kan få en operation inom två månader… Det är så jävla grymt, säger Johanna Emanuelsson, och hon blir fortfarande riktigt ledsen när hon berättar om dessa år, hennes mamma Annicas sista, av smärta och ensamhet.

Birthe Wingren på repetitionsbild från Ett svenskt brott på Uppsala stadsteater. Foto: Maria Lilja

Hur kändes det för dig då, när du hamnade i detta privata från att i många år varit en professionell skrivande person och sedan hamna i …

– … att inte kunna skriva alls! Jag var rädd varje dag för att Petra Brylander (dåvarande chef på Uppsala stadsteater) eller dramaturgen Marie Persson Hedenius skulle ringa mig och säga: ”Vi river ditt kontrakt”. 

Hur känns dina tidigare föreställningar och produktioner i förhållande till den här pjäsen? 

– Både dramaturgen Marie Persson Hedenius och Helena Sandström Cruz kände till min berättelse, och jag kunde gråta på vissa möten, men det var inte en lätt process de hade. Jag är så glad att jag hade deras förtroende – att de visste att jag skulle klara det, och det har jag sagt till dem. 

Kunde de hjälpa till med synpunkter då? Ett utomperspektiv på ditt personliga?

– Ja exakt! De kunde stryka och ta bort. Och till sist landade vi på ett demensboende med påhittade figurer på samma arbetsplats och mer och mer av att de kämpar ihop – eller inte ihop. 

Det verkar som ett bra sammanhang på Uppsala stadsteater, att du har kunnat prata med kollegor och bolla din text?

– Ja Gud ja, så fantastiska skådespelare har vi fått, och Helena – det är som sagt den fjärde produktionen vi gör ihop och det betyder ju något varför vi inte släpper varandra, säger Johanna Emanuelsson. 

Känner du att du har landat nu med pjäsen på ett professionellt plan?

– Ja och jag kände det på kollationeringen – den första arbetsdagen – och folk frågade om jag var nervös. Och jag kände bara då att nej, inte alls faktiskt, jag är klar. Men sedan är det förstås mycket pill med detaljer och särskilt i en sådan här pjäs att: ska de verkligen säga så, och så vidare. Så att det inte blir privat men personligt och intressant. Det är faktiskt första gången jag inte varit nervös på en kollationering.

Vi pratar mera om hur det har gått att göra detta djupt privata till text för en publik, och till den politiska berättelse hon vill gestalta.

Har du träffat vårdpersonal under projekttiden?

Inte jag, alls, men det har de övriga, såsom skådespelarna och regissören, gjort. De har pratat med undersköterskor bland andra.

Men din text bygger på dina personliga erfarenheter och din mamma Annicas historia?

– Ja, och sedan min och min systers kamp för att få det att fungera. Så den första akten handlar om arbetet och den andra om hur den här kvinnan ska försöka slåss mot ett system.

Är du lite nervös att den inte ska gå hem – vara för politiskt magstark?

– Nej inte alls, och tydligen är den också väldigt rolig, har regissören varnat mig för. Man gapskrattar väldigt mycket. Jag tror att det kommer att bli hur bra som helst. Men jag är inte så intresserad av vad borgerlig media tycker, egentligen – tycker de att den är bra så är det kul, tycker de inte det så tycker de inte det. Då är det inte för dem. Men jag hade inte kunnat göra på något annat sätt, jag hade inte kunnat göra dem glada.

Shada Sulhav, Malin Tengvard. Repetitionsbild. Foto: Maria Lilja

– Jag tränar på att göra lite intervjuer för jag vill uppmärksamma frågan. Alltså det här kan hända vem som helst. När man nedmonterar som man gör nu, snabbare och snabbare och snabbare, så se upp, övre medelklassen! Se upp! Det är det jag vill få fram: Det är inte många som sitter säkert i båten i dag, säger hon.

”Äntligen handlar det om oss”

– Det kommer jättemycket människor från Kommunal till pjäsen, jag vet det. Men jag vill ha alla andra människor också här. Jag vill att folk ska veta att det här händer och jag vill se en stor publik och jag vill se fler av den här typen av pjäser. För nu ser jag på sociala medier att ”Ja, vad kul! Det handlar om oss – om mig, äntligen!”

Är detta ett tema du har tänkt på redan medan din mamma levde?

– Ja på något sätt. Jag berättade att jag ville göra en pjäs om min farmor som var krigsbarn – hon gick som 16-åring till Boden från Rovaniemi, drygt 25 mil, för hon skulle fan inte vara krigsbarn utan skulle börja jobba. Och min låtsasmorfar Birger och hans syskon blev sålda till lägsta pris och fick dricka grisblod för att bli mätta. Och mamma visade mig bilder och lyste upp för första gången. Pjäsen hette Patrasket, och det ställde hon sig frågande till. Jag sade att patrasket var de som byggde Sverige, som blir avlurade lönerna, som får det minsta möjliga, som ser till att samhället går runt.

Att kvinnor möts, framförallt unga som du skrivit om tidigare…

– Som på min tid när jag gick ut för tolv år sedan var det inte så svårt att få ett jobb, det är på grund av Suzanne Osten och hennes arbete. Hon gjorde ju barnteatern progressiv och het och politisk i Sverige. Till skillnad från i Tyskland, där ingen vill jobba med barnteater. Och om hur man växer upp.

Har du själv gjort en klassresa, tycker du?

– Jag vet inte vad den innebär. Om det innebär att jag får gå på röda mattan och fått flygbiljetter för att se en pjäs på tyska så absolut. Men jag vet inte vad resan består i egentligen. Jag vet inte hur den går till, vad det är som gör att jag bor i Stockholm, som gör att jag har en hyresrätt som är 17 grader kall och jättelyhörd, i Örby. Att jag knappt fick en hyresrätt efter elva år i bostadskön, att jag bott inneboende, bott i kollektiv. Jag vet inte vad jag har fått på vägen förutom att jag har fått vara i fina salonger och prata med människor som min syster Anneli inte har fått prata med. Men hon får prata med andra människor. Hon jobbar på kardiologen och får vara med och kanske rädda ett liv. Hon är så bra, och kan ställa så bra frågor till mig.

Vad händer när din text framförs på en scen? Hur tänker du dig publiken?

– Jag kan inte tänka på publiken. Vad jag önskar är att publiken ska vara engagerad.

Det är scenen som är ditt rum, så att säga?

 – Ja, och jag har en föreställning om var det hela ska utspela sig. Jag har det i huvudet, det där gamla stället som jag fick jobba på via min mamma. Man fick inte jobba ihop då men hon jobbade ju nätter. Men det är mer än tio år sedan nu.  

Så du har haft denna speciella plats i huvudet när du skrev?

– Javisst. Men det som är det fantastiska är att det har inte scenografen, eller de andra som är med här. Det finns dramatiker som: ”Rör inte min text!”, som har inställningen att regissören kommer och förstör. Men jag gillar att stöta och blöta sammanhanget, och grejerna man gör ihop.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Universitetshuset, Uppsala universitet.
Uppsala centrum för Förintelse- och folkmordsstudier är nytt namn på tidigare Hugo Valentin-centrum. Foto: Christine Olsson/TT

Det nya namnet på Hugo Valentin-centrum speglar dess fokus

Att ordföranden för Judiska Centralrådet Aron Verständig insinuerar att namnbytet på Uppsala universitets centrum för Förintelse- och folkmordsstudier skulle vara “antijudiskt” är både orättvist och djupt oroande, skriver Matylda Jonas-Kowalik, doktorand vid Uppsala universitet i en debattartikel för Arbetaren.

De senaste veckorna har det pågått en livlig diskussion kring namnbytet på Uppsala universitets UHGS centrum, Sveriges mest framstående forskningsinstitution för studier om Förintelsen och folkmord. Tidigare känt som Hugo Valentin-centrum heter det nu Uppsala Center for Holocaust and Genocide Studies, UHGS. Som doktorand i historia vid Uppsala universitet med inriktning på Förintelsestudier och som alumn från universitetets masterprogram i Förintelse- och folkmordsstudier blev jag överraskad av Aron Verständigs debattartikel i UNT den 2 januari 2025, som senare utvecklades till en bredare debatt i svenska medier. Som judisk akademiker med anknytning till den enhet som kritiseras i medierna känner jag ett ansvar att bidra med mitt perspektiv.

Det är sant att Hugo Valentin var en framstående akademiker vars verk, Judarnas historia i Sverige (1924) och Antisemitismen i historisk och kritisk belysning (1935), fortfarande är betydelsefulla för historiografin om svenska judar. Eftersom centret tidigare bedrivit forskning om både nationella minoriteter samt Förintelsen och andra folkmord, var Hugo Valentin en lämplig namnpatron, då han som akademiker arbetade med båda dessa områden.

Orättvis och djupt oroande

För omkring två år sedan beslutade Uppsala universitet att begränsa forskningsområdet inom UHGS och upphöra med finansieringen av studier om nationella minoriteter, vilket har lett till en förändring av dess kompetensområde. Debatten om namnbytet har pågått sedan dess, och i november 2024 fattades beslutet att ge centret namnet Uppsala Center for Holocaust and Genocide Studies. Jag motsätter mig dock starkt påståendet att ett namnbyte skulle vanhedra Valentins arv. Att byta namn på centret förminskar inte Valentins vetenskapliga insatser, hans personliga mod eller hans fasta motstånd mot nazism och antisemitism. Tvärtom betonar ett namn som tydligare speglar centrets fokus – Förintelse- och folkmordsstudier – dess uppdrag och hedrar Valentins engagemang för att belysa dessa viktiga frågor i det svenska samhället.

Att byta namn till “Uppsala Center for Holocaust and Genocide Studies” bidrar med tydlighet för allmänheten och det internationella akademiska samfundet, underlättar samarbeten och uppmuntrar potentiella studenter att söka sig till våra program. Det nya namnet speglar bättre centrets ämnesmässiga fokus än det nuvarande “Hugo Valentin-centrum” och säkerställer att dess syfte kommuniceras tydligt.

Jag finner den antydan, om än förtäckt, att beslutet att byta namn på centret skulle vara ”antijudiskt” orättvis och djupt oroande. Som en judisk forskare specialiserad på Förintelsen är jag särskilt bekymrad över Verständigs påstående att centrets fokus på jämförande folkmordsforskning och minnespolitik skulle minska dess fokus på Förintelsens historia och minneskultur. Jämförande folkmordsstudier är ett viktigt tvärvetenskapligt fält som undersöker folkmord i olika sammanhang för att identifiera mönster, orsaker och konsekvenser. Detta tillvägagångssätt berikar Förintelsestudier betydligt genom att erbjuda bredare insikter i dess historiska och samtida relevans.

Mina kollegors breda expertis möjliggör banbrytande forskning och en exceptionellt heltäckande utbildning. Som alumn från masterprogrammet kan jag intyga att utbildningen om Förintelsen vid vårt centrum håller hög kvalitet och går på djupet med dess historia och historiografi.

Med det sagt delar jag Verständigs oro över förlusten av samlad forskning på de nationella minoriteterna vid vårt universitet. Detta är en oroväckande utveckling, och och hoppas att Uppsala universitet återupprättar detta viktiga studieområde i framtiden. 

Matylda Jonas-Kowalik, doktorand, Uppsala universitet

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Demonstration för Palestina. Foto: Adam Ihse/TT

71 organisationer uppmanar facken: Stoppa Israel

“Vi uppmanar ert fackförbund att bryta tystnaden om det pågående folkmordet och agera på det sätt som ni kan göra”, skriver 71 organisationer från nätverket Stoppa Israel i ett öppet brev riktat till fack och arbetare i Sverige.

Vi är 71 organisationer som har gått samman i ett nätverk: Stoppa Israel. Vi vill visa palestinierna att omvärlden inte accepterar Israels krigsbrott och ockupation.

Vi skriver nu till er eftersom fackföreningar är och har varit en viktig part när det gäller mänskliga rättigheter. Tiden går och morden på palestinier fortsätter. Vi är personer och organisationer som är förtvivlade över att detta kan fortgå. Sverige importerar och exporterar vapen till Israel, trots att vi kan bli skyldiga till medhjälp till folkmord. Vi kan inte komma undan med att vi inte ser och inte hör.

Det pågår enligt Amnesty ett folkmord i Gaza.

”Det internationella samfundets har i över ett år på ett skamligt och katastrofalt vis misslyckats att pressa Israel att stoppa sina grymheter i Gaza. Detta genom att först fördröja kraven på eldupphör och sedan fortsätta vapenöverföringarna. Detta är och kommer förbli en skamfläck på vårt kollektiva samvete”, säger Agnès Callamard, Amnesty Internationals generalsekreterare.

Vi, organisationerna i nätverket Stoppa Israel skrev den 24 oktober till TCO, LO och SACO, samt en debattartikel i Arbetaren, att vi hade följande krav:

  • Inför sanktioner och stoppa all handel med Israel.
  • Avbryt all militär handel och allt samarbete med ockupationsmakten Israel.
  • Verka för att EU:s associationsavtal med Israel hävs och sanktioner införs.
  • Kräv permanent eldupphör och att humanitär hjälp når fram till de drabbade omedelbart.
  • Fördöm tydligt Israels alla övergrepp mot civilbefolkningen i strid med internationella lagar och folkrätten.

Vi uppmanar ert fackförbund att bryta tystnaden om det pågående folkmordet och agera på det sätt som ni kan göra. Se nedan förslag från palestinska arbetsorganisationer. Vi vill föreslå ett samarbete och eller utbyte för att vi tillsammans ska få stopp på folkmordet. 

Om ni redan har gjort någon insats för Gaza får ni gärna dela med er av den. Om ert fack ännu inte har gjort något av förslagen ovan för Gaza:

Vad är det som hindrar er från att agera?
• Vad behöver ni för stöd för att agera? 
• Har ni gjort något annat? I såna fall vad?

Om ni behöver stöd för att agera – kontakta oss gärna!

Palestinska fack vädjar om hjälp

Ett stort antal palestinska fackföreningar gick den 17 oktober ut med en vädjan till arbetarorganisationer världen över om att göra vad de kan för att stoppa den israeliska krigsmaskinen.

Där stod det bland annat: “Arbetarorganisationer: Släpp allt ägande i Israel. Avinvestera nu. Varje investering i Israel är ett bidrag till förtrycket av oss.”

Arbetare och fackföreningsmedlemmar: Varje arbetsplats och varje fackförening utgör grogrund för organisering. Mobilisera för att eliminera israeliska investeringar från fackliga pensionsfonder och arbetsgivares portföljer, inklusive partnerskap med medskyldiga företag. Bygg upp gräsrötternas kraft för att kräva att era fackliga ledare pressar regeringarna till ett omedelbart eldupphör.

Arbetare längs vapnens leveranskedjor: Vi uppmanar er att ingripa och störa strömmen av vapen som används i folkmordet, från vapenfabriker till transport och militär forskning. Detta är ingen liten uppgift, men vi behöver dig för att bygga kollektiv kraft för att stoppa vapenhandeln. Det är vårt mest akuta behov.*

Sätt vår befrielsekamp i centrum: Berätta för världen om vår kamp. Vi kämpar för våra liv, för frihet, rättvisa och befrielse. Vi behöver att du i detta ögonblick i historien visar din styrka och förmår gå bortom uttalanden.

Var modiga, ta risker och agera med den skyndsamhet som Israels folkmord kräver!

*Detta är vad Svenska hamnarbetarförbundet  har beslutat om: En så fantastisk handling!: 68 % röstade för blockad av krigsmateriel under pågående krig i Gaza – Svenska Hamnarbetarförbundet

71 organisationer i nätverket Stoppa Israel

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan

Vem ska få Ottarpriset 2025?

Vem tycker du förtjänar att lyftas fram för sina insatser i kampen för sexuell hälsa, jämlikhet och samhällelig rättvisa? Sista nomineringsdag: 31 januari 2025. Mejla [email protected] med namn och eventuellt förslag till motivering!

På flera håll i världen ser vi i dag en tillbakagång för de landvinningar kvinnor gjort vad gäller grundläggande jämlikhet. Som rätten till att bestämma över sina egna kroppar och rätten att på samma villkor som män få röra sig i och ta del av de offentliga rummen och samhällets resurser. Reaktionära och patriarkala krafter gör gemensam sak i sina försök att frånta flickor och kvinnor – det vill säga halva jordens befolkning – deras rättigheter. 

För att motverka denna utveckling vill Arbetarens redaktion uppmärksamma och främja de som arbetar i Elise “Ottar” Ottesen-Jensens anda. Arbetaren delar därför årligen ut Ottarpriset till en person eller grupp som varit verksam i kampen för sexuell hälsa, jämlikhet och samhällelig rättvisa – präglad av feministisk och social medvetenhet och upplysningsambitioner. 

Tidigare pristagare är Bita Eshraghi, Ida Östensson, Noorihe Halimi, organisationen QJouren Väst, BB-ockupanterna i Sollefteå, organisationen Inte din hora och den palestinska kvinnorättsorganisationen Aisha i Gaza. Sista nomineringsdag: 31 januari 2025. Mejla [email protected] med namn och förslag till motivering!

Priset är uppkallat efter Elise Ottesen-Jensen – den frihetliga socialisten, journalisten, sexualupplysaren och kvinnorättskämpen som stod på barrikaderna för kvinnors reproduktiva rättigheter och hälsa. I många år, från och med tidningen Arbetarens grundande 1922, arbetade hon på redaktionen och redigerade bland annat tidningens kvinnosida under vinjetten ”Kvinnan och hemmet”. Det var under dessa år som hon började använda signaturen Ottar. Elise Ottesen-Jensen har haft stor betydelse när det gäller att visa på hur kampen mot klassamhället hänger samman med sexualpolitisk kamp och kvinnokamp.

Mejla [email protected] med namn och eventuellt förslag till motivering! Sista nomineringsdag: 31 januari 2025.

Publicerad