Vad är poesi? Det kortaste och förmodligen sannaste svaret på den frågan är att det inte finns någon enkel definition. Alla generella kännetecken har sina undantag. Poesi måste inte vara på vers, ha ojämn högermarginal, ges ut i en bok eller skrivas av någon som kallar sig poet. Den måste inte ens gå att läsa i konventionell mening – googla exempelvis ”figurdikt”, eller kolla på poeter som Cia Rinne och Mary Ellen Solt.
Men det är ju ett svar som inte hjälper någon. Det finns fortfarande saker i världen som alldeles uppenbart inte är poesi. Ett mer handfast sätt att tänka på det är kanske att bestämningen syftar till att placera in en given text i en specifik tradition. När en text presenteras som ”poesi” upprättar den kopplingar till andra texter, till vissa sätt att betrakta och läsa litteratur.
Vad är poängen med det? Att skapa förväntningar, kan man kanske säga. Olika texter bör ju läsas på olika sätt. Om den här krönikan plötsligt skulle utge sig för att vara en dikt skulle du läsa den annorlunda än vad du gjort hittills. Det är ett banalt konstaterande, men inte desto mindre viktigt, eftersom mycket samtida poesi arbetar just med att ta texter från andra sammanhang – manualer, internet, sms-konversationer – och placera dem i diktböcker.
Varför vill då vissa texter bli lästa just som poesi? Det varierar, men har i regel att göra med hur de arbetar med språk. Där kan litteraturvetaren Roman Jakobsons klassificering av olika språkliga funktioner komma till pass. En utsaga kan syfta till att exempelvis beskriva något (“himlen är blå”) eller få någon att agera på ett visst sätt (“kom hit!”). Om utsagan har en “poetisk funktion”, riktar den mottagarens uppmärksamhet mot språket självt snarare än mot dess budskap.
Jakobsons modell är så klart väldigt trubbig. Men man kan använda den för att säga att dikten i allmänhet pekar mer på sig själv än på sin omgivning. När poeten Linn Hansén skriver ”Barn som reser sig hastigt eller har ojämn profil ska man inte gå för nära”, kan du för all del välja att ta till dig uppmaningen. Men det är (nog) inte utsagans huvudsakliga funktion, till skillnad från om den stått i en säkerhetsföreskrift för fritidspersonal.
Kanske är det denna uppmärksamhet på den egna beskaffenheten som skiljer poesin från prosan. I en roman eller ett reportage är språket ofta mer av ett redskap för att förmedla något annat: en berättelse, en handling. Poesin är petigare. Den kan inte kasta ur sig ett enda ord utan att stanna upp och säga: vänta, vad fan, vad gjorde jag nu?
Så menar filosofen Gaston Bachelard att poesi är “ett av språkets öden”: den kritiska punkt där det hejdar sig, häpnar inför sin egen avgrund. Dikten är språket på analyssoffan, fritt associerande, utan någon egentlig slutpunkt.
Allt det här kan man diskutera hur länge som helst. Men den enklaste och mest fruktbara ingången är nog att helt enkelt lita på materialet. Säger författaren, kritikerna och förlaget att det är poesi? Står det ”lyrik” på boken? Verkar definitionen inte fullständigt orimlig? I sådana fall kan du ta det lugnt och tänka att jo, det är visst poesi det här. Vad du gör sedan ska vi prata om i nästa avsnitt.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr