Sommarföljetongen: Högspänning – del 4

1.2

Hösten 2014 visade sig mina symptom för första gången. Jag hade precis dragit i gång en ambitiös skrivuppgift för mina treor där de i uppsatsform skulle undersöka händelserna på Hvitfeldtska sommaren 2001. Under EU-toppmötet alltså. I folkmun känt som Göteborgskravallerna. Staden upplät ju nämligen ett antal kommunala skolor åt de tillresta demonstranterna att bo på, bland annat Schillerska och Hvitfeldtska.

De flesta som bodde på skolorna var fredliga och stillsamma, men där fanns också mer eller mindre konfrontativt inriktade grupper som Vita overallerna och Antifascistisk aktion. Torsdagen den 14:e juni spärrade polisen av skolan med containrar efter att spanare observerat stenar och andra tillhyggen på området, vilket ledde till sammanstötningar och många gripanden. Än i dag råder det delade meningar om beslutet att inringa skolan var spontant eller en del av en förberedd strategi, men de flesta är överens om att oroligheterna kring Hvitfeldtska gymnasiet var startskottet till kravallerna som rasade i stan de följande dagarna.

Som utgångspunkt tittade vi på några inslag som jag klippt ihop från Uppdrag granskning och dokumentären Terrorister – en film om dom dömda, regisserad av Stefan Jarl och Lukas Moodysson. Eleverna fick också ett häfte där den samtida kvällspressens krigsrubriker samsades med exempelvis Erik Wijks mer sansade sammanställning. [21] Jag var själv väldigt nöjd med uppgiften, såg den som en nyttig övning i kritiskt tänkande, kanske den viktigaste egenskapen för lärare att förmedla i dessa tider av faktaresistens, oavsett ämne. Dessutom var den möjlig att koppla till Vygotskijs teorier om autentiska aktiviteter och lärandet som en social process i elevens närmiljö. Genom att ta del av artefakter, läsa tidigare texter och själva producera nya texter skulle eleverna kunna skriva sig fram till ett möjligt svar på frågan vad det egentligen var som hände på deras egen skola den där sommardagen för snart femton år sedan. [22]

Till en början var eleverna mest apatiska och uttråkade, som de brukar vara. Elever är som gräsklippare, man måste dra i snöret ett par gånger innan de kommer i gång. Många visade sig ha väldigt vaga begrepp om vad som hänt, mycket var missuppfattningar och ren hörsägen, »Jo, polisen sköt ju typ ihjäl tre personer nere vid Vasaplatsen, en ren avrättning var det.« Som mest hördes några halvkvävda protester från de som hade ett förestående engelskprov. Men så tittade vi på tv-inslagen (det felar sällan, inget får i gång unga hjärnor som rörlig bild) och plötsligt blev diskussionerna livliga, stundtals nästan hätska. Vissa var upprörda på polisen (på en filmsnutt såg man hur en polisman bryskt ryckte ned en ung flicka från en container) medan andra klankade ned på de maskerade demonstranterna, »så fega de är, varför kan de inte stå för sina åsikter?«. När jag delade ut skrivuppgiften hade alla glömt sina förbehåll, alla var ivriga att komma i gång och återkomma nästa vecka med ett utkast att jobba vidare med.

Det blev torsdag och jag satt en halv dag och en hel kväll med att rätta ettornas grammatiktentor och det blev fredag och jag hade just haft en rätt så lyckad lektion i litteraturhistoria där vi tröskat oss igenom den ökänt träiga medeltida litteraturen (Rolandssången, Tristan, Romanen om rosen) på ett sätt som ändå måste kallas för lustfyllt och jag var på väg till Ica Focus för att handla lite godsaker till kvällen, kanske en grillad kyckling eller en paj från delikatessdisken och så några strömmingsfiléer till katterna. Då ringde mobilen.

Av vad han fått höra av sin son var det rena rama kommunistföreläsningen jag hållit, ett försvar för vänsterns våld.

Det var en pappa till en av mina elever i klassen som fått skrivuppgiften om Hvitfeldtskakravallerna. Han var minst sagt upprörd. Mannen informerade mig om att han minsann arbetade som polis (civilanställd, det vill säga inte en riktig polis, skulle det senare visa sig) och tog mycket illa vid sig å sina kollegors räkning. Av vad han fått höra av sin son var det rena rama kommunistföreläsningen jag hållit, ett försvar för vänsterns våld. När jag försökte protestera höjde han rösten på de där obehagliga sättet som män gör för att behålla övertaget i en diskussion och fortsatte att berätta att han under resten av eftermiddagen tänkte ringa runt till de andra föräldrarna i klassen och höra vad de tyckte om att få sina barn indoktrinerade av någon slags terrorapologet.

När han lagt på stod jag villrådig och häpen mitt i Vasaparken och kände en väldig hetta över kinden där jag under den senaste kvarten pressat mobilen mot örat och förgäves försökt få en syl i vädret. Min aptit hade försvunnit. Jag hoppade på sjuans spårvagn och åkte hem och la mig i soffan, helt tom. Det hettade fortfarande i min kind, först senare på kvällen när jag hällt i mig ett par glas iskallt trögflytande Stolichnaya släppte det.

Man kan tycka att polispappans protester borde gett mig kalla fötter, men i stället gick jag vidare som planerat. Att bara köra på och inte stanna upp för eftertanke och reflektion är väl en av mina svagheter, antar jag. Kanske blev det mitt fall. Hur som helst så la jag under följande vecka fram uppgiften för resten av mina treor. I de flesta klasser gick det utan problem, men i S3EF opponerade sig genast den rågblonda Felicia Falkensten, eller som jag kallade henne för mig själv, Felicia Fascist. Felicia var inte bara välskapt och välklädd, hon var också aktiv som ungdomspolitiker i den nya tidens rörelse, SDU, Sverigedemokratisk Ungdom. [23] För mig framstod de som en ondare, mer utstuderad variant av min egen tonårs ungmoderater. Brackor i dräkt och kavaj med det blonda håret käckt på sned, taktfast marscherande under gula fanor kallade de samman Europas unga för att kämpa mot de muslimska horderna. De gav mig rysningar.

Och nu satt Fascisten, jag menar Felicia, och agiterade för sin sak i det att hon hetsade klassen mot »dreadsmongon och otvättade hippies som tilläts ta över våra gator«. Förgäves försökte jag förklara filmklippen från Vasaplatsen med att modet såg annorlunda ut då, att allt som ligger tio, femton år tillbaka i tiden ser fult ut, att de själva kommer se fula ut när de blickar tillbaka och förresten var det inte relevant, nu skulle vi gå igenom häftet jag delat ut. Men Felicia hade tillfälligtvis vridit makten över rummet ur mina händer, den känsliga osynliga överenskommelse mellan en majoritet och en minoritet om att underordna sig och låta sig vägledas. Nu var det hon som härskade över rummet, nu var det hon som tryckte på knapparna. »Jag vill inte göra nån äcklig dreadsuppgift«, stönade Becca längst bak i salen, »Varför hade de dreads? Trodde de att de var afrikaner liksom?«, undrade Samir. »Fula var de i alla fall«, fyllde Teo i. Felicia log och rättade till sitt hårsvall.

Nästa dag blev jag uppkallad till Åsas rum. Lasse Bengtzons gamla regim var som bortblåst. Borta var oljeporträtten på forna tiders rektorer, borta var de murriga plyschfåtöljerna, framför allt var den behagligt sura pipdoften [24] nogsamt sanerad. I stället var rummet sobert inrett i björk och pastell, med monsteror i fönstren och soffkuddar från danska designermärket Hay. Åsa tog emot mig klädd i svart kavaj och med en massa kajal runt ögonen, hon såg ut som om hon sjöng i ett postpunkband i mitten av åttiotalet.

Ett slag förvillades jag av all denna yta, tänkte att det här är nytt och radikalt och därmed bra, började förvänta mig beröm snarare än bannor. Sedan började Åsa prata, och mitt hopp om den människan gick förlorat. Kontentan var att det kommit klagomål på min skrivuppgift från flera håll och utifrån den bild Åsa fått lät den »minst sagt olämplig«. Hon rådde mig nu att »släppa stoltheten«, vara inlyssnande och gå vidare med det som var verkligt relevant, exempelvis förberedelserna för de nationella proven.

Egentligen hade jag komponerat ett litet försvarstal, dessutom hade jag med mig allt material kring uppgiften i väskan, redo att visa och gå igenom, peka på att uppgiften inte alls tog parti för den ena eller andra sidan utan tvärtom uppmuntrade eleverna att tänka själva. I stället satt jag stum och stirrade på det kalejdoskopiska mönstret på den stora metallbricka som var placerad på bordet framför mig, förlorade mig ett tag i mönstrets former och möjligheter. Plötsligt märkte jag att det blivit tyst och att Åsa såg på mig med ett leende som jag inte kunde uppfatta som annat än ironiskt. »Eller hur?«, sa hon. Utan att svara reste jag mig upp och gick.

Följande dag försökte jag förgäves ta upp saken med min ämnesgrupp. En rektor som aktivt försöker styra den enskilda lärarens undervisning, det borde väl ändå få folk att höja på ögonbrynen. Men nej, uppbackningen var i det närmaste lika med noll, snarare var de minst lika kritiska som Åsa.

Monika, som jag alltid respekterat och som är en av få kvarvarande kollegor som jag kan ha en initierad diskussion om samtidslitteratur med, visade sig anse att »de där hemska händelserna« var ett trauma för hela staden, ett sår man inte borde riva upp i onödan, helt enkelt något att inte rota i utan lägga bakom sig och helst glömma fullständigt.

Och så Tanja då, nybakade lilla fettpärlan Tanja som lyckats ta sig igenom svensklärarutbildningen utan att ens kunna ta ut satser ur en mening (ibland undrar jag var de sysslar med därborta i Språkskrapan nu för tiden), som aldrig hade koll på mötestider eller HR-konferenser och av någon anledning utsett just mig till ställföreträdande kalender (dessutom envisades hon med ovanan att kontakta mig privat, via Facebooks meddelandetjänst, ibland mitt i natten. Gud så skönt det är att slippa allt det där nu), Tanja stirrade glosögt framför sig medan hennes påssjuketjocka kinder smaskade på den apelsin hon metodiskt skalat de senaste tio minuterna och så bröt hon in på gnällbältesmål »Jaa, det där med politik är ju känsligt. Jag tänker att det är bäst att undvika det helt, risken är ju att man kränker en elev som har en annan uppfattning«.

Såg upp, fokuserade på en punkt i taket för att inte börja gråta.

Jag svalde ett par gånger och lutade huvudet bakåt. Såg upp, fokuserade på en punkt i taket för att inte börja gråta. Blev plötsligt väldigt medveten om de starka lysrören i vårt arbetsrum. Vitt och elakt sken de ned på mig, ett obarmhärtigt ljus. En droppe svett rann långsamt ned för min nacke tills den fångades upp av bh-kanten.

Den helgen satte det i gång. Jag minns det alldeles tydligt. På lördagen hade jag varit ute i trädgården och rensat ogräs och plockat upp en halväten trast som Willy lämnat efter sig. Efteråt gick jag på toaletten för att tvätta av mig och såg mig själv i spegeln. Jag ropade faktiskt till, så häpen blev jag. [25] Jag var alldeles illröd i ansiktet. Som en rodnad, fast starkare. Värst var det runt kinderna och i pannan. Nu förstod jag vad det var som känts de senaste timmarna, som en solsveda fastän det var mulet ute. Med en märklig känsla gick jag till sängs den kvällen, som en smygande oro.

Mitt i natten vaknade jag med klåda över hela kroppen. Som om små, små myror vandrade över min lekamen. Jag kliade och kliade, men pirret och stickningarna dök upp på ständigt nya ställen, än i hårbottnen, än på skinkorna, än i armvecket. Till slut tröttnade jag på att ligga och riva mig utan gick upp och tog en varm dusch och skrubbade av mig ordentligt med den där rejäla borsten jag köpte när vi var på studiebesök i Finland. Efteråt smorde jag in mig med en härligt fet kräm och bytte till rena, svala sängkläder. Det hjälpte, tillfälligtvis. Men redan nästa natt var den där igen, klådan. Nu tillsammans med svettningar som kom stötvis, i vallningar. Jag svettades mängder, flera deciliter kändes det som.

På måndagsmorgonen såg jag ingen annan lösning än att byta sängkläder igen, det gick att vrida vätska ur dem, så blöta var de. Och mitt ansikte såg hemskt ut, inflammerat och lysande som en stoppsignal. För första gången på evigheter anlade jag en makeup på en vardag. Vad skulle jag göra, jag kunde ju inte komma till skolan och se ut som en kokt kräfta. Men pudret kändes varmt och stickigt i ansiktet, som en torr mask som hindrade hyn från att andas. Och så svettningarna på det, som skapade djupa fåror i mitt ansikte och fläckade ned min tröja. Jag såg inte klok ut men hade inget val, det var ut på manegen som gällde och bena ut subjekt och predikat och rumsadverbial ena timmen och syssla med stilistik andra timmen. Mellan lektionerna blev det ett himla spring till toaletten för att gömma undan det värsta.

Usch, jag minns inte mycket av den veckan. Tvåorna tragglade vidare med litteraturhistorien och treorna fortsatte arbeta med Hvitfeldtskakravallerna (ja, jag stod på mig) men jag mäktade inte med att leda dem vidare, att ta tag i de lösa tampar och trevande försök de slängt ur sig, så det bidde en tumme, mestadels slappa redogörelser, vagt modifierade Wikipedia-artiklar och en massa löst tyckande.

På torsdagen samlades Torgnys tjejer hemma hos Carin i Haga. Carin bjöd på karelska piroger och hemmagjord rabarbersaft och vi hade en riktigt trevlig diskussion om de sista sextio sidorna av Monika Fagerholms Den amerikanska flickan. Efteråt var det som vanligt samkväm för dem som ville. Carin tog fram en flaska Dubonnet och jag blev förtrolig med henne och Annika. Jag berättade om min hemska helg och ännu värre vecka. Carin och Annika, som båda är lite äldre än jag, gav varandra en menande blick och sa nästan i mun på varandra »klimakteriet!«. De såg närmast nöjda ut, som om de tänkte: du också, äntligen.

När jag stod på Järntorget och väntade på vagnen och kände kinderna glöda trots att termometern krupit ned till bara fyra grader tänkte jag klimakteriet, nej, det här är något annat.

 

1.2.1

Så fortsatte hösten, segade sig blåsigt jämngrå mot oktober. Långsamt lärde jag mig hantera min nya belägenhet. Jag tog alltid med mig ett klädombyte till jobbet utifall jag skulle bli för svettig och jag gick till en dermatolog som gav mig diagnosen rosacea, en hudåkomma som ger röd och irriterad hy, främst i ansiktet. Jag fick tips på en lämplig, mild och parfymfri ansiktstvätt och diverse krämer och geler som lyckades dämpa det värsta av rodnaden. Och hos en jättetrevlig tjej på Åhléns sminkavdelning fick jag sitta ned och bli uppiffad med den senaste trenden, mineralsmink. Genast kändes mitt ansikte svalare, och det såg så jämnt ut, fint och skirt, nästan porslinsaktigt. Lite på skoj testade vi några läppstift också och jag kunde inte låta bli att le åt min spegelbild där jag satt i den svarta regissörsstolen och gjorde pussmun med karmosinröda läppar, jag såg ju riktigt fräck ut!

I ett infall målade jag läpparna inför nästa arbetsdag. Jag vet inte varför, jag var nog bara i behov av att muntra upp mig. Lite pirrigt fnissig gick jag in och satte mig i personalrummet och kände mig som ett mellanting mellan en clown och en filmstjärna. Men ingen la märke till min förändring, eller så låtsades de bara inte om den. Så typiskt för den lite missunnsamma lutherskhet som råder bland lärarkåren. Och så klart låg diskborsten nedslängd i vasken igen, trots att det finns en krok att hänga den på och trots att jag klistrat upp en lapp i ögonhöjd som informerar om detta. Men nej då, i stället för att hänga på tork låg den och gonade sig bland smutsdisken där bakterier och andra godsaker gror. Ibland undrade jag om det var någon som tog för vana att slänga ned den där på rent jävelskap, för att driva med mig.

Ibland undrade jag om det var någon som tog för vana att slänga ned den där på rent jävelskap, för att driva med mig.

Min första lektion för dagen var med N2AB, ett piggt och diskussionslystet gäng som ofta brukade göra mig på gott humör. Särskilt fanns där en sällsynt lysande guldklimp som hette Åskar, Åskar Hofström. Ett tvättäkta kulturbarn, pappan var psykoanalytiker och mamman hade suttit i redaktionen för Ord & Bild, och som sådan i besittning av oändliga mängder av det Pierre Bourdieu kallade för kulturellt kapital. [26] Redan i ettan var han omtalad för sina märkliga konstverk och små happenings som gränsade mellan eklektisk udd och ren vandalism, och hans tvåmansband Jung Kids hade gjort smärre succé under de återkommande aulaföreställningarna. På senare tid hade Åskar mer och mer intresserat sig för trycksaker, bland annat hade han visat mig vackra små häften i neon och kräppapper som han framställt på en gammaldags risograf. Motiven var allt från muskulösa barbarer till gulliga katter.

Egentligen hade väl Åskar passat bättre in på det frisinnade Schillerska med sina många estetelever, på det lite mer traditionella Hvitfeldtska framstod han som något av en udda fågel, men det var väl också det som gjorde att han sken lite extra och gjorde honom omåttligt populär hos både tjejer och killar, jag hade tappat räkningen på hur många flickvänner han omgett sig med, och hans manliga följe som med varierande grad av framgång försökte imitera hans stil (en blandning av svindyra märkeskläder och paltor som till synes slumpvis plockats upp från de allra billigaste second hand-butikerna) var stadigt växande.

Framför allt uppskattade jag Åskar för hans litteraturintresse, eftersom föräldrarna prenumererade på New York Review of Books var han till och med bättre uppdaterad än jag, framför allt på den samtida amerikanska litteraturen. Hans stora favorit var David Foster Wallace (som jag själv tyckte var lite rörig med alla sina fotnoter) och så hade han tipsat mig om Tao Lin och den nya så kallade alt-lit-vågen, och faktiskt fått flera andra i klassen att läsa Tao Lins Twitter-influerade prosa (som jag också var kluven inför, men det viktiga var att de läste). Åskar var helt enkelt en dröm för en svensklärare, en sådan man träffar högst en gång på tio år.

När jag kom in i klassrummet sken Åskar upp, »Wow vad snyggt Lotta, way to go!« sa han och gjorde två tummar upp och det tog faktiskt några sekunder för mig att fatta att det var läppstiftet han syftade på. Jag skrattade till, det var en konstigt härlig känsla, som att själv vara sjutton igen. Hela lektionen gick som en dans, som en svävande, böljande dans. Efteråt dröjde sig Åskar kvar som han gärna gjorde för att plocka upp en tappad tråd från lektionen eller bara diskutera litteratur i största allmänhet. Just den här dagen pratade han om sin jakt på Steg för steg, en novellsamling av Thomas Pynchon som kom på svenska i mitten av åttiotalet i översättning av Einar Heckscher. Naturligtvis hade han läst det amerikanska originalet Slow Learner, men hans komplettistiska ådra ville få fatt på denna ökänt svårtillgängliga utgåva.

Jag hade ett vagt minne av att ha läst boken, över lag var jag rätt kallsinnig inför Pynchons paranoida pladderprosa. Men det sa jag så klart inte till Åskar, över lag aktade jag mig för att döma ut elevers smak, man fick ju vara glad för den lilla skara som trots allt läste frivilligt. I stället lyckönskade jag Åskar i hans sökande och såg hans långa gestalt försvinna ut i korridoren där några av hans många vänner väntade på honom. Tänk att den sista generationen litteraturälskare inte är född. Än finns det hopp för den tryckta boken, än har inte alla låtit sig förledas av de doftlösa, plastiga läsplattorna. Det finns fortfarande de som ser värdet i att öppna en flera decennier gammal bok, känna lukten av åldrat papper, stryka med fingertopparna över den gulskrovliga ytan och den nötta trycksvärtan och börja läsa. Det om något ger mig tillförsikt om framtiden.

I slutet av månaden skulle mamma fylla sjuttio. Hon påstod sig inte vilja bli firad, pratade till och med om att låta sätta in en annons i GP om att all uppvaktning på hennes högtidsdag undanbads. Jag ville ändå överraska henne med något fint, fyller man jämnt så gör man. Så jag lät en duktig amatörkonstnär måla ett porträtt på henne, han var en rullstolsburen make till en kollega. Efter en bilolycka var mannen förlamad från halsen och nedåt. Ett tag såg allt mörkt och förlorat ut, men genom konsten hade han hittat tillbaka till livet.

Jag överlämnade ett foto som han kunde utgå ifrån, en bild på mamma som jag alltid gillat. På fotot står hon lutad mot balkongräcket på Stadsteaterns övervåning som vetter ned mot Berzeliigatan och ser både finurlig och levnadsglad ut. Porträttet var inte gratis direkt, och tid tog det också, fastän jag beställt det redan på våren var det ännu några dagar innan bemärkelsedagen osäkert om det alls skulle bli någon tavla. Men till slut satt jag där på vagnen med motivet inramat och inslaget i silkespapper. Jag var spänd och osäker på hur det skulle mottas, och ändå hade jag aldrig kunnat räkna med det som sedan hände.

När jag kom upp i trappen hördes det röster och skrål inifrån mammas lägenhet. Jag plingade förvirrat på dörren och Märta P. Andersen, en kvinna som jobbat som maskör på teatern i många år och som mamma avskydde innerligt och kunde prata skit om i timmar öppnade glatt dörren: »Nämen Lotta, kommer du nu, mitt i tårtan!«.

Jag klev in i det varma och parfymtunga rummet där närmare tjugo lastgamla kvinnor var samlade.

Jag klev in i det varma och parfymtunga rummet där närmare tjugo lastgamla kvinnor var samlade. I en centralt placerad fåtölj satt mamma och mumsade på en bit schwarzwald och såg för en sekund påkommen ut, men fann sig snabbt medan hon hällde upp ett glas kroppstempererat dessertvin till mig. Hon hävdade att hon ändrat sig angående festen, det hade hon ju sagt till mig för flera veckor sedan, jag måste bara ha glömt det. Hon framförde det med sådan innerlighet att jag nästan trodde henne. Dessutom ville jag inte stå och argumentera inför en massa vetgiriga främlingar och vagt bekanta ansikten från min uppväxt, utan räckte fåordigt fram tavlan, vilken väckte stor uppståndelse och hänförelse när den avtäcktes. Alla var förtjusta, än mer så när jag berättade att den var målad av en man utan styrsel i armarna men som lärt sig placera penseln i munnen och med hjälp av precisa käkrörelser imitera händernas lätta schvung.

Den enda som inte såg alldeles betagen ut var mamma, som muttrade något om sin näsa som konstnären lyckats avbilda på pricken, han hade verkligen fångat mammas aningen udda men ändå vackra utseende. Men mamma var missnöjd, det var tydligt. Ändå fick hon på omgivningens anmodan snällt flytta på litografin av Åke Göransson och hänga upp porträttet på bästa plats. Åh så tjusigt det var, och åh vad alla ville prata med mig om den där udda figuren jag inte alls kände men fick försöka berätta om så gott det gick. Kunde han kanske leva på sin konst måntro? Och tänk att hans hustru ändå stannade kvar vid hans sida efter den där ödesdigra kvällen på E6:an!

Jag stannade en stund och åt en bit överbliven tårta, men blev inte långvarig. Mamma kunde inte låta bli, hon skulle tvunget pilla i det sår hon skrapat upp och började berätta för de som ville lyssna att »ja det kan man ju förstå att Lotta har en aversion mot födelsedagar, det kanske var därför hon inte ville komma i dag. När hon var tolv och bjöd till kalas och vi slet i dagar med att handla och baka och städa och dekorera och så kom det inte en enda flicka hon bjudit och hon blev så ledsen så ledsen och jag fick försöka dyrka upp dörren till hennes rum efter att hon låst in sig där i ett helt dygn, och …«. Jag reste mig och gick.

Några veckor senare hade jag vägarna förbi igen och fann att Åke Göranssons litografi åter hängde på sin gamla plats. Det var ett av hans mest berömda motiv, på en gata i Landala, ifrån tiden innan inläggningen på Lillhagen i slutet av trettiotalet. Vart porträttet på mamma tagit vägen vet jag inte, det var spårlöst försvunnet. Jag orkade inte fråga, ville inte veta svaret.

Den hösten hade jag även börjat på en kurs i jazzdans med min kollega Kicki, på Dansforum vid Heurlins plats. Det var jättekul till en början, så härligt att få röra på sig och få upp lite flås. När man väl lärt sig grunderna var vi en enda massa som rörde oss än fram, än bak och än åt sidorna i rummet och så framåtspark med benet och ett hopp med klapp på det, det var häftigt.

Vår lärare var en homosexuell vietnames som hette Dinh och han behandlade oss alla lika, oavsett om det var de ärtiga tjejerna som knappt var äldre än mina elever eller damen som kom dit med färdtjänst och ärligt talat kändes lite malplacerad, kanske hade hon sökt någon av seniorkurserna som blivit fulla. Men det spelade liksom ingen roll, när Dinh satte på musiken ur Cats eller ännu hellre Dirty Dancing och lät sin lilla tänjbara kropp bli till ett instrument för rytmen, inspirerande oss till att följa med, hänga på, då existerade inget annat varken före eller efter, oro, stress och krämpor var som bortblåsta.

Efteråt gick Kicki och jag till Solrosen, vi åt bara av salladsbuffén och drack vatten när vi ville vara nyttiga, och deras härligt ostdrypande vegetariska lasagne med en stor stark till när vi ville synda. Det var trevligt, på jobbet hade vi inte pratat jättemycket med varandra och jag blev ärligt talat lite förvånad när Kicki undrade om jag ville hänga på till jazzdansen som hon nyss börjat på. I efterhand har jag funderat över hur många andra hon frågat innan hon kom till mig. Hur som helst visade sig Kicki dela min fäbless för att göra samtidsspaningar, alltså privata varianter av långköraren på radio med Ingvar Storm och gänget. [27] Vi snackade och kacklade och skrattade och plötsligt plingade det i klockan för sista beställningen.

Det är svårt att säga varför jag slutade på jazzdansen. Jag tyckte ju det var roligt, det gjorde jag. Ändå väntade jag med bävan på att det skulle bli onsdag kväll igen, och den aktuella dagen vaknade jag med en gnagande nervositet jag inte kände igen men inte kunde beskriva som annat än rampfeber. En rädsla för att blotta sig, att stå sårbar inför andra. För mina besvär fortsatte med oförminskad styrka, och svettningarna blev inte direkt bättre av att jag ansträngde mig. Så fort jag fick upp pulsen rann det som floder. I början försökte jag gömma mig långt bak i rummet, där färdtjänsttanten och de överviktiga samlades under övningarna, men Kicki ville tvunget stå längst fram, där man såg Dinhs rörelser bäst och lättast kunde försöka efterapa dem. Jag försökte att inte låtsas om det, men nedanför mina fötter bildades en hel pöl av svett som jag klafsade runt i med mina nyinköpta gympaskor.

Första onsdagen i november hände det som inte fick hända, men som bara var en fråga om när tid, rörelse, friktion och gammal vanlig hederlig klantighet sammanföll i en perfekt enhet. Jag halkade i min svettpöl. Inte lite grann så där att man vinglar till och återfår balansen, nej en rejäl vurpa gjorde jag, pladask på golvet, jag tror till och med att det stänkte på dem som stod närmast.

Medan jag kämpade för att komma på fötter pausade Dinh musiken med den lilla fjärrkontrollen han hade i sitt glittriga midjebälte. Oroat undrade han hur det gått för mig, men allt jag hörde var det andra ljudet. De dämpade fnissen, grymtningarna och skorrandet, det där fula ljudet människor gör när de vill skratta högt men vet att de inte får. Min blick irrade runt, vilka var det, vilka var så onda att de gottade sig i en medmänniskas olycka?

Så såg jag Kicki. Även hon höll för munnen i det att hon tittade bort. Förgäves försökte hon hitta en punkt i taket som var så tråkig att hon kunde förledas från det här fantastiskt roliga. Jag reste mig med ömmande svanskota och lämnade rummet. Efter en stund hörde jag åter tonerna till »(I’ve Had) The Time of My Life« och klapp och stamp medan jag bytte om för att åka hem.

 

FOTNOTER:

21) Wijk, Erik, Göteborgskravallerna och processerna, Karneval förlag, 2002.
22) Informationen till oss i personalen hade varit bristfällig, åtminstone visste inte jag att över femhundra personer från hela Europa skulle sova över i de sommarlovstomma klassrummen. Jag satt och såg på nyheterna och såg de färgglada containrarna och de hjälmförsedda poliserna och de svartklädda ungdomarna som sprang fram och tillbaka över skolgården i en katt- och råttalek och bara gapade, »Men hallå, det där är ju på mitt jobb, vad tusan håller de på med?«. Efteråt ska det tydligen ha sett hemskt ut, klotter och sönderslagna möbler, men allt var återställt när vi kom tillbaka i augusti.

23) Det är vanligt förekommande att lärare kollar upp sina elever på sociala medier, tro mig. I det här fallet föranlett av min och Felicias första schism, där hon ifrågasatt varför vi sysselsatte oss med så många utländska författarskap i stället för att fokusera på »det svenska kulturarvet«. På en direkt fråga uppgav hon att 90 % svenska författare var en lämplig mängd, gärna mer. Välkommen tillbaka, du ljuva trettiotal.
24) Lasse envisades med att fortsätta röka på sitt rum långt efter att rökförbudet i kommunala lokaler infördes. I många år stod han lutad halvvägs ut genom fönstret och blåste ut sina moln av Borkum Riff. Det var alltid en lika hemtrevlig som oroväckande syn att se honom dingla högt däruppe när man sneddade över skolgården. Jag avstod alltid från att vinka, rädd för att han skulle tappa balansen och falla vid besvarandet.

25) Jag kan ha ropat något i stil med »Åh, hjälp!« eller »Nämen, fy!«.

26) Bourdieu, Pierre, Kultursociologiska texter, Symposion, 1993.

27) Ett exempel på en spaning jag gjorde: Det pågår en infantiliseringstrend bland vuxna. Helt plötsligt vill fullt mogna personer klä sig i mjuka sparkdräkter, suga i sig smoothies ur klämpåsar, meditativt rita i speciella målarböcker och lyssna på ljudböcker i stället för att läsa. En naiv flykt från en allt mer krävande omvärld eller ett bejakande av det inre barnets kreativa nyfikenhet? Svårt att säga.

Publicerad
8 hours sedan
Tågskyld och sverigekarta
I Vansbro kommun hedras den tidigare medarbetaren som dog i en tågolycka på jobbet. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Flaggan på halv stång i Vansbro efter att hemtjänstanställd dog på jobbet

En 66-årig man dog på sitt arbete inom hemtjänsten då han kolliderade med ett tåg i Vansbro i Dalarna. Mannen som var kommunanställd och välkänd i bygden hedrades med flaggor på halv stång, skriver Falu-kuriren.

Det var på sitt arbete som vårdbiträde i hemtjänsten som en 66-årig man avled i samband med en kollision med ett godståg och dog fredag den 10 januari.

Det var strax efter 13:30 som en personbil hamnade på tågspåret, varpå den kolliderade med ett tåg i Vansbro kommun, uppger polisen.

Falu-kuriren skriver att Vansbro-kommun hedrar mannen som var välkänd i bygden och anställd vid kommunen genom att ha flaggorna på halv stång och regionen höll en minnesstund.

– Vi tände ljus, hade en tyst minut och en minnesbok där vi skrev en sista hälsning, säger regionråd Elin Norén (S), till Falu-kuriren.

Olyckan var årets andra arbetsplatsolycka med dödlig utgång, enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Publicerad Uppdaterad
9 hours sedan
ung man skadad efter arbetsplatsolycka på Volvo i Olofström
Volvofabriken har spärrats av efter den allvarliga arbetsplatsolyckan på fredagsmorgonen. Foto:Adam Ihse/TT

Ung man livshotande skadad efter olycka på Volvo i Olofström


En man i 30-årsåldern vårdas med livshotande skador efter en allvarlig klämolycka på Volvofabriken i Olofström under fredagsmorgonen.

– Det är en anställd som klämt sig i en större maskin. Det är en allvarlig olycka, säger Patric Fors som är presstalesperson hos polisen i ett uttalande till Svt Blekinge.

Det var tidigt på fredagsmorgonen som olyckan inträffade inne på bilfabriken och både polis och räddningstjänst kallades till platsen.

Mannen fördes akut till sjukhus med livshotande skador och exakt hur olyckan gått till är fortfarande oklart.

Polisen har spärrat av arbetsplatsen i väntan på teknisk undersökning och fallet utreds nu som arbetsplatsolycka med rubricering vållande till kroppsskada.

Publicerad Uppdaterad
10 hours sedan
Singoalla Tiroler är med i facket Solidariska vårdarbetare. Foto: Solveig Betnér

Temadag med Solidariska vårdarbetare: ”Rasism i vården dödar”

Bristen på kunskap om melaninrik hud, rasism inom psykiatrin, och jämlik förlossning är några av de teman som ska diskuteras när fackföreningen Solidariska vårdarbetare arrangerar en temadag om antirasism i Stockholm under helgen. Arbetaren ställer tre frågor till Singoalla Tiroler som är en av arrangörerna.

Hur kommer det sig att ni arrangerar en temadag om antirasism för vårdarbetare?

– Vi som fackförening ska tillgodose våra medlemmars säkerhet på jobbet men vi har också som syfte att förbättra vården i stort, både för oss som personal, patienterna och hela samhället. I det ingår det att utbilda oss. Vi vet att rasismen existerar i vården, och att den är farlig för både vårdpersonal och patienter och till och med dödar. Vi vet att rasism i vården dödar. Samtidigt är kunskapen låg. Det vi har kommit fram till är att vi kan utbilda oss själva om rasism i vården. Det var utifrån det samtalet som temadagen föddes, säger Singoalla Tiroler. Hon är gynekolog och berättar hur kvinnor som rasifieras drabbas hårdare i kvinnosjukvården.

– Rasifierade kvinnor drabbas extra hårt av farliga komplikationer i kvinnosjukvården. Mödradöd, barnadöd och kejsarsnitt drabbar kvinnor födda utanför Sverige i högre utsträckning. Det är något som det pratas ganska lite om i kvinnosjukvården. I kvinnosjukvården finns riskanalyser och PM, instruktioner för hur man ska göra när det gäller alla möjliga risker, risker när det gäller äldre kvinnor, risker med högt BMI, med diabetes och högt blodtryck. Men det finns inga PM om risker för kvinnor födda utanför Sverige, trots att vi vet att det är en så stor riskfaktor. Det beror på att så lite studier görs och så lite kunskap finns. Här vill vi öka kunskapen.

Vad står på programmet?

– Det är ett späckat och spännande program. Vi försöker ge smakprov på den kunskap som redan finns och låta några av de som kan mest få visa sig och berätta sina viktigaste punkter. Läkare mot rasism kommer att prata grundläggande om hur rasism drabbar patienter och personal, men även om rasism i psykiatrin och i kvinnosjukvården. Så vi har en bredd i vårt program, svarar Singoalla Tiroler. Hon säger också att hon vill att det ska bli fler liknande träffar framöver för att kunna fördjupa sig ytterligare.

Hur kan man ta de här frågorna vidare fackligt?

– Vi har ofta en känsla av att rasism drabbar vårdpersonal, men det har varit svårt att driva de frågorna inom de traditionella fackförbunden. Kunskapen om hur det ska gå till är än så länge låg. Men vår plan är att utbilda oss fackligt och att vi inom syndikatet ska bli experter på att försvara våra medlemmar. Viljan finns, men kunskapen är något vi ska bygga.

Publicerad Uppdaterad
11 hours sedan
Erik Helgesson på Hamnarbetarförbundet kan tvingas ställa in blockaden efter Arbetsdomstolens beslut
Erik Helgesson förklarar att Hamnarbetarförbundet kallat till ett nytt möte under fredagen för att bestämma hur facket nu ska gå vidare. Foto: Adam Ihse/TT, Johan Nilsson/TT och Claudio Bresciani/TT

Hamnarbetarnas blockad kan stoppas: ”Vi kanske kör ändå”


Hamnarbetarnas planerade blockad mot israeliskt krigsmaterial kan komma att skjutas fram. Det här eftersom Arbetsdomstolen i torsdags meddelade att stridsåtgärden kan vara olovlig.

Beslutet av vägra lasta eller lossa fartyg med israeliskt krigsmaterial togs av Hamnarbetarförbundet den 14 januari och blockaden var tänkt att påbörjas nu på måndag.

– Vi vill inte bidra till att upprätthålla ett handelsutbyte med Israel som på något sätt underlättar eller förlänger misstänkta krigsbrott eller förbrytelser mot de mänskliga rättigheterna, sade förbundsordförande Martin Berg i ett uttalande i samband med varslet.

Arbetsköparna, Sveriges Hamnar, har hela tiden varit kritiska till fackets stridsåtgärder och menar att blockaden skulle få allt för stora konsekvenser för deras medlemsföretag och i sista stund meddelar nu alltså Arbetsdomstolen att de inte ger Hamnarbetarförbundet grönt ljus.

Det här eftersom AD menar att de har för lite information för att kunna ge ett ”interimistiskt förordnande” om stridsåtgärdens lovlighet. 

Arbetsköparna kritiska

– Jag ser det som att Arbetsdomstolen beslutat att inte fatta något beslut. Därför får vi ta ett nytt möte under dagen och se vad vi har för alternativ. Antingen skjuter vi upp blockaden, eller så drar vi tillbaka varslet och lägger ett nytt. Eller också så skiter vi i det här och kör på ändå, säger Erik Helgesson som är vice förbundsordförande i Hamnarbetarförbundet till Arbetaren på fredagsmorgonen.

Sveriges Hamnar skriver på sin hemsida att de anser att Arbetsdomstolens bedömning gör blockaden olovlig.

– Det är bra att Arbetsdomstolen nu tydliggjort att politiska stridsåtgärder inte får påverka arbetsgivarens rätt att bestämma över sin affärsverksamhet, annat än i ytterst begränsad omfattning, säger Sveriges Hamnars vd Marcus Dahlsten i ett pressmeddelande.

Hur Hamnarbetarförbundet går vidare nu väntas alltså beslutas under ett medlemsmöte senare idag, fredag.

Publicerad Uppdaterad
1 day sedan
De iranska journalisterna Niloufar Hamedi, till höger, och Elaheh Mohammadi, gör segertecknet efter att ha släppts ut ur fängelset i Teheran söndagen den 14 januari 2024. De blev dömda till långa fängelsestraff på grund av deras bevakning av Mahsa Aminis död och släpptes mot borgen i väntan på rättegång.  Foto: Sahand Taki, Shargh Daily News/TT

Iran: Stoppa dödsstraffen för kvinnorättsaktivister

Över 900 personer avrättades i Iran 2024 och många politiska fångar är dömda till döden, bland dem de kurdiska Kvinna, Liv, Frihet-aktivisterna Pakhshan Azizi och Wrisha Moradi. Samtidigt växer motståndet mot regimen.

I Iran i dag utgör kvinnor en betydande andel av de politiska fångarna. Och bland dem finns välkända fackliga-, feministiska- och politiska aktivister, såsom Nobelpristagaren Narges Mohammadi.

– Många av dem driver olika kampanjer inifrån fängelserna, berättar Sholeh Irani, exiliranier, journalist och feministisk aktivist, som följer utveckling i sitt forna hemland på nära håll.

En av de aktuella kampanjerna fokuserar på att stoppa avrättningar av de politiska fångarna.

– För närvarande riktar många av de politiska fångarna sin uppmärksamhet mot dödsdomen som hotar bland annat den kurdiska feministen Pakhshan Azizi, säger Sholeh Irani.

Hon beskriver hur trakasserierna, smutskastningen och personangreppen mot dessa kvinnor, ökar samtidigt som de fortsätter sin kamp inifrån regimens fängelser och inspirerar iranierna.

– Men även i Iran och bland exiliranierna finns högerextremister som sprider hat mot oliktänkande, säger Sholeh Irani.

Resolution för att stoppa avrättningarna

En av de som har engagerat sig för de fängslade och dödsdömda kvinnorättsaktivisterna är S-toppen och Europaparlamentarikern Evin Incir.

Och i dag torsdag kommer en resolution för att stoppa avrättningarna av de dödsdömda kurdiska Kvinna, Liv, Frihet-aktivisterna Pakhshan Azizi och Wrisha Moradi, och som Evin Incir har förhandlat fram, gå till omröstning i Europaparlamentet i Strasbourg.

Evin Incir (S). Foto: Europaparlamentet

I resolutionen ställs även krav på att Iran friger den svenska gisslan, läkaren Ahmadreza Djalali, som har en dödsdom och sitter fängslad i Iran sedan 2016.

– Situationen i Iran riskerar att hamna i skuggan av andra globala konflikter. Nyligen dömdes de modiga kurdiska kvinnorna Pakhshan Azizi och Verisheh Moradi till döden. Dessutom sitter den svensk-iranske medborgaren Ahmad Reza Jalali och flera andra europeiska medborgare fängslade. EU-länderna måste samarbeta för att säkerställa friheten för alla europeiska medborgare och stoppa avrättningarna av politiska fångar. Det är även oacceptabelt att EU och dess medlemsländer fortfarande inte har vidtagit åtgärder för att klassificera revolutionsgardet som en terroristorganisation. Sammafattningsvis syftar den här resolutionen till att öka pressen på Iran att respektera mänskliga rättigheter, stoppa dödsdomarna och frigöra oskyldiga fångar, säger Evin Incir till Arbetaren

Hur ser engagemanget ut i EU för kvinnorättsaktivister i Iran just nu, med så många pågående militära konflikter i världen?

– Situationen i Iran förblir en prioritet på parlamentets agenda, tack vare krav från vissa av oss ledamöter. Exempelvis initierade jag resolution i denna vecka. Läget i Iran har försämrats kraftigt, med över 900 avrättningar bara under 2024.

Irans kvinnor visar orubbligt mod

Sholeh Irani menar att trots förtrycket, trots de många frihetsberövandena och hoten om avrättning fortsätter de iranska kvinnornas kamp för sina rättigheter och friheter att växa sig starkare.

– De iranska kvinnorna visar på ett starkt och orubbligt mod, när de fortsätter göra motstånd mot regimen i Iran, säger hon och fortsätter:

– Tecken på ett eskalerande motstånd är tydliga över hela samhället. Allt fler, särskilt unga kvinnor, trotsar lagen om obligatorisk hijab och står emot när de stoppas av myndigheternas vakter, säger Sholeh Irani till Arbetaren.

Enligt Sholeh Irani uttrycker iranska kvinnor på sociala medier att de aldrig kommer att återgå till den ordning som rådde före Kvinna, Liv, Frihet-rörelsen och de omfattande upproren.

Publicerad
2 days sedan
Solidariska Byggare är besvikna på Byggnads
Solidariska Byggare nekas från att delta i den fackliga konferensen mot arbetslivskriminalitet. Foto: Janerik Henriksson/TT och Volodya Vagner

Irriterat när Solidariska byggare hålls utanför facklig konferens


Det bubblar av irritation och frustration inom Solidariska byggare. För trots de senaste årens många framgångar ratas nu den syndikalistiska fackföreningen från att delta i Byggnadsarbetareförbundets nordiska konferens om arbetslivskriminalitet och migrantorganisering som hålls i Stockholm nästa vecka.

– Jag tycker det är sorgligt för problemen i byggbranschen är så omfattande och jag tror att både vi och Byggnads har mycket att lära av varandra, säger Pelle Sunvisson som är styrelseledamot i Solidariska byggare till Arbetaren.

Pelle Sunvisson på Solidariska byggare. Foto: Johan Apel Röstlund

Den årliga konferensen hålls på den anrika och strandnära kursgården Rönneberga på Lidingö utanför Stockholm i mitten av nästa vecka. Deltar gör byggnadsfack från hela Norden men trots en önskan från det finländska Byggnadsförbundet nekas alltså Solidariska byggare från att delta. Det här trots att det uppmärksammade syndikalistiska byggfacket de senaste åren haft stora framgångar med sin omfattande organisering av migrantarbetare och kampen mot just arbetslivskriminalitet.

– Vi har inte plats för dem på schemat och kände att vi har tillräckligt med erfarenheter från våra egna medlemsorganisationer inom den nordiska bygg- och träarbetarfederationen, säger Marcus Carlbrand på Byggnads till Arbetaren.

Detta trots att temat på konferensen är just de områden där Solidariska byggare sticker ut med sin kamp av blockader mot oseriösa och kriminella arbetsköpare, indrivningar av uteblivna löner och vunna fall i Arbetsdomstolen.

“Skulle vara en utmaning att samarbeta”

Marcus Carlbrand förklarar att Byggnads nyligen inlett en egen satsning på organisering av utländska byggarbetare där fackförbundet bland annat tillsatt en ny ombudsman för att arbeta mot exploatering och utnyttjande inom branschen.

Men Solidariska byggare har ju verkligen varit framgångsrika i just de här frågorna. Hur ser du på dem som organisation?

– Jag har inte direkt någon åsikt men det är klart att det skulle vara en utmaning att samarbeta med en organisation som konkurrerar om samma medlemmar.

Ett svar som får Pelle Sunvisson på Solidariska Byggare att reagera:

– Det är synd. För de här frågorna rör inte bara migrantarbetare utan hela byggbranschen. Dåliga villkor smittar av sig på alla och det finns väl egentligen bara en part som tjänar på att vi inte samarbetar. Något vi gärna hade gjort med Byggnads. För vi har stor erfarenhet som vi gärna hade delat med oss. Och Byggnads i sin tur, med sin långa historia, har mycket som vi skulle kunna lära oss av.

Pelle Sunvisson menar att det ofta finns ett fungerande samarbete med enskilda ombudsmän på Byggnads men att mycket av det arbetet måste skötas inofficiellt.

– Fokus måste ju ligga på att göra arbetsplatserna säkrare och komma åt arbetslivskriminaliteten inom branschen men det känns som att ju högre upp i hierarkin inom Byggnads man kommer desto mer får vi kalla handen.

Konferensen på Rönneberga äger rum på onsdag och torsdag nästa vecka och samlar alltså byggfack från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. Dock alltså utan migrantarbetarfacket Solidariska byggare.

Publicerad Uppdaterad
3 days sedan
Johanna Emanuelsson har skrivit pjäsen Ett svenskt brott, som inom kort har premiär på Uppsala stadsteater. Foto: Maria Lilja

Mammans arbetsolycka blir stark teater

Den 1 februari har Uppsala stadsteater premiär på Ett svenskt brott. För Johanna Emanuelsson, som har skrivit pjäsen, blev produktionen en dramatiskt annorlunda process än hon är van vid. Arbetarens Josephine Askegård har mött henne för ett samtal om föreställningen som landade i en djupt personlig historia och en berättelse om klass.

Johanna Emanuelsson gick ut dåvarande Dramatiska institutet, Di, i Stockholm 2013, och har sedan dess skrivit en lång rad pjäser och filmmanus. Ofta i samarbete med regissörer som hon lärt känna på vägen och skapat ett bra samarbete tillsammans med. Redan med en tidig pjäs, Älvsborgsbron, fick hon uppmärksamhet och priser, och har kunnat leva på sitt skrivande – vilket också innefattar stipendier som är ett vanligt sätt att stötta ekonomin i hennes bransch. 

Johanna Emanuelsson är uppvuxen i Bergsjön i Göteborg. Innan hon sökte och kom in på Di (nu Stockholms konstnärliga högskola) arbetade hon, liksom hennes mamma och syster, inom vården. Hon har ofta skrivit om samhället och politikens verklighet ur den enskilda, ofta unga, människans perspektiv. 

Bland hennes produktioner finns också den uppmärksammade Välkommen till prekariatet (2015), presenterad som ”en svart komedi om daglönare, konsulter och gästarbetare i det moderna klassamhället”. Både den och den nu aktuella Ett svenskt brott har regisserats av regissören Helena Sandström Cruz.

Johanna Emanuelsson har samarbetat med mindre, fria scener och grupper som Teater Tribunalen i Stockholm. Nu är hon tillbaka på Uppsala  stadsteater där hon dramatiserade Elin Wägners Pennskaftet 2019. Titeln Ett svenskt brott är lätt att associera till Maj Sjöwall och Per Wahlöös politiska deckarserie med undertiteln ”Roman om ett brott” – där brottet i lika hög grad som bokens kriminalhistoria berättar om ett samhälle som sviker de underprivilegierade.

Här handlar det om ett arbetslag inom demensvården, där en arbetsplatsolycka blir en än större katastrof på grund av svek från chefer och samhällsinstanser som borde stötta och skydda. 

Kallas ”politisk dramatiker”

Egentligen började pjäsen som en idé att skildra tre kvinnor på tre olika arbetsplatser i Sverige. 

– Jag kallas gärna politisk dramatiker när jag vill prata om det som jag vill prata om – som klass. Men idén var att jag och Helena Sandström Cruz skulle göra en Välkommen till prekariatet 2.0. Alltså – vi pratar om arbetarklasskvinnorna här och nu, säger Johanna Emanuelsson när vi träffas för ett samtal om hennes aktuella pjäs.

– Det här är vår fjärde produktion ihop. Helena Sandström Cruz är vass på att skriva pitchar, men det är inte jag, alls. När hon formulerade det lät det så bra: tre arbetarklasskvinnor, med sin olika perspektiv, varav ett öde som vi känner till. Den äldsta ska dö på grund av en arbetsplatsolycka. Då tänkte jag att hon jobbar inom vården – de andra kanske inom hotell/restaurang och kanske den tredje papperslös.

Johanna Emanuelsson insåg snart att detta var en mycket privat historia. 

– Det som kom att hända med pjäsen var att jag sakta men säkert insåg att det måste utspela sig inom demensvården. Och det svåraste har varit att lämna verkligheten därhän; alltså att göra teater av det. Det som såg så bra ut på papper blev den svåraste processen jag varit med om. För det handlar om min mamma Annica. 

Valia Sapouna, Shada Sulhav, Birthe Wingren på en repetitionsbild från Ett svenskt brott. Foto: Maria Lilja

– Det blev som att lära sig skriva dramatik på nytt. Och det personliga tog över; jag och min syster Anneli var så ensamma i den här katastrofen. Och så är man glad att man får ett uppdrag med pjäsen samtidigt som att: Fan det är så viktigt det här!

Johanna Emanuelssons texter har ofta haft inslag av hennes egen familjs historia, som i filmen Dröm vidare från 2017.

– Jag hade dåligt samvete när Dröm vidare kom ut, för jag visste att min mamma skulle känna igen sig i huvudpersonen Mirjas mamma. Men hon sade bara: ”Åh du är så duktig, så duktig”, berättar Johanna Emanuelsson. 

Så hon har känt att hon har sin mammas välsignelse, och även sin systers, när hon nu gestaltar moderns olycka på sin arbetsplats i Mölndal, vilken ledde till fyra år av trauma med illa behandlad smärta och till slut till hennes död vid 60 års ålder. Det var för fyra år sedan. 

En berättelse om ett svek

Samtidigt är pjäsen en starkt politisk berättelse om hur samhället sviker den drabbade och om hur familjen kämpar på i stor ensamhet. Så småningom utförsäkrad och med småsummor i ersättning från vårdens egna försäkringsorgan.

Johanna Emanuelssons mamma Annica arbetade sedan tonåren både länge och hårt inom vården, och försörjde familjen på en låg lön. De sista åren med nattpass inom demensvården. 

Gillade hon sitt jobb?

– Ja, jag tror det. Men jag tror egentligen att hon mest var orolig för pensionen. Hon jobbade och jobbade och jobbade, tog aldrig semester för att vara ledig. Hon cyklade fram och tillbaka i ur och skur till jobbet i Mölndal. När hon var sjuk tog hon ut några semesterdagar. Hon försökte lägga pengar på hög för pensionen.

Så var det fram till den dagen arbetsolyckan ägde rum.

– Det var på ett boende i Mölndals kommun. En tvättmaskin stod och läckte. Hon halkade och fick en total hamstringsruptur så hon svimmade av smärtan, låg i det iskalla vattnet. Vi visste inte riktigt vad det var och vi var så oroliga för vår mamma redan innan, berättar Johanna Emanuelsson.

Läkaren skrev rätt diagnos. En total hamstringsruptur innebär att en lårmuskel släpper, vilket oftast drabbar idrottare.

– En operation ska göras inom två månader, säger Johanna Emanuelsson, men vården blev arbetsterapi och smärtstillande, och inte ens plats på en kölista – det är mera intressant att operera de här unga idrottskillarna, tillägger hon.

– Så jag och min syster Anneli ägnade de efterföljande fyra åren åt detta. Stafettläkare som skrev ut olika preparat, smärtteam som inte brydde sig. Hon blev utförsäkrad. Alla myndigheter som svek – totalt. Jag och min syster ringde läkare, följde med när hon skulle träffa chefen. Och min mamma var så ledsen och fick fobi mot att träffa folk. Och hon kunde inte göra så mycket mer än att ligga på mage – den smärtan ska man inte behöva leva med.

– Vi tog hand om min mamma Annica i fyra års tid. När det gäller manliga arbetsskador händer det ju ofta att man dör i olyckan. Men det finns inte så mycket statistik inom kvinnoyrken – hur och varför dör du, varför får du en hjärtinfarkt?

En gång i halvåret besökte familjen arbetsplatsen för möten med enhetschefen, möten som blev ytterligare smärtsamma minnen:

–  Mamma var så ledsen och arg så hon fick hysteriska utbrott, för hon kunde ju inte tala för sig. Efteråt bad hon om ursäkt och jag sade: ”du ska inte be om ursäkt, du behöver någon som talar för dig som litar på dig och ser vem du är. Vi går på de här mötena för att se hur länge de kan behålla dig innan de måste sparka dig. Det är vad de här mötena går ut på – det är ingen som ser dig i det här. Det är klart som fan att du får en panikattack och börjar skälla på dem fast de inte har sagt något elakt för de är friska vanliga människor. 

– Min mamma var väldigt politisk men så sade hon: ”Jag känner mig så värdelös. Jag gör ingenting, jag gör ingen nytta”. Jag frågade vad hon hade sagt om det här hade gällt en annan undersköterska? Då kunde hon svara: ”Jag hade sagt att det hade varit en hjälte! Fy fan hade jag sagt”.

– Så hon dog i sviterna av den här arbetsplatsolyckan, hon fick inte adekvat vård. Vi orkade inte ens göra en Ivo-anmälan. Alltså, har man arbetat sedan man var 19 år som undersköterska och inte kan få en operation inom två månader… Det är så jävla grymt, säger Johanna Emanuelsson, och hon blir fortfarande riktigt ledsen när hon berättar om dessa år, hennes mamma Annicas sista, av smärta och ensamhet.

Birthe Wingren på repetitionsbild från Ett svenskt brott på Uppsala stadsteater. Foto: Maria Lilja

Hur kändes det för dig då, när du hamnade i detta privata från att i många år varit en professionell skrivande person och sedan hamna i …

– … att inte kunna skriva alls! Jag var rädd varje dag för att Petra Brylander (dåvarande chef på Uppsala stadsteater) eller dramaturgen Marie Persson Hedenius skulle ringa mig och säga: ”Vi river ditt kontrakt”. 

Hur känns dina tidigare föreställningar och produktioner i förhållande till den här pjäsen? 

– Både dramaturgen Marie Persson Hedenius och Helena Sandström Cruz kände till min berättelse, och jag kunde gråta på vissa möten, men det var inte en lätt process de hade. Jag är så glad att jag hade deras förtroende – att de visste att jag skulle klara det, och det har jag sagt till dem. 

Kunde de hjälpa till med synpunkter då? Ett utomperspektiv på ditt personliga?

– Ja exakt! De kunde stryka och ta bort. Och till sist landade vi på ett demensboende med påhittade figurer på samma arbetsplats och mer och mer av att de kämpar ihop – eller inte ihop. 

Det verkar som ett bra sammanhang på Uppsala stadsteater, att du har kunnat prata med kollegor och bolla din text?

– Ja Gud ja, så fantastiska skådespelare har vi fått, och Helena – det är som sagt den fjärde produktionen vi gör ihop och det betyder ju något varför vi inte släpper varandra, säger Johanna Emanuelsson. 

Känner du att du har landat nu med pjäsen på ett professionellt plan?

– Ja och jag kände det på kollationeringen – den första arbetsdagen – och folk frågade om jag var nervös. Och jag kände bara då att nej, inte alls faktiskt, jag är klar. Men sedan är det förstås mycket pill med detaljer och särskilt i en sådan här pjäs att: ska de verkligen säga så, och så vidare. Så att det inte blir privat men personligt och intressant. Det är faktiskt första gången jag inte varit nervös på en kollationering.

Vi pratar mera om hur det har gått att göra detta djupt privata till text för en publik, och till den politiska berättelse hon vill gestalta.

Har du träffat vårdpersonal under projekttiden?

Inte jag, alls, men det har de övriga, såsom skådespelarna och regissören, gjort. De har pratat med undersköterskor bland andra.

Men din text bygger på dina personliga erfarenheter och din mamma Annicas historia?

– Ja, och sedan min och min systers kamp för att få det att fungera. Så den första akten handlar om arbetet och den andra om hur den här kvinnan ska försöka slåss mot ett system.

Är du lite nervös att den inte ska gå hem – vara för politiskt magstark?

– Nej inte alls, och tydligen är den också väldigt rolig, har regissören varnat mig för. Man gapskrattar väldigt mycket. Jag tror att det kommer att bli hur bra som helst. Men jag är inte så intresserad av vad borgerlig media tycker, egentligen – tycker de att den är bra så är det kul, tycker de inte det så tycker de inte det. Då är det inte för dem. Men jag hade inte kunnat göra på något annat sätt, jag hade inte kunnat göra dem glada.

Shada Sulhav, Malin Tengvard. Repetitionsbild. Foto: Maria Lilja

– Jag tränar på att göra lite intervjuer för jag vill uppmärksamma frågan. Alltså det här kan hända vem som helst. När man nedmonterar som man gör nu, snabbare och snabbare och snabbare, så se upp, övre medelklassen! Se upp! Det är det jag vill få fram: Det är inte många som sitter säkert i båten i dag, säger hon.

”Äntligen handlar det om oss”

– Det kommer jättemycket människor från Kommunal till pjäsen, jag vet det. Men jag vill ha alla andra människor också här. Jag vill att folk ska veta att det här händer och jag vill se en stor publik och jag vill se fler av den här typen av pjäser. För nu ser jag på sociala medier att ”Ja, vad kul! Det handlar om oss – om mig, äntligen!”

Är detta ett tema du har tänkt på redan medan din mamma levde?

– Ja på något sätt. Jag berättade att jag ville göra en pjäs om min farmor som var krigsbarn – hon gick som 16-åring till Boden från Rovaniemi, drygt 25 mil, för hon skulle fan inte vara krigsbarn utan skulle börja jobba. Och min låtsasmorfar Birger och hans syskon blev sålda till lägsta pris och fick dricka grisblod för att bli mätta. Och mamma visade mig bilder och lyste upp för första gången. Pjäsen hette Patrasket, och det ställde hon sig frågande till. Jag sade att patrasket var de som byggde Sverige, som blir avlurade lönerna, som får det minsta möjliga, som ser till att samhället går runt.

Att kvinnor möts, framförallt unga som du skrivit om tidigare…

– Som på min tid när jag gick ut för tolv år sedan var det inte så svårt att få ett jobb, det är på grund av Suzanne Osten och hennes arbete. Hon gjorde ju barnteatern progressiv och het och politisk i Sverige. Till skillnad från i Tyskland, där ingen vill jobba med barnteater. Och om hur man växer upp.

Har du själv gjort en klassresa, tycker du?

– Jag vet inte vad den innebär. Om det innebär att jag får gå på röda mattan och fått flygbiljetter för att se en pjäs på tyska så absolut. Men jag vet inte vad resan består i egentligen. Jag vet inte hur den går till, vad det är som gör att jag bor i Stockholm, som gör att jag har en hyresrätt som är 17 grader kall och jättelyhörd, i Örby. Att jag knappt fick en hyresrätt efter elva år i bostadskön, att jag bott inneboende, bott i kollektiv. Jag vet inte vad jag har fått på vägen förutom att jag har fått vara i fina salonger och prata med människor som min syster Anneli inte har fått prata med. Men hon får prata med andra människor. Hon jobbar på kardiologen och får vara med och kanske rädda ett liv. Hon är så bra, och kan ställa så bra frågor till mig.

Vad händer när din text framförs på en scen? Hur tänker du dig publiken?

– Jag kan inte tänka på publiken. Vad jag önskar är att publiken ska vara engagerad.

Det är scenen som är ditt rum, så att säga?

 – Ja, och jag har en föreställning om var det hela ska utspela sig. Jag har det i huvudet, det där gamla stället som jag fick jobba på via min mamma. Man fick inte jobba ihop då men hon jobbade ju nätter. Men det är mer än tio år sedan nu.  

Så du har haft denna speciella plats i huvudet när du skrev?

– Javisst. Men det som är det fantastiska är att det har inte scenografen, eller de andra som är med här. Det finns dramatiker som: ”Rör inte min text!”, som har inställningen att regissören kommer och förstör. Men jag gillar att stöta och blöta sammanhanget, och grejerna man gör ihop.

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Universitetshuset, Uppsala universitet.
Uppsala centrum för Förintelse- och folkmordsstudier är nytt namn på tidigare Hugo Valentin-centrum. Foto: Christine Olsson/TT

Det nya namnet på Hugo Valentin-centrum speglar dess fokus

Att ordföranden för Judiska Centralrådet Aron Verständig insinuerar att namnbytet på Uppsala universitets centrum för Förintelse- och folkmordsstudier skulle vara “antijudiskt” är både orättvist och djupt oroande, skriver Matylda Jonas-Kowalik, doktorand vid Uppsala universitet i en debattartikel för Arbetaren.

De senaste veckorna har det pågått en livlig diskussion kring namnbytet på Uppsala universitets UHGS centrum, Sveriges mest framstående forskningsinstitution för studier om Förintelsen och folkmord. Tidigare känt som Hugo Valentin-centrum heter det nu Uppsala Center for Holocaust and Genocide Studies, UHGS. Som doktorand i historia vid Uppsala universitet med inriktning på Förintelsestudier och som alumn från universitetets masterprogram i Förintelse- och folkmordsstudier blev jag överraskad av Aron Verständigs debattartikel i UNT den 2 januari 2025, som senare utvecklades till en bredare debatt i svenska medier. Som judisk akademiker med anknytning till den enhet som kritiseras i medierna känner jag ett ansvar att bidra med mitt perspektiv.

Det är sant att Hugo Valentin var en framstående akademiker vars verk, Judarnas historia i Sverige (1924) och Antisemitismen i historisk och kritisk belysning (1935), fortfarande är betydelsefulla för historiografin om svenska judar. Eftersom centret tidigare bedrivit forskning om både nationella minoriteter samt Förintelsen och andra folkmord, var Hugo Valentin en lämplig namnpatron, då han som akademiker arbetade med båda dessa områden.

Orättvis och djupt oroande

För omkring två år sedan beslutade Uppsala universitet att begränsa forskningsområdet inom UHGS och upphöra med finansieringen av studier om nationella minoriteter, vilket har lett till en förändring av dess kompetensområde. Debatten om namnbytet har pågått sedan dess, och i november 2024 fattades beslutet att ge centret namnet Uppsala Center for Holocaust and Genocide Studies. Jag motsätter mig dock starkt påståendet att ett namnbyte skulle vanhedra Valentins arv. Att byta namn på centret förminskar inte Valentins vetenskapliga insatser, hans personliga mod eller hans fasta motstånd mot nazism och antisemitism. Tvärtom betonar ett namn som tydligare speglar centrets fokus – Förintelse- och folkmordsstudier – dess uppdrag och hedrar Valentins engagemang för att belysa dessa viktiga frågor i det svenska samhället.

Att byta namn till “Uppsala Center for Holocaust and Genocide Studies” bidrar med tydlighet för allmänheten och det internationella akademiska samfundet, underlättar samarbeten och uppmuntrar potentiella studenter att söka sig till våra program. Det nya namnet speglar bättre centrets ämnesmässiga fokus än det nuvarande “Hugo Valentin-centrum” och säkerställer att dess syfte kommuniceras tydligt.

Jag finner den antydan, om än förtäckt, att beslutet att byta namn på centret skulle vara ”antijudiskt” orättvis och djupt oroande. Som en judisk forskare specialiserad på Förintelsen är jag särskilt bekymrad över Verständigs påstående att centrets fokus på jämförande folkmordsforskning och minnespolitik skulle minska dess fokus på Förintelsens historia och minneskultur. Jämförande folkmordsstudier är ett viktigt tvärvetenskapligt fält som undersöker folkmord i olika sammanhang för att identifiera mönster, orsaker och konsekvenser. Detta tillvägagångssätt berikar Förintelsestudier betydligt genom att erbjuda bredare insikter i dess historiska och samtida relevans.

Mina kollegors breda expertis möjliggör banbrytande forskning och en exceptionellt heltäckande utbildning. Som alumn från masterprogrammet kan jag intyga att utbildningen om Förintelsen vid vårt centrum håller hög kvalitet och går på djupet med dess historia och historiografi.

Med det sagt delar jag Verständigs oro över förlusten av samlad forskning på de nationella minoriteterna vid vårt universitet. Detta är en oroväckande utveckling, och och hoppas att Uppsala universitet återupprättar detta viktiga studieområde i framtiden. 

Matylda Jonas-Kowalik, doktorand, Uppsala universitet

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan
Demonstration för Palestina. Foto: Adam Ihse/TT

71 organisationer uppmanar facken: Stoppa Israel

“Vi uppmanar ert fackförbund att bryta tystnaden om det pågående folkmordet och agera på det sätt som ni kan göra”, skriver 71 organisationer från nätverket Stoppa Israel i ett öppet brev riktat till fack och arbetare i Sverige.

Vi är 71 organisationer som har gått samman i ett nätverk: Stoppa Israel. Vi vill visa palestinierna att omvärlden inte accepterar Israels krigsbrott och ockupation.

Vi skriver nu till er eftersom fackföreningar är och har varit en viktig part när det gäller mänskliga rättigheter. Tiden går och morden på palestinier fortsätter. Vi är personer och organisationer som är förtvivlade över att detta kan fortgå. Sverige importerar och exporterar vapen till Israel, trots att vi kan bli skyldiga till medhjälp till folkmord. Vi kan inte komma undan med att vi inte ser och inte hör.

Det pågår enligt Amnesty ett folkmord i Gaza.

”Det internationella samfundets har i över ett år på ett skamligt och katastrofalt vis misslyckats att pressa Israel att stoppa sina grymheter i Gaza. Detta genom att först fördröja kraven på eldupphör och sedan fortsätta vapenöverföringarna. Detta är och kommer förbli en skamfläck på vårt kollektiva samvete”, säger Agnès Callamard, Amnesty Internationals generalsekreterare.

Vi, organisationerna i nätverket Stoppa Israel skrev den 24 oktober till TCO, LO och SACO, samt en debattartikel i Arbetaren, att vi hade följande krav:

  • Inför sanktioner och stoppa all handel med Israel.
  • Avbryt all militär handel och allt samarbete med ockupationsmakten Israel.
  • Verka för att EU:s associationsavtal med Israel hävs och sanktioner införs.
  • Kräv permanent eldupphör och att humanitär hjälp når fram till de drabbade omedelbart.
  • Fördöm tydligt Israels alla övergrepp mot civilbefolkningen i strid med internationella lagar och folkrätten.

Vi uppmanar ert fackförbund att bryta tystnaden om det pågående folkmordet och agera på det sätt som ni kan göra. Se nedan förslag från palestinska arbetsorganisationer. Vi vill föreslå ett samarbete och eller utbyte för att vi tillsammans ska få stopp på folkmordet. 

Om ni redan har gjort någon insats för Gaza får ni gärna dela med er av den. Om ert fack ännu inte har gjort något av förslagen ovan för Gaza:

Vad är det som hindrar er från att agera?
• Vad behöver ni för stöd för att agera? 
• Har ni gjort något annat? I såna fall vad?

Om ni behöver stöd för att agera – kontakta oss gärna!

Palestinska fack vädjar om hjälp

Ett stort antal palestinska fackföreningar gick den 17 oktober ut med en vädjan till arbetarorganisationer världen över om att göra vad de kan för att stoppa den israeliska krigsmaskinen.

Där stod det bland annat: “Arbetarorganisationer: Släpp allt ägande i Israel. Avinvestera nu. Varje investering i Israel är ett bidrag till förtrycket av oss.”

Arbetare och fackföreningsmedlemmar: Varje arbetsplats och varje fackförening utgör grogrund för organisering. Mobilisera för att eliminera israeliska investeringar från fackliga pensionsfonder och arbetsgivares portföljer, inklusive partnerskap med medskyldiga företag. Bygg upp gräsrötternas kraft för att kräva att era fackliga ledare pressar regeringarna till ett omedelbart eldupphör.

Arbetare längs vapnens leveranskedjor: Vi uppmanar er att ingripa och störa strömmen av vapen som används i folkmordet, från vapenfabriker till transport och militär forskning. Detta är ingen liten uppgift, men vi behöver dig för att bygga kollektiv kraft för att stoppa vapenhandeln. Det är vårt mest akuta behov.*

Sätt vår befrielsekamp i centrum: Berätta för världen om vår kamp. Vi kämpar för våra liv, för frihet, rättvisa och befrielse. Vi behöver att du i detta ögonblick i historien visar din styrka och förmår gå bortom uttalanden.

Var modiga, ta risker och agera med den skyndsamhet som Israels folkmord kräver!

*Detta är vad Svenska hamnarbetarförbundet  har beslutat om: En så fantastisk handling!: 68 % röstade för blockad av krigsmateriel under pågående krig i Gaza – Svenska Hamnarbetarförbundet

71 organisationer i nätverket Stoppa Israel

Publicerad Uppdaterad
1 week sedan

Vem ska få Ottarpriset 2025?

Vem tycker du förtjänar att lyftas fram för sina insatser i kampen för sexuell hälsa, jämlikhet och samhällelig rättvisa? Sista nomineringsdag: 31 januari 2025. Mejla [email protected] med namn och eventuellt förslag till motivering!

På flera håll i världen ser vi i dag en tillbakagång för de landvinningar kvinnor gjort vad gäller grundläggande jämlikhet. Som rätten till att bestämma över sina egna kroppar och rätten att på samma villkor som män få röra sig i och ta del av de offentliga rummen och samhällets resurser. Reaktionära och patriarkala krafter gör gemensam sak i sina försök att frånta flickor och kvinnor – det vill säga halva jordens befolkning – deras rättigheter. 

För att motverka denna utveckling vill Arbetarens redaktion uppmärksamma och främja de som arbetar i Elise “Ottar” Ottesen-Jensens anda. Arbetaren delar därför årligen ut Ottarpriset till en person eller grupp som varit verksam i kampen för sexuell hälsa, jämlikhet och samhällelig rättvisa – präglad av feministisk och social medvetenhet och upplysningsambitioner. 

Tidigare pristagare är Bita Eshraghi, Ida Östensson, Noorihe Halimi, organisationen QJouren Väst, BB-ockupanterna i Sollefteå, organisationen Inte din hora och den palestinska kvinnorättsorganisationen Aisha i Gaza. Sista nomineringsdag: 31 januari 2025. Mejla [email protected] med namn och förslag till motivering!

Priset är uppkallat efter Elise Ottesen-Jensen – den frihetliga socialisten, journalisten, sexualupplysaren och kvinnorättskämpen som stod på barrikaderna för kvinnors reproduktiva rättigheter och hälsa. I många år, från och med tidningen Arbetarens grundande 1922, arbetade hon på redaktionen och redigerade bland annat tidningens kvinnosida under vinjetten ”Kvinnan och hemmet”. Det var under dessa år som hon började använda signaturen Ottar. Elise Ottesen-Jensen har haft stor betydelse när det gäller att visa på hur kampen mot klassamhället hänger samman med sexualpolitisk kamp och kvinnokamp.

Mejla [email protected] med namn och eventuellt förslag till motivering! Sista nomineringsdag: 31 januari 2025.

Publicerad