Anna de Lima Fagerlind
Natur och kultur
Filmaren Arne Sucksdorff bidrog 1947 till att sätta Sverige på den internationella filmkartan genom Oscarstatyetten för sin impressionistiska Stockholmsskildring Människor i stad. Den är verkligen en svartvit skönhet som arbetar med ansikten och vatten, rytm och skuggor. Stilen låg i tiden och finns i Hasse Ekmans och Ingmar Bergmans spelfilmer från 1940.
Men Sucksdorff var en dokumentärregissör som visade verkligheten som han ville att den skulle se ut. Kritikernas tveksamhet inför tränade djur som spelade vilda eller tillrättalagd natur försvann när de magiska bilderna dök upp på vita duken – och inför den internationella uppmärksamheten. Flera kortfilmer visades och prisades i Cannes men långfilmen Det stora äventyret fick problem bland annat på grund av sjukdom.
Uppföljaren Pojken i trädet ansågs som ett misslyckande och regissören hamnade av en slump i Brasilien där han fick idén att filma de gatubarn han mötte i Rio de Janeiro. Bland hundratals barn som provfilmades valdes en liten grupp ut, tre pojkar och en flicka som gick genom rutan och kunde uttala manusets repliker trovärdigt.
Det utlovades pengar och utbildning och de små skådespelarna jobbade hårt med att verka trovärdiga som sorglösa trashankar från stadens bakgator och favelor. När de flögs till Sverige för premiär på Mitt hem är Cobacabana presenterades de som exotiska och föräldralösa gatubarn och både de och filmen gjorde sensation på kändispremiären på Röda kvarn i Stockholm och fick en Guldbagge 1965. Svenska filmkritikerförbundet prisade den som årets film.
Många svenskar ville hjälpa barnen som berört så starkt, och Toninho de Lima erbjöds att stanna hos en välbärgad familj, vänner till regissören, för att kunna studera.
Pojkens dotter, journalisten Anna de de Lima Fagerlund, berättar i sin bok Mitt hem är inte Copacabana om verkligheten bakom ”dokumentären” och de ”föräldralösa” barnen. Toninho hade i själva verket en stor familj uppe i en fattig favela, som trots en fattig och kämpig tillvaro var en trygghet som han inte ville lämna.
Boken är en hjärtskärande berättelse om hur barns villkor då som nu ses genom den vuxnes intresse. Visst fick Tonhino utbildning och del av en svensk trygghet, men kanske finns det andra sätt att stötta barn utan att intala sig själv att de inte kan få trygghet och identitet därifrån de kommer, med insatser som inte i första hand gynnar de som ”ger”. En situation som inte diskuterades då, men idag, när de många utlandsadopterade barnen från 1960–90-talen vuxit upp, är en fråga som äntligen präglas av barnens egna röster.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr