Regi: Levan Akin
I det georgiska nationalkompaniets danstrupp finns ingen plats för fjollerier. Här ska de unga männen vara som styva svärd när de i dansen uppvaktar de oskuldsfulla flickorna, en mjuk handled ger dansmästaren panik, och i omklädningsrummen pågår pennalism jämförbar med klassiska skräckhistorier från duschrummen i svensk herrfotbollselit.
Den alltid så duktige Merab kämpar på i motvind; halva släkten har en bakgrund i dansvärlden men ingen har nått ända fram. Lyckas man ligger världen öppen men det är ett ytterst litet fåtal som får resa ut i världen och tjäna de stora pengarna. Alternativet är att inte ha råd med elräkningen eller spara in på skorna.
När den vackre Irakli hoppar in som ersättare i truppen blir Merab tokkär. Utan att tänka på konsekvenserna börjar han uppvakta Irakli och hans indiskretion får gänget kring honom att börja skvallra. Merabs danspartner sedan barndomen försöker få honom att besinna sig men han låter känslorna styra – och han får gensvar från Irakli. Det är starkt och oemotståndligt härligt att följa.
Det är starkt och oemotståndligt härligt att följa.
Det är förstås omöjligt att inte dra paralleller från kärleksdramat av svensken med rötter i Georgien, Levan Akim, till nyligen visade Carmen & Lola och Call me by your name (2017). Inte bara för att de också är homosexuella komma ut-historier utan också för flera scener som är nästan identiska.
Ändå måste man säga att det handlar mer om inspiration än imitation. Akins film And then we danced har just dansen som en egen och spännande inramning. Här är det inte tal om att dans skulle vara ”omanligt”, utan tvärtom kan vara en machomanifestation som tydliggör en traditionell mansroll som bygger på muskler, behärskning och rivalitet. Antydda känslor som dansen får visa är stolthet och aggressivitet.
En annan viktig huvudroll här har Georgiens huvudstad Tbilisi, där historien utspelar sig. Under ett otroligt fint foto där ljus och skuggor, dagsljusets vardag och nätternas mörka spänning följer Merabs berörande historia presenterar filmen en miljö som både är exotisk, med sina gårdar fyllda av växtlighet där livet flyttar ut från de trångbodda lägenheterna, och som bjuder in till ett vardagsliv med matglädje, sång och dans att bara njuta av.
Georgiens kulturministerium rapporteras ha vägrat att stötta filmen, till exempel när den skulle visas på Cannes filmfestival, enbart på grund av sin positiva bild av homosexualitet. Det säger en del om hur kulturen kan utmana i ett land som det politiskt oberoende forskningsinstitutet Freedom House betecknar som ett av världens ”delvis fria” länder.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr