Text: Bertolt Brecht, Musik Kurt Weill
Regi: Mellika Melouani Melani
Kulturhuset Stadsteatern och Folkoperan i Stockholm
[SCEN] Ifigenia i Aulis
Text: Jon Fosse efter Euripides
Regi: Nadja Weiss
Dramaten i Stockholm
[SCEN] Häxjakten
Text: Arhur Miller
Regi: Alexander Mørk Eidem
Dramaten i Stockholm
Teaterhösten på Stockholms institutionsteatrar har rivstartat med tre ikoniska pjäser, i regi av tunga namn, utsålda sedan i våras. Jag kallar dem ikoniska i och med att de är kassakossor som automatiskt drar publik och säkert också skådespelare som kan emotse intressanta roller.
Brechts/Weills slagnummer Tolvskillingsoperan från 1928 är inte sällan spelad på svenska. Redan 1929 sattes en svenskspråkig version upp i Helsingfors och sedan dess har det gjorts otaliga uppsättningar på institutionsteatrar och av fria teatergrupper. Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm spelar den på Folkoperan, som är kända för lite fräckare, egna tolkningar av klassiska stycken.
Eftersom Tolvskillingsoperan redan är fräck så det räcker en bit – här finns tjuvar utan heder, romantiserade prostituerade kvinnor (som även i programbladet utan citattecken kallas horor), klasskamp och kvinnor som inte ber om ursäkt när de tar till våld – kan man undra vad som finns att tillägga.
I detta fall har man tagit till ett burleskpålägg i en trendig version som inte känns det minsta utmanande eller berörande.
I detta fall har man tagit till ett burleskpålägg i en trendig version som inte känns det minsta utmanande eller berörande.
Mycket krut läggs på att presentera miljöer med pseudoutmanande inslag som för mig motsvarar gäspiga cirkusnummer. Första akten kryper fram med några trevliga avbrott i pjäsens kända sånger som de flesta skulle kunna nynna med i om man vågade – men det gör man inte på teater. Däremot klappar man enligt nytt irriterande teatermode i händerna efter varje sångnummer.
I andra akten växer föreställningen oväntat och blir både gripande och skarp. Det kan tyckas klichéartat med sånger om klasskamp, men det var äkta när det skrevs och känns äkta här. Så jag gick till slut ändå från föreställningen nynnande på “Mack the Knife” med bultande hjärta och en knuten näve redo att landa i första bästa irritationsmoment.
På Dramatens lilla scen spelas Ifigenia i Aulis av Jon Fosse efter Greklands store tragediförfattare Euripides (480–406 före vår tideräkning). Det är verkligen en sorglig historia kring Mykenes kung Agamemnon som tubbas av en siare att offra sin dotter för att gudarna ska ge vind till fartygen i hederskriget mot Troja.
Ifigenia har alltså både fadern, hedern och gudarna emot sin önskan att leva sitt eget liv och tar själv på sig uppdraget mot bland andra sin mor, som tycker att hela upplägget är galet.
Jag tycker nog att föreställningen missat själva processen fram till Ifigenias egen övertygelse, den kommer helt abrupt. Det är synd, eftersom det för mig är själva kärnan i historien. Därför finns det någonting tomt här, även om alla de andra inblandade minsann får utveckla sina bevekelsegrunder, inre konflikter, sorg och ilska. Nu blir det visserligen vackert och grymt, men med titelpersonen som offerobjekt utan bevis för den inre övertygelse som texten antyder.
Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern i samarbete spelar Arthur Millers Häxjakten (The Crucible, 1953) som han skrev under brinnande McCarty-jakt på röd ”antiamerikanism” under sent 1940- och tidigt 1950-tal.
De verkligen fasaväckande förföljelserna pågick i alla fora, såväl i media, på arbetsplatser som i media och in i det intimaste privata. Millers pjäs utspelar sig under de historiska så kallade Häxprocesserna i Salem i en ekonomiskt och av ursprungsbefolkning hotad puritansk enklav i Massachusetts 1692–93. Den fokuserar inte minst på hur vänner frivilligt anger vänner, och rykten görs till fakta genom att de anklagade pressas att rädda inte bara sig själva utan även släkt och vänner som annars riskerar att dras in i processen. Det är också de scener då föreställningen, som annars är ganska minimalistisk, övergår i ett nästan realistiskt spel (kanske delvis på grund av skådespelaren Shanti Roneys som vanligt totala närvaro) som är verkligt berörande. Det innebär inte att föreställningen sönderfaller i flera delar utan delarna kompletterar och förstärker varandra.
Scenrummet och kostymen är stiliserade tidstroget i strängt svart och vitt, och grått och brunt, med en enorm strålkastarrigg med uppåt 250 strålkastare som sveper över publiken på sin väg mot de anklagade. Övrig rekvisita är några kyrkbänkar och en snickarbänk samt ett skrivbord. Förutom den så ofta på Dramaten (här scenen Elverket) usla ljudtekniken bär föreställningen hela vägen.
Salemhändelserna är tillräckligt stoff i sig, vilket är tur, eftersom kopplingen till amerikanskt 1950-tal är lätt att missa för den oinsatte. Efter vittnesmål från ett par barn häktades så småningom 80 personer för häxeri och 19 personer (som vägrat erkänna) avrättades.
Händelserna var så omfattande att de dränerade samhället på invånare genom att många också flydde angivelser och arresteringar, och processerna är över 300 år senare fortfarande en känd och levande del i amerikansk kultur och politisk historia – inte minst på grund av Millers pjäs.
När jag ser de tre pjäserna så tätt ser jag det gemensamma med dem att de stora ideologiska dragen verkligen är svåra att balansera på ett intellektuellt vis med de personliga ödena som är kungsvägen in i hjärtat. Här och där ser jag det i alla föreställningarna – men också lärorika brister. Gemensamt – och så upplyftande – är att skådespelarna växer genom starka ensemblespel.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr