Utställningen Att ta saker i egna händer som visas nu på konsthallen Mint belägen i källaren till ABF-huset i Stockholm, handlar lika mycket om arbetares självorganisering, som glas- och designhistoria. Mint är en relativ ny konsthall som öppnade i våras, men här tidigare Sveagalleriet. Flera utställningar pågår samtidigt i de olika rummen på Mint, och man har tänkt att låta målningen Arbetarrörelsens historia av Ruben Nilsson, som hänger i trappen på vägen ner i källarlokalen, bli till en del av rummet och tala med konstverken som ställs ut, berättar produktionssassistenten Alice Söderqvist.
Här finns både skira glassvanar och en otvetydigt falliskt formad glasflaska med kork. Och på den motsatta väggen möts besökaren av glasmålningar, bland dessa en som berättar om avskedandena och vräkningarna av två fackligt aktiva från bruksbostäderna i Orrefors 1909.
20/11 2019 – 18/1 2020
Konsthallen Mint, ABF-huset i Stockholm
Medverkande: Adriana Monti, Annika Elmqvist, Ben Cain, Benedetta Crippa, Chrsitina Zetterlund, David price, Edith Hammar, Gunilla Lundahl, Jenny Richards, Johanna Minde, Margareta Ståhl, Patrick Lacey och Sarah Browne
Curator: Christina Zetterlund med Annika Elmqvist och Benedetta Crippa
Att ta saken i egna händer hittar man efter att ha snirklat sig in till Moa-rummet genom källarlokalen.
En särskild plats intar praktiken som går under benämning ”sölning”, och några av glasföremål ur denna specifika föremålskultur finns med på utställningen. Sölning var vad arbetarna på glasbruken i Småland hade möjlighet att ägna sig åt på lunchrasten. Det var en praktik, men väl också ett uttryck, för det egna, fria skapandet som resulterade i bruksföremål, men också det rent dekorativa. Föremålen från sölningen hamnade sedan i de egna hemmen.
En del av praktiken kunde gå ut på att bli hantverkmässigt skickligare, för att i förlängningen kunna tjäna mer pengar inom produktionen. Jag börjar undra över hur pass vanligt det med varit eget skapande på rasttimmen inom andra yrkesgrupper, var det inte då metallarbetarnas privata smidesljusstakar och piedestaler kom till? Benedetta Grippa har omgett glasföremålen med illustrationer som anknyter till sölningspraktiken.
I en annan del av utställningen möts besökaren av glasmålningar av Annika Elmqvist. Som vräkningen av Johan Sporre i Orrefors, men också teatersällskap från Rejmyre på 1920-talet och revyer i Kosta Folkets Hus på 30-talet. Målningarna har sin förlaga i foton från ett antal rikt illustrerade böcker, en del av resultatet från I Glasriket – människan, miljön, framtiden, ett projekt under åren 1978-1983 som ut på att samla och berätta den egna historien från de som arbetat och levt kring bruken. De ligger också till grund för den pågående utställningen.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
59 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
708 kr
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
354 kr