[FILM] En vit, vit dag Regi: Hlynur Palmason Polisen och nyblivne änkemannen Ingimundur bygger ett hus åt sin dotter och hennes familj. Han är en trygg och älskad morfar, fåordig på gränsen till stum men kan då och då brista ut i en godnattsaga egentligen lite för otäck för sin dotterdotter. När han en dag […]
Regi: Hlynur Palmason
Polisen och nyblivne änkemannen Ingimundur bygger ett hus åt sin dotter och hennes familj. Han är en trygg och älskad morfar, fåordig på gränsen till stum men kan då och då brista ut i en godnattsaga egentligen lite för otäck för sin dotterdotter. När han en dag går igenom sin förolyckade frus tillhörigheter dyker tecken på otrohet upp, och nya frågor kring hennes död väcks. Var det egentligen en olycka när bilen for över vägen, nedför ett stup och rakt ned i vattnet?
Ingimundurs behärskade sorg utmanas nu av sveket – att härbärgera allt detta blir för mycket och de logiska slutledningarna han drar kring hur situationen redigt ska tas om hand är långt bortom förnuft. Den manliga handlingskraft han uppammar leder snabbt till en kontraproduktiv våldsspiral.
Här gör han stora saker i rollen som den förvirrat sörjande polisen och morfadern och får honom att framstå som helt trovärdig mitt i actionkalaset.
Här finns några av de starkaste scenerna i filmen då den unga Ída Mekkin Hynsdóttir briljerar som barnbarnet Salka. Hennes rolltolkning slår ut det mesta man sett i barnskådespeleri, och hon får god hjälp av sin motspelare Ingvar Sigurdsson som tillhör Islands stora (också på exportmarknaden). Han förknippas med filmer som Kaldaljós (Kallt ljus), Eiðurinn (Ed), tv-serien Ófærð (Fångade) och Hross í oss (Om hästar och män) – humanistiska saker om ordkarga män i dramatiska landskap. Här gör han stora saker i rollen som den förvirrat sörjande polisen och morfadern och får honom att framstå som helt trovärdig mitt i actionkalaset.
Eftersom man nu på bio utan problem kan se filmer med originaltitlar som A Hidden Life, And then we danced, Bombshell, Just mercy, Once upon a time in Hollywood och Colour out of space hade den isländska oerhört lockande titeln Hvítur, hvítur dagur gärna kunnat få stå oöversatt. Filmen kommer kanske ändå tyvärr inte att bli en kioskvältare eftersom den kräver lite mer tålamod här och där. Men i min bok ligger den väldigt högt på listan – eftersom den också ger oändligt mer.