Kraven lades fram av Byggföretagen till fackförbundet Seko i måndags när väg- och banavtalet diskuterades. De är inte ensamma. Andra arbetsköparorganisationer har lagt fram liknande krav om ökade befogenheter att beordra övertid för att kunna förlänga arbetsdagen.
I dagens väg- och banavtal ligger arbetstiden på åtta timmar, förlagda mellan 06:00 och 17:30. Det Byggföretagen föreslår är att den regeln ska slopas, för att ersätta arbetstiden med ett genomsnitt som beräknas över fyra veckor. Utöver det vill de öka rätten att beordra övertid och att individuellt satt lön.
Vi måste få till kollektivavtal som möjliggör att vi ökar antalet timmar och att förläggning av arbetstiden bättre anpassas till verksamheternas behov.
Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna
Landets fackförbund och arbetsköpare håller just nu på att förhandla fram de kollektivavtal och lönenivåer som ska gälla för de nästkommande åren. En trend som går igenom i arbetsköparparternas krav är just en mer flexibel arbetstid.
– Vi måste få till kollektivavtal som möjliggör att vi ökar antalet timmar och att förläggning av arbetstiden bättre anpassas till verksamheternas behov, säger Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna, i ett pressmeddelande på Industriarbetsgivarnas hemsida.
Industriarbetsgivarna är motparten till industriförbunden, som tillsammans förhandlar fram löneökningen för de som arbetar inom industrin, något som kallas ”märket”. Märket blir sedan riktlinje för de andra löneförhandlingarna i avtalsrörelsen. Löneökningskravet från Industriarbetsgivarna är 1,4 procent medan facken inom industrin vill se en tre procentig löneökning.
Det här kravet innebär arbetsgivarna kan säga till de anställda att arbeta upp till sju timmar mer en dag, utan övertidsersättning.
Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls avtalssekreterare
Även Teknikföretagarna har lagt fram liknande arbetstidskrav och vill att arbetsköparna ska få variera arbetstiden med sju timmar på en tvåveckorsperiod. Förslaget innebär att en arbetsköpare kan variera schemat beroende på hur exempelvis ordermängden ser ut för tillfället.
– I dag får man variera arbetstiden med 40 minuter utan övertidsersättning, såvida det inte finns en lokal överenskommelse. Det här kravet innebär arbetsgivarna kan säga till de anställda att arbeta upp till sju timmar mer en dag, utan övertidsersättning, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, till Arbetaren.
I dag finns det lokala överenskommelser, exempelvis på Volvo, som till viss del tillåter en produktionsanpassad arbetstid. Om kravet skulle gå igenom behöver överenskommelser med facket inte längre göras.
– Det som skulle ske är att makten förskjuts till arbetsgivarens fördel. De lokala fackklubbarna skulle bli svagare eftersom att arbetsgivarnas incitament att förhandla med dem skulle minska, säger Veli-Pekka Säikkälä.