Enligt facket Transport finns det anledning att oroa sig både för de matlevererande cykelbudens egen och deras mottagarnas hälsa. I en bransch där sjukskrivning kan innebära förlorad inkomst och jobb är de anställda extra utsatta. Inget av de företag som erbjuder tjänsten vill svara på Arbetarens frågor.
Med hänsyn till Coronaviruset antar allt fler företag rutiner där de uppmanar anställda att arbeta i hemmet vid minsta liknande symptom. I Kina och USA har måltidsleveranserna ökat och med nuvarande rekommendationer och med eventuella framtida restriktioner ligger det nära till hands att ökningen även sker i Sverige.
Men för den redan utsatta yrkesgrupp som utför tjänsten, cykelbuden, ökar risken för smitta. Det oroar Lars Karlsson, ombudsman på Transports stockholmsavdelning som länge försökt organisera buden.
– Det kan man lugnt säga. Cykelbuden utsätter sig för högre risk att exponeras. Med ett scenario med ökade leveranser till personer för att inte riskera smitta löper cykelbuden själva en större risk. Men de riskerar dessutom själva drabbas och förvärra spridningen, säger Lars Karlsson.
Cykelbuden befinner sig i de flesta fall redan i en utsatt ekonomisk situation som deltidsanställda med mellan 10 till 20 betalda timmar per vecka.
Blir de själva sjuka utgår bara sjuklön för de pass som varit inbokade och alltså max 80 procent av 20 timmar. Men det är om de har tur. Enligt facket är det långt ifrån självklart att ens få någon ersättning.
– Företagen säger sig följa sjuklönelagen, men min uppfattning är att det är oklart om man får sjuklön eller inte. Det kan handla om att sjukanmälan, enligt företagen, inte ska ha skett på rätt sätt till exempel. Vi får också in rapporter om att pass i efterhand plockas bort, säger han.
Men förutom att den ekonomiska smällen blir desto allvarligare med den redan låga inkomsten finns det ytterligare aspekter som enligt facket leder till en hög sjuknärvaro i branschen. I branschen råder korta kontrakt på max tre månader som sedan förnyas. Enligt Lars Karlsson råder bland många bud en ständig oro för att inte få sitt kontrakt förnyat.
– Exempelvis Foodora har dessutom börjat dra ned på utdelade timmar till buden för att istället anställa fler personer. Då har man fler som slåss om passen och jag tror att de flesta jobbar trots att de borde vara hemma.
Med den rådande situationen är det, enligt Lars Karlsson, hög tid att ta ansvar. De bör möjliggöra för buden att kunna vara hemma om de är sjuka. De måste också börja göra ständiga riskbedömningar inför leveranserna, men också tänka över skyddsutrustning.
– Det första steget är att ge instruktioner om att vara hemma om de är sjuka. Ringer någon in ska sjuklön gälla. Företagen måste överväga vilka risker de utsätter sina anställda för och skydda dem från dem. Jag ska faktiskt omedelbart maila våra skyddsombud om att de måste ta upp det här.
I arbetet med denna artikel har Arbetaren velat ha svar från representanter för de stora aktörerna på matleveransmarknaden kring vilken beredskap och vilka regler som ska gälla. Inte på något av företagen – Foodoras, Ubereats och Wolts – hemsidor finns några angivna kontaktpersoner eller telefonnummer. Genom kundtjänstchattar och via bakvägar har anonyma mailadresser kunnat utvinnas, men inga intervjuer går att få till stånd.
Foodoras marknadschef, Mika Messa, meddelar att ”det inte finns någon möjlighet för oss att delta”. Wolts vd, Carl Zetterqvist skriver att företaget följer Folkhälsomyndighetens och Världshälsoorganisationens rekommendationer.
”Tyvärr har vi ingen möjlighet att genomföra intervjuer under de rådande omständigheterna. Vi prioriterar arbetet med att säkerställa våra anställdas och samarbetspartners välbefinnande. Hoppas att du har förståelse för det”, skriver han till Arbetaren.
Ubers kommunikationschef, Malena Heed, skriver att ”Globalt sett stöttar vi ekonomiskt de förare och leveranspartners som satts i karantän av folkhälsomyndigheter på grund av bekräftad eller misstänkt smittorisk, i upp till 14 dagar”.
Vidare uppger hon att företaget ständigt arbetar ”för att säkerställa att anställda och alla på Ubers plattform är trygga” och att de upplyser om att de kan lämna matleveranser utanför kundens dörr.
”Vi har ett dedikerat team som är i nära kontakt med folkhälsomyndigheterna i de olika marknader Uber har verksamhet, för att vid behov snabbt kunna agera enligt myndigheternas rekommendationer.”, skriver Malena Heed i ett mail till Arbetaren.