Elin Callmer har precis sagt upp sig från jobbet som dramapedagog i Falun och flyttat hem till Stockholm. Hon kliar sig i huvudet och ser sig omkring.
– Fan jag vet ju inte ens vart man går och fikar i den här stan längre, men hoppas det här funkar säger hon och sätter sig ner med en kaffe.
Det är bråda dagar. Skivan som precis som släpps ska lanseras med releasefester i bland annat Borlänge, Gävle, Stockholm och Göteborg. Samtidigt ska Elin hitta tillbaka dit allt började. Det var här, strax söder om söder, hon började skriva låtar för snart 20 år sedan och nu är debutalbumet äntligen färdigt.
Det är tre ackord och texter på svenska. Raka och ibland brutalt ärliga på ett sådant sätt få artister törs vara idag. Personligt och politiskt på ett vackert sätt där inga detaljer göms undan.
Det handlar om sexuell frustration, den amerikanska invasionen av Irak våren 2003 och om förhållandet till Ulf Lundell.
Men också om vänner som gått bort, blöta nätter på krogen och taffliga ligg på någon sunkig madrass. Allt uppbackat av kompbandet Skarvarna med musikerna Vera Westberg (trombon), Karin Löf (cello), Anna Lund (trummor) och Lanja Rashid (bas).
– Jag är en typisk fritidsgårdsprodukt. Utan den hade jag aldrig hållit på med musik. Du vet, jag började spela punk ganska tidigt och har alltid tyckt om det här med texter och ord. Sedan halkade jag väl in på någon slags könspop kan man säga, mest för att undersöka vad man egentligen får sjunga och det var jävligt kul för folk blev så provocerade. Och eftersom det är roligt att beröra så fortsatte vi. Och i visor som jag håller på med nu kommer ju texten ofta fram bättre än i punk. Det finns något väldigt folkligt och antiauktoritärt i muntligt berättande och där kommer ju vistraditionen in.
Du säger själv att skivan handlar främst tre saker. Dels om sexuell frustration. Förklara:
– Hela plattan heter ju frustration och den är ganska spretig. Just sexuell frustration är väl blandningen man kan känna. Både efter längtan till närhet men också ett förakt mot tvåsamhet. Sexuell drift och samtidigt en rädsla för att binda upp sig. Det kan leda till frustration…
Och USA:s invasion av Irak?
– När de attackerade Irak gick jag i högstadiet och det var väl egentligen min första upplevelse av ”vad fan är det som händer, vi måste göra något”. Det blev ett slags politiskt uppvaknande och jag minns att vi stod där flera tusen på Sergels torg och tänkte att nu kan fan inte Bush attackera och så var det precis vad han gjorde ändå. Samtidigt var det en viktig tid med många som började engagera sig och visade att det går att samlas och organisera sig.
Ulf Lundell då?
– Ja men han är ju på något sett symbolen för den där visgubbe-eliten som jag är så jävla trött på. Eller, jag kanske snarare är less på alla de gubbar som hela tiden refererar till honom. Å andra sidan sjunger jag ju i en av mina låtar att jag går hem och gråtrunkar till Lundells musik, haha.
Jag förstår precis vad du menar, men vilken är din egen relation till hans musik?
– Han är ju en fantastisk låtskrivare. Men jag är trött på alla som ensidigt konsumerar honom. Men fan vad han ändå har lyckats hålla sig aktuell så länge. Det ska han ha, Lundell.
Det är ju en samling spegelbilder som jag samlat på mig i tio års tid så nu vill jag bara ut och spela och låta folk höra.
Elin Callmer skrattar och tittar ut mot grådiset. Precis som hennes förhållande till Lundell är den nya skivan full av kontraster. Å ena sidan nästan plågsamt vacker och andra sidan en ganska grå och smutsig verklighet som för de flesta av oss skulle kunna kalla livet. En verklighet befriad från instagramfilter och påklistrade leenden.
– Det känns så otroligt skönt att den är klar nu. Det är ju en samling spegelbilder som jag samlat på mig i tio års tid så nu vill jag bara ut och spela och låta folk höra.
I söndags, på internationella kvinnodagen, spelade hon på Joe Hill-gården i Gävle. En stad där hon under två år bodde medan hon utbildade sig till dramapedagog och dit hon fortfarande har starka band.
– Joe Hill-gården betyder jättemycket för mig. Det är en av Sveriges viktigaste platser. Dels för att hålla minnet av honom levande men också som ett ställe för bildning och för den autonoma rörelsen. Hoppas bara gården får vara kvar och att fler börjar engagera sig i den. För det är så lätt att stänga ner ställen i dag, men nästan omöjligt att bygga upp.
Elin beskriver sin musik som en blandning av visa och punk med poppiga refränger. Texterna blundar inte för något och i den avslutande och nästan smärtsamt lågmälda ”Bortom björkarna” beskrivs relationen till en vän som inte längre finns.
”Tio år tidigare, vi trodde på förändringens kraft. Vi bytte saliv och blandade kassettband. Och vi drack spriten med saft. Nu vilar du bortom björkarna i frid, befriad från din samtid. Vi som är kvar tar en öl för gamla tider. Försöker skratta åt det som svider.”
– Det handlar ju om honom men också om en massa andra människor som inte passar in i systemet. Om psykisk ohälsa och att man glider ifrån varandra. Om ansvaret man har som medmänniska…
Det är en väldigt personligt skriven text. Hur känns det att vara så öppen?
– Skrivandet kan ju fungera som bearbetande. För ärligt talat så är det ganska härligt att göra även jobbiga och privata saker allmänna och jag upplever alltid någon slags distans till det jag skriver i mina texter och just visa är en bra form. Det är ett tre minuters format där allt blir bättre ju rakare man är.
Känslorna att ställa sig på scenen med det nyinspelade materialet är blandade. Nervöst men pepp, förklarar hon, för att äntligen få spela låtarna live på scen tillsammans med kompgruppen Skarvarna.
De har spelat ihop sedan 2015 och känner varandra väl. Både personligen och på ett musikaliskt plan. Namnet är hämtat från den på många håll avskydda skärgårdsfågeln som anklagas för att förfula havsmiljön där de häckar.
– Jag tycker det är ett kul namn. Skarven är ju på många sätt naturens punkare eftersom den skitar ner all skärgårdsidyll. Jag har ju mest spelat själv tidigare men med ett kompband blir det så mycket roligare. Mer festligt på något sätt och en kontrast till de ofta råa texterna. Nu vill vi bara ut och spela, det är vår plan. Och jag har ju sagt upp mig och är arbetslös, eller arbetsfri kanske man ska säga, för första gången någonsin så det är bara att köra. Man måste få chansa lite.
Imorgon lördag är det releasefest för skivan som redan finns ute på spotify.
FAKTA ELIN CALLMER
Ålder: 30 år
Uppvuxen: I Björkhagen i södra Stockholm
Aktuell: Med debutalbumet Frustration tillsammans med hennes band Skarvarna.
Elin om tre personer som inspirerat henne:
Thåström. Han är inkörsporten till all musik för mig. Dessutom har han en integritet som är inspirerande.
Courtney Love. Hon vågar vara ful och jobbig samtidigt som hon är en fantastisk sångerska.
Rosa Luxenburg. Det är så jävla inspirerande med hennes mod och ihärdiga engagemang. Hur fan vågade hon?
Tre skivor som hon alltid återkommer till:
Victims: …In Blood (2004)
Turid: Selma, världserövrare (1977)
Thåström: Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal (1999)
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.