Parkeringen utanför Ikea vid Kungens kurva lyste gul och vit under onsdagsmorgonen. Taxibilar från runt om hela Sverige hade samlats för att tyst visa sitt missnöje. Ett gäng hade under natten kört upp från Göteborg för att delta i manifestationen.
– Det går jättedåligt, det känns helt hopplöst. Vi får ingen lön och vi kan inte betala våra räkningar. Jag har jobbat som taxiförare i 28 år och det här är det värsta som jag varit med om, säger Madjid Abolghasem, ståendes framför sin gula minibuss ute på Ikeas parkering.
Han berättar att han haft en minskning på omkring 65 procent sedan corona startade i Sverige, men att han är lyckligt lottad då han kör en minibuss. Han säger att han har kollegor som kommit hem med noll kronor, under flera dagar i streck.
Efter inräkning, så att de inte ska överstiga 50 bilar, börjar kortegen långsamt rulla ut från parkeringen med riktning in mot centrum. Det taxiförarna kräver är stöd som är riktade mot deras bransch, en bransch som i dagsläget inte kan ta del av de många stödpaket som kommit, vilka kräver att det finns en inkomst.
– En förare sitter i dag mellan 10 och 12 timmar i bilen varje dag, det är inte arbetstid hela tiden, då arbetstiden är när man kör folk, säger Timo Stamblewski, som svar på frågan om korttidspermitteringar kan appliceras i taxibranschen.
Timo Stamblewski menar samtidigt att det är viktigt att stöden kommer direkt till taxiföretagen, så att de inte försvinner till de olika beställningscentraler som de flesta åkare är anslutna till.
Att vara ansluten till en beställningscentral är en stor utgift för taxiförare. Madjid Abolghasem berättar att han betalar 12 000 kronor i månaden i fast avgift för att sedan betala omkring 8 procent för de åkningar han gör, vilka nu är allt färre.
– Kan de inte ge oss jobb så borde vi inte behöva betala fasta avgifter, säger Madjid Abolghasem.
I bilen längst fram sitter Samson Woldegiorghis och leder bilarna fram längs Stockholms gator. Han menar på att Många taxiförare är i klorna på sina beställningscentraler med höga lån, fasta avgifter och utan möjlighet att säga upp sig.
– Flera förare är djupt skuldsatta efter att ha investerat i en bil för hundratusentals kronor. Vi kan ju inte heller bara sluta köra för att det inte finns några kunder då vi har avgifter som vi måste betala varje månad, säger han.
Han säger att det riskerar att leda till en dominoeffekt i samhället och att transporterna är väldigt viktiga.
– Vi kommer att behövas när ekonomin kommer tillbaka. Vad är vitsen med att låta oss gå under?
Förarna är alla anslutna till Cabonline som är nordens största taxinätverk med bland annat bolag som Flygtaxi, Taxikurir och Sverigetaxi. Woldegiorghis menar att företaget utnyttjar förarna för sin egen ekonomiska vinning.
– De gör allt för att splittra oss. Vi har ingen fungerande facklig organisation som kan göra oss starka tillsammans. Alla är på egna håll och agerar i panik.
Han säger att en taxiförare i Sverige många fall är en utlänning med dålig svenska och inte full koll på hur Sverige fungerar.
– De är svårt att hitta ett annat jobb i Sverige, och ingen tar en på allvar om man bryter. Så många börjar i taxibranschen och jobbar så mycket att de inte har tid att lära sig språket ordentlig, säger Samson Woldegiorghis.
I slutändan leder det till att det är svårt att skapa föreningar och organisera sig, på grund av språkliga brister samt svårigheter att förstå systemet i Sverige. Vilket enligt Samson Woldegiorghis utnyttjas av företagen.
– Bolagen utnyttjar det här för att hålla folk splittrade. De har makten att säga upp någon med omedelbar verkan. Åkarna är högt skuldsatta med sina bilar och stryker då med på ett ögonblick. Men om vi själva vill säga upp oss, som nu i coronatider, så är det fyra månaders uppsägningstid där vi måste fortsätta att betala de fasta avgifterna, säger han och menar att ingen vågar säga något om det här i rädsla att förlora sitt jobb och fortsätter:
– Branschen är åsidosatt, och folk i branchen kan inte prata för sig själva.
Vid Mynttorget tas eskorten mot av Jens Holm (v) ordförande i trafikutskottet. Han säger att han förstår taxiförarnas krav och att han stödjer dem.
– Det är viktigt att vi hjälper den seriösa taxibranschen i Sverige, då det här är en bransch som är extremt hotad av den här krisen vi befinner oss, säger Jens Holm.
Han pekar samtidigt på att branschen själv har ett ansvar, och att de höga fasta avgifterna är helt orimliga. Vänsterpartiet har lagt fram ett förslag på att vårdanställda ska få statligt betalda resor till och från arbetet, både för att minska smittorisken samt att hjälpa taxibranschen. Ska ytterligare stöd komma menar Holm att det är viktigt att det är den seriösa delen av branschen som stöds.
– Det kan exempelvis handla om att man är registrerad i Sverige och betalar skatt på alla intäkter, att man har kollektivavtal och att man uppvisar någon form av miljö- och klimatambition, säger Jens Holm.
Samtidigt som taxiförarna har ekonomiska bekymmer rekommenderar Cabonline höjda arvoden till styrelsen med 16,5 procent. Snittårslönen bland de 65 anställda hos koncernbolaget Cabonline låg enligt Dagens Industri i fjol på 1 275 000 kronor.
Arbetaren har förgäves försökt nå Cabonline för kommentar på kritiken.