6 435 817 kronor. Det landar notan hittills på för den stoppade så kallade ”corona-appen”. Arbetaren har granskat de fakturor som det privata hälsoteknikföretaget Platform24 Healthcare skickat till MSB och kan nu avslöja att den digitala tjänsten redan kostat miljoner.
Det digitala smittspårningsverktyget ligger på is sedan satsningen stoppades av Folkhälsomyndigheten i slutet av april. Utvecklingen av appen har mött stor kritik från bland annat forskare, IT-experter och länsstyrelser. Frågor har väckts kring bland sekretess och integritet och det har funnits oro för att data och känslig information skulle lagras på Amazons molnservrar.
I början av maj avslöjade Arbetaren att MSB gjort en direktupphandling med det privata hälsoteknikföretaget Platform24 Healthcare. Ett förfarande som en av Sveriges ledande experter på offentlig upphandling, Andrea Sundstrand, betecknat som felaktigt.
Sedan Arbetarens avslöjande har Konkurrensverket inlett en granskning av avtalet. Enligt Dagens Nyheter ber Konkurrensverket i skrivelsen MSB att redogöra för hur upphandlingen gått till, värdet av avtalet, om andra leverantörer begärt överprövning av upphandlingen och varför MSB ansett att undantaget för synnerlig brådska varit tillämpbart.
Arbetaren har tagit del av de två senaste fakturorna från Platform24 och kan nu avslöja att appen redan kostat MSB närmare sex och en halv miljon kronor.
Den första fakturan ska betalas senast den 28 maj och landar på beloppet 6 307 117 kronor. Nästa faktura har betaldatum den 30 maj och landar på 128 700 kronor. Sammanlagt är MSB nu skyldig Platform24 Healthcare mer än 6,4 miljoner kronor.
I avtalet som Arbetaren tagit del av framgår också att om MSB väljer att säga upp tjänsten så har Platform24 rätt till minst en månads fast grundersättning på 590 000 kronor. Det innebär att MSB totalt kan komma att betala närmare sju miljoner i skattepengar för en app som aldrig tagits i bruk.
Arbetaren har gett MSB möjlighet att svara på ett antal frågor gällande direktupphandlingen.
Nu ska Konkurrensverket granska avtalet och direktupphandlingen. När ni ser tillbaka, borde ni inte ha gjort ett ordentligt upphandlingsförfarande när det rör sig om så mycket pengar?
”Vi välkomnar en granskning och tillhandahåller all information. Det går att göra undantag från LoU och vi ser det som viktigt att pröva om undantag för skyndsamhet i kris kan göras.
Vi har i tidigare intervjuer, bland annat i Expressen-TV, förklarat att det digitala verktyget beräknas kosta ungefär 15 miljoner kronor. Då står själva tekniken för runt 5 miljoner kronor. Detta är en del av MSB:s nationella informationskampanj”, skriver MSB:s pressekreterare Anna Lindbäck i ett mejl till Arbetaren.
En kostnad på sammanlagt över 6,4 miljoner kronor är mycket pengar för en tjänst som ännu inte är i drift, hur ser ni på detta?
”Vi tar hellre kritik för att vi skyndar på att ta fram en lösning som på något sätt kan vara till hjälp när människor dör, än att få kritik för att vi sitter på händerna och inte gör något. Vi ansåg att vi var, och är, i ett läge där det var viktigt att agera när det handlar om människoliv.”
Arbetaren har också försökt få kontakt med Platform24 Healthcares presschef Sara Dannborg men hon hänvisar i telefon tillbaka till MSB.