Berättelsen om sjuksköterskan är ett unikt kapitel i vår historia. Historien är full av starka, drivande kvinnor som lämnat avtryck in till våra dagar. I boken Sjukt, syster! visar Sara Heyman hur stereotypa bilder av sjuksköterskan fortsätter att verka och stå i vägen för högre löner och bättre arbetsvillkor. Detta är del 12 i följetongen.
Arbetarens sommarföljetong
Sjukt, syster!
Av Sara Heyman
Utgiven 2018 av Verbal förlag
Jag har ju alltid drömt om att få bli sjuksköterska. Det är ett stilfullt yrke. För resten är det inte ett »yrke« utan ett »kall«. Det har jag läst om. Jag förstår inte riktigt skillnaden, men nog låter »kall« bra mycket bättre än det prosaiska »yrke«. Det menas väl att man skall känna som en inre kallelse för det, vara särskilt hängiven det i och för sig utan att fråga så mycket efter lön eller andra yttre fördelar. Det är väl ändå något fint och storslaget.
Gerdas brev till bästa vännen, ur ungdomsromanen Syster Gerda av Vira Eklund 1930.
Det har skrivits många boksidor om sjuksköterskekallet. Få personer har dock uttryckt det så kärnfullt som den fiktiva sjuksköterskeeleven Gerda i Vira Eklunds ungdomsroman från 1930. Ett kall är »fint och storslaget« och roligare än att ha ett vanligt yrke. Samtidigt har Gerda redan greppat att det i kallelsen även ingår att inte »fråga så mycket efter lön eller andra yttre fördelar«.
För att gå till botten med vad ett kall egentligen är kan man läsa idéhistorikern Åsa Anderssons avhandling »Ett högt och ädelt kall. Kalltankens betydelse för sjuksköterskeyrkets formering 1850– 1930«. Hon skriver:
Ursprungligen innebär ›kallelsen‹ en gudomlig utkorelse att i ord och handling förkunna en högre makts ord och vilja. Utkorelsen innebär en upphöjelse av en enskild människa. De högre makterna har valt ut just henne för sina syften. Bestämmelsen för hennes liv ligger i någon annans händer och hon styr inte längre sitt öde.
Man kan tycka att den här innebörden av kallelsen är lite ironisk, när nu sjuksköterskeyrket när det kom äntligen ökade möjligheterna för kvinnor att just styra över sitt eget öde. Men det var kanske ändå oftast ett eget val att uppfatta och hörsamma kallelsen. I Norstedts uppslagsbok förklaras kall kort: »verksamhet som uppfattas som livsuppgift«, med tillägget »särskilt om yrke som antas ha högre syften« och exemplet »hon ser prästyrket som ett kall«.
Luther hade redan på 1500-talet dragit stora växlar på kallet. Enligt reformatorn var att arbeta i sig en etisk handling som alla borde känna sig kallade att utföra, men kallet handlade också i hög grad om lydnad och fasta hierarkier. Det gällde att utan att gnälla känna kallet till vad det nu var man hade fått för lott, som mor, piga eller biskop.
Hos sjuksköterskans föregångare, nunnorna, diakonissorna och barmhärtighetssystrarna, hade det religiösa kallet sin självklara plats. Och visst var religionen viktig även för de första sjuksköterskorna – den var en viktig del i hela samhället. För sophiasystrarna var religionen ett krav. »Sjuksköterskeyrket skapades i en kristet etisk kontext«, konstaterar historikern Lisa Öberg. Men Florence Nightingales sjuksköterska var ändå sekulär.
De tidiga sjuksköterskorna kom från familjer som försörjde dem. De arbetade för något annat än den ekonomiska ersättningen vilket gjorde arbetet upphöjt, nästan heligt. Att jobba för ekonomisk ersättning anstod inte dessa kvinnor, sådant var för de lägre klasserna. Utgångsläget för de första sjuksköterskorna var inte heller att bråka om pengar, det var att över huvud taget släppas ut i samhället och in på sjukhusen. Kanske var bilden av den fromma sjuksköterskan, framhävd av sjuksköterskorna själva, också ett sätt att göra henne ofarlig och på så sätt få samhällets godkännande av och respekt för en yrkesarbetande kvinna utanför hemmet.
»Vad som är myt och vad som är verklighet när det gäller kall och kallkänsla är svårt att säga«, skriver Åke Olsson i sin text om sjuksköterskans ställning på arbetsmarknaden i boken Systerskap i förändring. »Men klart är att sjuksköterskorna under årtionden naglades fast vid den rollen, även när de själva ville göra sig kvitt den. Inte oväntat blev det framför allt männen som odlade föreställningen om sjuksköterskan som en kallad varelse.«
Åke Olsson talar om två skäl till att samhället hållit fast vid föreställningen om sjuksköterskan och kallet, ett rationellt och ett irrationellt. Det rationella är förstås det ekonomiska. »Genom att fjättra sjuksköterskan vid barmhärtighetsverk och självuppoffring blev det möjligt att under lång tid bedriva en formidabel exploatering av henne som arbetskraft. Detta är en viktig faktor att ta hänsyn till när man skärskådar sjuksköterskornas löneutveckling«, skriver Olsson. Möjligheten till exploatering gällde i högsta grad även sjuksköterskeelever.
Det irrationella skälet, menar Åke Olsson, har varit ett behov av att sätta sjuksköterskan på piedestal. I det hårda, industrialiserade tidiga 1900-talssamhället ikläddes sjuksköterskan en »ställföreträdande godhet«. Hon fick symbolisera de värden och goda egenskaper som många upplevde inte fick plats i det nya samhället. Här påpekar Åke Olsson att sjuksköterskorna under ledning av Svensk sjuksköterskeförening i högsta grad själva medverkade till att ta på sig denna roll.
Det fanns också en tanke om att vårdinsatsen inte skulle vara lika fulländad om utövaren drevs av pengar istället för idealism. Alfred Nobel ansåg till exempel att obetalda kvinnor gjorde ett bättre vårdjobb än betalda. Han menade att arbetet då blev utfört med större värdighet, och tyckte att det borde finnas tillräckligt med sysslolösa adelsdamer i riket för att sköta denna uppgift. Det skrev han i ett brev som svar på en förfrågan om att donera pengar till en pensionsfond för sjuksköterskor. Teorin att vårdkvaliteten skulle hotas av en bra lön har levt kvar in i 2000-talet, vilket vi ska få se i diskussionen om sjuksköterskornas löner.
Det var även uttalat att sjuksköterskan skulle vara en förebild i det sätt hon levde, hälsomässigt och moraliskt, inte bara för elever utan för alla samhällsmedborgare. Det fanns tongivande personer som hade så hög tilltro till sjuksköterskan som moralisk förebild att de tänkte att sjuksköterskorna skulle fungera som en motkraft mot vad de ansåg var samhällets moraliska förfall. Läkaren John Berg var en av dem. Åsa Andersson berättar i sin avhandling att den framstående kirurgen tänkte sig att privatsköterskor som gjorde besök i hemmen skulle vara »en ideell kraftkälla« som skulle fungera som en motvikt mot »familjelivets förflackning och nöjesbegärets vanvettiga stegring«. John Berg hoppades att kontakten med sjuksköterskan hos familjernas flickor och kvinnor skulle »väcka tanken på, att det vore en familjekvinnan värdigare sysselsättning att ägna tid åt tillsynen av en sjuk nära anhörig än åt gatuflanering, jazz och onödiga toalettomsorger.«
Världsliga nöjen var alltså ingenting för sjuksköterskan. Hennes kall höll henne borta från allt som inte tillhörde livets allvar och väsentligheter. Hon förväntades ju till och med avstå från att bilda familj för att istället vårda samhällets sjuka. Men långt före 1933, då Svensk sjuksköterskeförening svängde och började kämpa för sjuksköterskornas ekonomiska intressen, hade det uppstått en debatt i kåren om yrkesrollen och kallet.
En del ansåg att de inte skulle behöva ha på sig sina dräkter på fritiden och att även sjuksköterskor borde få gå ut och roa sig på stan som andra. De som protesterade ville även att sjuksköterskeeleverna, kvinnor i tjugoårsåldern, inte skulle behöva leva under stränga regler och utegångsförbud på kvällarna. På andra sidan i debatten fanns självklart Bertha Wellin. Hon menade att kritikerna inte tog sjuksköterskans uppgift på allvar. »Det går inte att förena ungdomlig frihet med fostran för en så allvarlig uppgift«, argumenterade hon. »Utbildningen är så krävande att man måste kontrollera att eleverna tar tillvara friheten på bästa sätt.« (Man kan notera den språkliga volt som Bertha Wellin gör när hon talar om att kontrollera elevernas frihet.) Bertha Wellin underströk återigen att sjuksköterskans arbete var av ett sådant speciellt slag, »att man inte kan sätta likhetstecken med vanligt arbete«. Det var därför enligt henne otänkbart att sjuksköterskor skulle bära något annat än sin sjuksköterskedräkt även på fritiden.
När man talar om kallet går det naturligtvis inte att hoppa över Florence Nightingale, kvinnan som mest av alla har kommit att förknippas med självuppoffrande omsorg. »Vi är inga Florence Nightingales« har det stått på skyltar när sjuksköterskor protesterat mot dåliga villkor. Men det är som sagt att föra vidare en myt. Att Florence Nightingale har kommit att förknippas med försakelse och kall är en historisk paradox. Hon, en kraftfull sjukvårdsreformator, statistiker, skribent och utbildningsledare, som hade goda relationer med sitt lands politiska toppskikt och oftast fick sin vilja igenom, har genom åren förvandlats till en, om än glorifierad, drastiskt försvagad figur i form av en vårdarinna med lykta. Åsa Moberg skriver i sin bok om Florence Nightingale att hon har stöpts om till att bli samhällets dröm om hur en kvinna som verkar utanför hemmet helst ska vara: lågmäld, självuppoffrande och ointresserad av pengar. »Mytbilden måste vara en förfalskning som manssamhället producerat, antagligen för att kunna utnyttja en stridbar pionjär i kampen för att hålla kvinnors löner nere«, skriver Åsa Moberg. »Patriarkatet har kidnappat bilden av henne och gjort om den efter sina egna behov, något som ofta blivit starka kvinnors öde historien igenom.«
Slutligen finns det idag många yrken som går ut på att hjälpa andra människor. Någon kalltanke brukar vi ändå inte tala om när det gäller läkare, socionom, brandman eller polis. Prästkallet har vi däremot hört talas om – men det har aldrig följts av förutsättningen att präster gärna jobbar utan skälig ersättning.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!