[BOK] Vänster hand och motsols. Magiska riter från förr
Bengt af Klintberg
Ellerströms, 2020
[BOK] Bondeåret. En krönika av Vilhelm Moberg
Carlssons, 2020
Svenskarna är ett troende, eller kanske otroende, folk. Vi kan knappast slå oss på tummen utan att åkalla fan själv över olyckan. Vi hoppas och ber, går inte på springor mellan stenar men gärna på K-brunnar. Ett litet ”Peppar peppar” skadar inte om man råkat jinxa eller skryta, och inte har nycklarna på bordet att göra?
Professor Bengt af Klintberg har publicerat böcker om folktro, traditioner ”fula” visor och besvärjelser sedan 1960-tal och hans bok Råttan i pizzan, med en samling moderna myter kring det främmande som skulle förklaras, numera går de under beteckningen ”Klintbergare” väckte sensation när den utkom 1986.
Få irritationsmoment eller förhoppningar gick under radarn i gammal bondetid när det kom till att söka formler och ritualer för att skjutsa på makterna. 2010 utkom till exempel volymen Jungfru Maria gick i gräset. Trollformler mot ormbett (Bengt af Klintberg och Ritwa Herjulfsdotter) med en besvärjelsevers från Gästrikland 1675: Jesus Kristus och Sankte Per/gingo sig vägen fram. /Svartudder stack mig, sade Sankte Per. /Det var inte en käpper, sade Jesus/ det blir strax bätter.” Och en från Bohuslän 1927: ”Ur stubberota kom du/ själv stack du/ och själv sprack du.”

af Klintbergs klassiska Svenska trollformler (1965) får här en pendang som mer beskriver själva tillvägagångssättet vid 100 av de oändligt många ritualerna som upptecknats. Titeln Vänster hand och motsols säger något om hur hantverket vid det magiska associerar till de dödas spegeltillvaro i underjorden. Det var den kontakten som ofta var det verksamma. Jorddragningens alla moment under tre torsdagsnätterna i rad har kanske tidigare aldrig formulerats så noga som här. Ibland kan det vara ordentligt krångligt att samla ihop de attiraljer som krävs för att bli osynlig, att få tur i kortspel, att förhindra skogsbrand vid svedjande, men ibland räcker det med att ropa upp i skorstenen: ”Är pölsehållaren hemma?” och en annan svarar ”Ja, jag sitter här uppe”, för att blodkorven inte ska spricka vid koket (upptecknat i Halland på 1920-talet), eller leda in den nya kon i lagården över husmoderns kjol för att djuren ska mjölka bra.
Boken är inte bara en kul berättelse om gammal vidskepelse utan visar också hur viktig den var – myndigheter och kyrkan har aldrig gillat, ofta bestraffat, att folk gjorde sig till egna auktoriteter vid kontakt med underjorden men en hel kultur av besvärjelser utvecklades ändå. Boken är vackert illustrerad med tryck från Olaus Magnus Berättelser om de nordiska folken (1555).

Som en tanke utkommer samtidigt Vilhelm Mobergs krönika Bondeåret i nytryckt faksimil från 1966, på Carlssons förlag. Moberg var väl bekant med bondgårdens alla sysslor och de bestämda tider som de skulle utföras för att få tid till allt. I sina romaner som Raskens och Utvandrarserien tar den delen av livet en avgörande plats. Han visar också vilka katastrofala konsekvenser det kunde bli när man nonchalerade att spana efter morgondagens väder eller att slarva med att få skörden under tak i tid.
Bondeåret är Mobergs egna kommentarer till Bondepraktikan, en storsäljare runt om i Europa sedan tidigt 1500-tal, till Sverige kom den i översättning 1662.
Inte mycket har egentligen förändrats från medeltiden till Mobergs 1960-tal men han kommenterar tidsvinsten med skördetröskor, att bönder delar på maskiner och så vidare. När det gäller det magiska är det då som nu förstås för gårdens överlevnad viktigt att inte glömma att sätta ut gröt till gårdstomten innan den välbehövliga julledigheten då folk och fä inte fick komma nära nödvändiga redskap fram till trettondagen – annars kunde det gå illa resten av året.

Nästa stora firande var då ”himlens största stjärna” vände i sitt lopp: midsommarafton. ”Det finns mycket som tyder på att den majstång som fortfarande reser sig på lekvallarna i hagar och hult årets kortaste natt, kan föras tillbaka till den fruktbarhetsgrad av phallisk karaktär, som dyrkades vid solens helg”, skriver Moberg.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.