Personalen på Pågatågen i Skåne känner vind i seglen i kampen mot Arrivas planerade hyvling av tjänsterna. 270 av 318 har uppgett till facket att de inte kommer att acceptera tågoperatörerens erbjudande om nya hyvlade tjänster. Samtidigt har frågan blivit partipolitik med löften om att ”agera” mot Arrivas planer.
Tågoperatören Arriva vill att alla lokförare och tågvärdar på Pågatågen i Skåne ska gå från heltid till max 80 procents anställningsgrad. Det vill inte personalen och enligt facket har 270 av 318 anställda meddelat att de tänker säga nej till arbetsköparens uppmaning att omvandla sin tjänst till deltid, trots liggande hot om uppsägning.
– Just nu har vi väldigt stor sammanslutning på jobbet. I denna stund har 270 av 318 meddelat att de inte kommer skriva på någonting. Med stödet från politiker och allmänhet blir man modigare, säger Ola Brunnström, lokförare och förhandlingsansvarig för Sekos klubb Pågatåg.
När man hyvlar går man in och ändrar i arbetstiden för folk som jobbat här i 20 år och som planerat sin ekonomi efter den lön man har.
Ola Brunnström, lokförare och förhandlingsansvarig för Seko:s klubb Pågatåg
Enligt Arriva måste företaget skära ned bemanningen med anledning av den plötsliga dipp i trafik efter coronautbrottet som, enligt företaget lett till miljonförluster varje månad i uteblivna intäkter. Därför varslades 300 anställda i juni. Men istället för uppsägning erbjuder nu 318 personer via brev i postfack och brevlådor att istället för uppsägningar gå ned i arbetstid och därmed pengar, det som i fackliga sammanhang kallas hyvling.
Men, stämmer fackets uppgifter, verkar det inte som att det upplevs som ett attraktivt erbjudande och facket kallar tillvägagångssättet ett utnyttjande av ett kryphål i lagen om anställningsskydd. Dessutom är trafiknedgången under pandemin bara ett svepskäl, säger Ola Brunnström, för att genomföra en reform som bolaget önskat länge.
– Hyvling passerar all rättvisa. När man säger upp folk för att det finns för lite jobb är det jobbigt, men att sist in, först ut gäller finns det en känsla av rättvisa. När man hyvlar går man in och ändrar i arbetstiden för folk som jobbat här i 20 år och som planerat sin ekonomi efter den lön man har. Det är de man nu siktar in sig på, man går på de gamla dyra trotjänarna, säger han.
Företaget utnyttjar pandemin för att kunna anställa personal på deltid och använda dem som ett gummiband efter behov.
Andreas Schönström, ordförande för Trafiknämnden
Samtidigt har frågan också blivit regionpolitik när Region skånes trafiknämnd på onsdagen kallade till sig Arrivas ledning för att de skulle förklara sig. Efter mötet var trafiknämndens ordförande, socialdemokraten Andreas Schönström, fortfarande missnöjd.
– Företaget utnyttjar pandemin för att kunna anställa personal på deltid och använda dem som ett gummiband efter behov, sade han till Sekotidningen på onsdagen.
Han ska nu möta Kommunal och Seko för att diskutera vad politikerna kan göra åt situationen.
– Det finns en majoritet i trafiknämnden för att vi ska agera. Vi vet inte hur ännu, det måste vi utreda. En slutsats är att vi i framtiden måste se till att ställa högre krav på kollektivavtal när vi handlar upp trafik, säger Andreas Schönström till tidningen.
Men även om Ola Brunnström betvivlar att politikerna kan agera direkt mot Arrivas planer, är stödet ändå viktigt. Kanske kan en oro inför framtida upphandlingar öka pressen på Arriva att hålla sig på god fot med politikerna, spekulerar han men tillägger att han tror att oron för eventuella stridsåtgärder är ett större orosmoln för företaget.
– Jag tror att det politikerna gör är en viktig del i det större arbetet. Men det är mycket allvarligare med konflikthot än att politiker blir arga. Och vi har ju en avtalsrörelse inbokad.
Arbetaren har sökt Arriva för en kommentar, men de har inte återkommit.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.