[TV]
Jakten på en mördare
Efter Thomas Barkmans reportagebok
Regi Mikael Marcimain
På SVT och SVT Play
Kärlek & anarki
Av Lisa Langseth
På Netflix
The Crown
Av Peter Morgan
På Netflix
Mordet på tioåriga Helén Nilsson i skånska Hörby 1989 skakade Sverige. Inga detaljer sparades kring hur barnet plågats och utsatts för övergrepp under en vecka innan hennes kropp hittades. Det tog 15 år att hitta mördaren som fälldes för mordet tack vare DNA-spår. Han begick självmord på rättspsykiatriska kliniken i Sundsvall fem år efter domen men nekade till brottet in i det sista.
Tre decennier efter löpsedlarna ingen glömmer var i det stort sett omöjligt att föreställa sig hur brottet skulle kunna skildras som film. När det avslöjades att filmaren Mikael Marcimain var den som tog sig an historien framstod det ändå som ett möjligt projekt. Marcimain gjorde 2005 tv-serien om den så kallade Lasermannens rasistiska mordjakt i Stockholm 1991–1992, en känsligt upplagd berättelse som hade sitt fokus på mördaren och jakten på honom.
15 år senare har tv-dramat kring brott blivit en så närgången och spekulativ genre att det hade varit svårsmält att låta barnamördaren i Skåne få en central roll i en serie. Valet blev att fokusera helt och hållet på polisutredningen, efter Thomas Barkmans reportagebok Jakten på en mördare – Spaningsgruppen som löste det omöjliga fallet, från 2015, vilket har resulterat i en 1990-talsskildring med en socialrealism så stark att den nästan känns som ett motiv till brottet.
Barkmans titel säger var fokus ligger här: ett tröstlöst umgänge med oändliga mängder av tjocka buntar av papper och pärmar. Att gång på gång förhöra traktens missbrukare som kanske var i närheten och absolut inte kan minnas vad de gjorde en onsdagskväll sju år tidigare eller hur killen som satt tyst i ett hörn på personalfesten och kanske hade känt, eller vad någon granne hade för bil.
Trakterna kring Hörby lever inte alltid upp till Skånes romantiska rykte, blåsigt på slätterna, ekande tomt mellan många nedlagda eller nedgångna gårdar och torp. Områdets samhällen och byar tillhör de som redan i slutet av 1990-talet fick ta emot arbetslösa ensamma äldre män och missbrukare med hjälp av ett månadsstöd från Malmö eller Helsingborg.
Marcimain tryfferar sitt drama med scener som om man inte var med framstår som osannolika.
Männen och kvinnorna i polisgruppen arbetade under en period så utvecklingen på många arbetsplatser, inte minst de statliga som polisen, posten och SJ undergick förändringar som redan då framstod som parodiska för de flesta och i dag med facit i hand kan kallas för rena rama sabotagen på effektivitet. Marcimain tryfferar sitt drama med scener som om man inte var med framstår som osannolika. Den erfarne kriminalkommissarien Per-Åke Åkesson som hellre vill arbeta med utredningen än att kontinuerligt fylla i listor om gemenskapen och värdegrunder i jobbet tvingas till möten med en låtsat vänlig med iskall HR-konsult.
Så småningom blir han, efter en serie påtvingade psykologmöten eftersom han inte anses vara en ”kulturbärare” på jobbet, placerad i källaren där han i lugn och ro kan mala sig igenom pärmarna en gång till. Och en gång till. Det effektiva arbetet får formeras i smyg. Det är en gastkramande beskrivning av det nya public management-tänket och pinnjakten som många poliser klagat över.
Tänket med resultatstyrning kommer alltså från näringslivet och lever obegripligt kvar där på många ställen. Människor tar ordentligt stryk i dess hänsynslösa tsunamivågor. Men i Lisa Langseths tv-serie Kärlek & anarki som lanserats stort på Netflix glöms hela problematiken bort när konsulten Sofie börjar skoja till det med en ung it-konsult på bokförlaget där hon placerats för att effektivisera.
När personalen nervöst frågar om hon tänker sparka folk svarar hon något svävande ur sin managementhandbok och fortsätter lekstugan från det centrala rum hon ockuperat. Snart skrattar vi åt hennes erotiska risktagande och pinsamma utmaningar – som att gå baklänges en hel dag eller klä sig som Cindy Lauper – i stället. Det är hemskt att se hur serien slarvar bort hotet hon utgör, och väldigt svårt att ta på allvar.

Ska vi tala om arbetsplatsreportage är serien tydlig med att det brittiska kungahuset kämpar emot förändringskonsulter allt vad de förmår.
Den tredje stora tv-händelsen denna månad är förstås den fjärde säsongen av The Crown, också på Netflix. Också den är på många sätt en parodi – börjar man inte tröttna på den stiffa drottning Elizabeth och hennes avskyvärt konservative stöt till make? Lite intressant är det kanske att se hur hennes icke-relation till barnen förbluffar både omvärlden och faktiskt även henne själv, men detta markeras med några billiga oneliners så är det avklarat.
För övrigt står det katastrofala äktenskapsarrangemanget med nästa generation i centrum av berättelsen – tillsammans med premiärminister Margaret Thatchers än mer katastrofala regim 1979–1990 på Downing Street. Där tar serieskaparen Peter Morgan absolut ställning mot Thatcher. Tyvärr har han blivit så kär i sin drottning att han inte kan låta bli att kontrastera henne mot den jämngamla Thatcher i en catfight som jag tvivlar på är riktigt trogen verkligheten.
Ska vi tala om arbetsplatsreportage är serien tydlig med att det brittiska kungahuset kämpar emot förändringskonsulter allt vad de förmår. Här skickar man hellre intellektuellt funktionsnedsatta släktingar in i glömska på slutna anstalter än ger minsta avkall på kronans perfekta glans. Den retoriken liksom överhögheten över halva världen, förnekandet av Irlands och Wales frihetskrav och den stora gruvstrejken får plats i serien men mest som fond till drottningfamiljens personliga förtretligheter.
Men ett soundtrack som innehåller både ”Stand down Margaret” med The Beats från 1982, och Linton Kwesi Johnsons ”Fite dem back” och ”Inglan Is A Bitch” förgyller skildringen av brittiskt 1970- och -80-tal som på andra sätt låg i popkulturellt fokus.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.