Den tunna blå linjen balanserar skickligt svåra frågor kring Malmös polis och kriminalitet. Josephine Askegård ser en realistisk och spännande samtidsskildring.
Hur nära ligger det ett medialt självmordsuppdrag att göra en dramaserie om polisens arbetssituation i Malmö idag? Så otroligt mycket som kunde gå fel, i den inte särskilt kommunikativa hettan kring begrepp som polisbrutalitet, gängvåld, sprängningar, utsatta områden, visitationszoner, nazistdemonstrationer som skyddas av poliser, antisemitismen, sexuellt våld och ungdomar som dras in i kriminalitet. Alla dessa ämnen tas upp och hanteras med den äran. Utan tvärsäkerhet men pekpinnefritt ur flera perspektiv. Även polisens.
För här kliver individerna fram; den konflikträdda gruppchefen Jesse som oroar sig till panik för sin pubertetsdotter, den kristna Sara som inte vad hon ska göra med all empati, känsloknippet Magnus med en trasig familj som gör sig påmind hela tiden, judinnan Leah med sin rädda bråkstake till morfar Jurek, det lesbiska kärleksparet Faye och Dani, den stenhårda och karriärblinda polismästaren och rasistiska och sexistiska kollegerna. Alla i en kamp mellan jobb och privatliv, mellan lydnad i ledet och att tänka själv som en viktig del i jobbet.
Teamet bakom Tunna blå linjen har deklarerat att en förebild har varit den stilbildande polisserien Hill Street Blues, som utspelar sig i en av brottslighet marterad Chicagoliknande stad, och som trollband även svenskarna under 1980-talet. Idag hade den fått behålla sin titel, då smögs den upp under genreförvirrade, lite rara titeln Spanarna på Hill Street. För vad var detta egentligen? Nytt var att få följa även privatpersonerna mellan passen då poliserna skulle ta itu med all världens misär och skräck. Helt nytt var att huvudkaraktärerna i serien (de var 13 stycken) var av god representation vad gäller hudfärg, religion, vikt, aggressivitetsproblematik, drogkonsumtion och bagage.
Också handkameran var nyskapande och gav autenticitetskänsla. Det är roligt att man plockat upp dessa medel, och till och med ”Be careful out there”-repliken från stationschefen efter morgonbreafingen har fått vara kvar. Det sista nog som en rolig hänvisning till föregångarna, annars slipper man de numera så vanliga comic relief-replikerna som blivit slapp standardblinkning till publiken.
Något som gör en riktigt lycklig är representationen, så självklart med också exempelvis läkare spelade av svarta skådespelare och polischefen av en kvinna med öststatsbrytning. Det borde egentligen inte behöva kommenteras men så ofta det varit bara buset och gråtande mammor eller prostituerade som spelats av svarta män respektive invandrarkvinnor. Även i dramat får många fördomar sig en törn.
Om något så påminner Tunna blå linjen om den hyllade serien Kalifat, inte bara för att båda har en hypnotisk Gizem Erdogan i ett av de stora porträtten.

Det finns stora skillnader gentemot de flesta kriminal- och polisserier som blivit standard. Här är verkligen polisen på golvet, uniformen på hela tiden och inget käftande med en ovanpåflytande åklagare. Två och två i bilarna och man vet aldrig vad som ska hända. Vanligaste arbetsuppgiften är att baxa missbrukare runt torget och hålla ett öga på buset. Genom de tio avsnitten dras tempot upp med thrillerartade och farliga situationer, desto effektivare genom att vi får lära känna de olika poliserna.
Det finns fiktiva inslag som av regeringen genomförda visitationszoner (Moderaternas aldrig genomförda förslag från 2019) som får katastrofala följder i totalkrock med kommunikationsprojektet Oskar i ett problemområde där den kritiska Leah blir satt i kylskåpstillvaro. Poliser som bryter igenom, själva begår övergrepp och blir kollegialt omklappade.

Tunna blå linjen är realistisk men inte en ren dokumentär om Malmös polis och kriminalitet – Cilla Jackert och hennes team har lika mycket skapat en dramaserie i egen rätt. Tio spännande, rörande och upprörande timmar att se fram emot.
För den som missade serien Kalifat finns chansen att se om den på SVT Play fram till och med juni 2021.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.