Arbetaren ställer tre frågor till spelutvecklaren Felix Falk, som just nu håller på att utveckla brädspelet Springvikarierna, ett satiriskt spel där det gäller att få ihop hyran utan att bränna ut sig på den osäkra delen av arbetsmarknaden.
Varifrån kom iden till det här spelet?
– Människor runt omkring mig som lever i de här anställningsvillkoren, och skildringar jag läst som visar att det är så systematiskt och växande. Inte minst har Antologin “Lösa förbindelser – om kampen för fasta villkor i handeln” gjort stort intryck och legat till grund för exemplen i spelet. Jag ville lyfta frågan, och eftersom jag ofta tänker i speldesigntermer så slog det mig mitt under en matlagning att det kunde bli ett spel! Mekanismer i samhället kan ofta renodlas till spelmekaniker, det är ett välkänt drag för speldesigners. Här finns en mekanism som jag vill lyfta fram och skärskåda, med alla dess konsekvenser.
Mekanismeri samhället kan ofta renodlas till spelmekaniker, det är ett välkänt drag för speldesigners.
Felix Falk, spelutvecklare
Spelet kommer att bygga på verkliga historier från människors arbetsliv. Vad kan det vara för historier?
– Förutom historierna i “Lösa förbindelser” har jag många vittnesmål från vänner och bekanta. Allt från det vardagliga: Att inte kunna svara förrän precis när en fest ska börja om man kan vara med eller måste jobba. Att inte få vara med på företagets julfika för att du inte är anställd. Till de mer allvarliga: Att bli hetsad för att uppnå omöjliga produktionskrav, för att sedan när du får en förslitningsskada varken få rehabilitering eller fler uppdrag. Att bli utsatt för tafsanden och sexuella trakasserier på arbetsplatsen, men inte våga säga ifrån. Att prata om arbetsvillkor och organisering på jobbet, se chefen gå förbi, och hoppsan inte bli uppringd mer. Det har blivit ett otroligt vapen för de arbetsgivare som vill, att kringgå det anställningsskydd som finns och arbetats upp under de senaste 100 åren.
– På bara två inlägg har vi fått över 100 historier av den typen på facebooksidan Springvikarierna. Den som vill delge sina berättelser är hemskt välkommen att göra det, och vi kommer att lägga ut specifika frågor kring varje arbetsplats som finns i spelet.
Vad hoppas ni att spelet ska bidra med i debatten?
– Ett spel har flera möjligheter. Att renodla och föra fram mekanismer som jag nämnde. Att spelas och skapa diskussion i sammanhang där man annars inte skulle ha ägnat sig åt det, och kanske nå andra än vad debattartiklar och böcker gör. Men framförallt, speltesten visar att igenkänning är vanligt, och efter skratten kommer de personliga historierna fram. Och det är där någonstans, när det man utsätts för visar sig vara systematiskt och delas av andra, som kraften i det kollektiva kan börja växa.
Illustrationer till spelet gör Max Gustafsson och spelets layout görs av Jan Kustfält. Spelutvecklingen har fått stöd från Arbetarrörelsens Kulturfond, och spelet ska ingå i en studiecirkel som tas fram med ABF.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.