Amazon gör nu en omläggning av arbetstiderna på sina leveransstationer runt om i USA. De nya så kallade ”megacykel-skiften” börjar 01.20 på natten och varar till 11.50 dagen därpå. Nu lanserar arbetarkollektivet Amazonians United en kampanj för att kräva lönepåslag, betalda raster, transport till arbetet samt kortare skift för anställda med barn.
Det var på måndagen den 25 januari som de anställda på leveransstationen DCH1 i Chicago fick beskedet om att deras arbetsplats skulle läggas ned. Nu ska arbetarna i stället förflyttas till tre andra leveransstationer runt om i Chicago. Budskapet menar Zama, organisatör för arbetarkollektivet Amazonians United på DCH1 i Chicago, är tydligt: antingen acceptera skiftet eller förlora jobbet.
– De berättade detta på en måndagsmorgon och gav oss 13 dagar att bestämma oss. Amazon har sagt att de ska hjälpa anställda på mitt lager som inte har möjlighet att ta skiften att byta jobb till ett annat Amazonägt företag, eller ett Fullfillment Center (ett Amazonlager reds anm). Men dessa FC:n ligger utanför Chicago, och det saknas förbindelser i kollektivtrafiken. De här omplaceringsmöjligheterna är långtifrån garanterade. I själva verket är detta kravet: antingen accepterar du det nya arbetsschemat, eller så förlorar du jobbet, säger Zama till Arbetaren.
De nya skiften börjar 01:20 på natten och slutar 11:50 dagen därpå, under fyra dagar i veckan. Anställda på DCH1 har tidigare haft möjlighet att tidsmässigt ha olika arbetspass: ett åtta timmars nattskift, en fem timmars morgonskift och ett fyra timmars morgonskift. Nu kommer de anställda endast ha möjlighet till ”megacykelskiften”. Omkring 60 procent av de anställda på lagret är kvinnor, och många har barn att ta hand om. De anställda får endast 50 cent extra timmen, motsvarande fyra kronor, när de arbetar natt.
Omläggningen motiveras med att Amazon nu vill öka effektiviteten på lagren och ge kunderna större tidsmässig valfrihet att göra beställningar. Det kommer också göra det lättare för olika leveransstationer att samordnas, säger Jen Crowcroft, talesperson för Amazon till Vice Motherboard.
När Arbetaren skickar ett flertal frågor till Amazon gällande schemaomläggningen i USA, svarar pressekreteraren i Tyskland med ett kort uttalande.
– Vi gör ändringar i våra scheman för att skapa fler heltidsskift, som inkluderar förmåner som medicinsk vård, receptbelagda läkemedel, tandvård och synundersökning, utöver betald ledighet och föräldraledighet. De längre skiftscheman används vanligtvis i vårt verksamhetsnätverk och när anläggningar övergår till dem kommer medarbetare att ha ett flertal val, inklusive deltidsscheman, som bäst passar deras behov, skriver Stephan Eichenseher, pressekreterare för Amazon i Tyskland till Arbetaren.
– Det nya schemat är omöjligt, särskilt för de som har familjer, tar hand om äldre eller som behöver vara hemma på morgonen, säger Zama.
Arbetarkollektivet ”Amazonians United” har sedan början av 2019 organiserat arbetare på lagret DCH1 i Chicago. De har genomfört protester, överlämnat petitioner och drivit kampanjer. Under coronapandemin genomförde de en strejk med anledning av säkerhetsbristerna som fick stor uppmärksamhet i USA. De samarbetar tillsammans med anställda på leveransstationer i New York City och Sacramento. Namnet ”Amazonians” har de tagit från Amazons eget sätt att benämna sina anställda.
Nu har de lanserat en kampanj där de kräver ett lönepåslag på två dollar för de nya skiften, fri transport till och från arbetet, betalda raster på 20 minuter och förkortad schemalagd tid för anställda med barn, som måste vara hemma på en viss tid.
Hur kommer det här påverka dig som arbetar på DC1H?
– Det kommer göra mig tokig. Min sömn kommer att bli oregelbunden och min möjlighet att vara social begränsas. Tack och lov behöver jag bara köra fem minuter längre för att ta mig till arbetet, men det kommer bli jobbigt för kollegor som inte har bil. Kollektivtrafiken fungerar dåligt i Chicago efter midnatt. Leveransstationerna vi förflyttas till ligger i ödsliga kvarter, och kvinnor kommer att behöva gå långa sträckor till fots mitt i natten för att ta sig till och från jobbet. Ett av våra krav är att Amazon ordnar gratis och säker transport.
DCH1 är en av tusentals leveransstationer, så kallade ”delivery stations”, i USA, som är det näst sista steget i Amazons logistiska kedja. Det är där varorna packas för att sedan lastas på de fordon som kör den sista milen. Den nya schemaläggningen kommer även att påverka de externa leveransföretagen som kör varorna, genom Amazons DSP-program. Arbetaren har tidigare rapporterat om den svåra arbetssituationen för leveransbuden som arbetar för Amazon. Arbetspassen för chaufförerna kommer eventuellt bli 10 timmar istället för 8 timmar, rapporterar Vice.