Hyresvärden Wallhouse AB hotade minst fem av sina hyresgäster i Malmö med uppsägning. Samtliga som fick hotet bor i kollektiv och anklagades för olovlig andrahandsuthyrning. Hyresgästerna tycker det var grundlöst, och Hyresgästföreningen menar att agerandet kan vara en del i att vilja höja hyran.
En av dem som fick brevet i maj förra året om uppsägelsehot är Alex Veitch. Han bor i fastigheten vid Möllevångstorget i Malmö, och delar sin femrumslägenhet med tre andra personer. I det brev som han och övriga kollektiv fick står det:
“…det har kommit till vår kännedom att du antingen har överlåtit hyresrätten eller upplåter hyresrätten i andra hand till en annan än den person som du fått godkänt för”.
– Jag har bott här i 13 år och nu menar de i princip att jag inte bor i mitt egna hem. Att de anklagar mig för detta, och på inga grunder alls, får mig att undra vad mer de kan hitta på med, säger han och fortsätter:
– Min misstanke är att de försöker få tillgång till lägenheterna så att de kan renovera upp dem.
Joel Nordström är vice ordförande för Hyresgästföreningen Malmö västra. Enligt honom har han följt konflikten mellan Wallhouse AB och hyresgästerna noga. Han håller med i Alex Veitchs misstanke, och tycker sig se en hyresvärd som tidigare varit frånvarande, men nu visar en kursändring.
– Det är svårt att veta syfte och motiv men skiftet i agerandet visar att man vill ha bort de man anser är opassande hyresgäster. Och detta har säkert en del i att göra med att man vill renovera stort och kunna höja hyran, säger Joel Nordström.
Enligt honom är det en tydlig strategi som hyresvärdar använder sig av i områden som gentrifieras, och inte minst i Malmö.
– I det här fallet verkar de rikta in sig på kollektiven. Det kan vara så att hyresvärden tänker att de kan tjäna mer pengar på de större lägenheterna i huset, och att just de hyresgästerna är lättast att få ut. Om det hade varit en kärnfamilj med samma efternamn tror jag inte de hade fått samma brev, säger Joel Nordström.
Richard Olsson har bott i sitt kollektiv i 11 år, och när han fick brevet så ringde han till fastighetschefen. Och fick svaret att han fått brevet eftersom det står så många olika namn på dörren och i trappuppgången.
– Saken är den att under min tid här så har hyresvärden aldrig bytt ut namnen. Jag tycker det värsta är att de anklagar oss först, utan att fråga. De vet ju vilka vi är som bor här och har träffat både mig och resten. Jag tror inte riktigt de förstår vilken stress de utsätter oss för… i våra egna hem, säger han.
Både Richard Olsson och Alex Veitch bestred brevet och ärendena lades ned, men för en annan hyresgäst som Arbetaren pratat med blev pressen för stor. Personen avsade sig sitt kontrakt och lämnande lägenheten.
– De menade att jag hyrt ut rum olovligen, och detta stämmer inte. Jag uppfattar det som i linje med övriga uppsägningsförsök. Efter att jag fått brevet, så fick jag ett SMS där de utan namunderteckning meddelar mig uppsägningsdatum. Under denna processen så kunde jag inte få tag på en specifik ansvarig person. Vad är det för bulvanmetoder liksom?
Arbetaren har tagit del av en inspelning från ett möte mellan den lokala hyresgästföreningen och A Invest, det företag som förvaltar fastigheten åt Wallhouse AB. Mötet handlade bland annat om breven om uppsägning och annat missnöje från hyresnöje från hyresgästerna
Under mötet var A Invest tydliga med att de vill kunna få tillgång till lägenheter, så att man kan utföra renoveringar som tillåter höjande av hyra. Bland annat säger man att en lägenhet, där det tidigare bodde ett kollektiv, precis renoverats för hundratusentals kronor.
Trots detta förnekar Wallhouse AB:s ägare Peter Wahlberg om att det rör sig om att renovera för att höja hyran.
– Jag har gjort så att när någon lämnar en lägenhet har jag gjort i ordning och målat om försiktigt, det är inte tal om några lyxrenoveringar för att höja hyran, säger han och fortsätter:
– Jag känner till ett par fall där vi misstänkt olovlig andrahandsuthyrning, men såklart är det svårt att bevisa detta. A Invest har mycket fokus på att identifiera de som gör sådant, säger han.
Andreas Nilsson, som är ansvarig hos A Invest svarar på Arbetarens frågor via mejl och menar att han inte har tid att svara på några följdfrågor, då de vill prioritera tiden åt verksamheten:
“Information och brev av aktuellt slag som skickas ut till hyresgäster bygger alltid på en samlad bedömning av bland annat på de iakttagelser som genomförts vid närvaro på fastigheten och i vissa fall i lägenheterna. De är inte enbart relaterade till exempelvis adresser i trappuppgång och på dörrar.”
Under Arbetarens granskning så har A Invest meddelat Hyresgästföreningen att man nu avslutar kommunikationen med hyresgästerna.
– De har kontaktat oss och berättat att tagit illa upp för att vad som sagts på möten, och att de varit inspelade samt att hyresgästerna pratat med media. De visar tydligt att de inte vill ha en konstruktiv dialog med sina hyresgäster…så gör inte en seriös hyresvärd. Det är enormt skadligt för dem som bor i huset och den stress som rädslan för att bli utslängd medför är inte acceptabel, säger Joel Nordström, vice ordförande för Hyresgästföreningen Malmö väst.