I veckan samlades ett 50-tal tågvärdar och andra anställda på pendeltågen utanför SL:s huvudkontor i Stockholm. De protesterade mot att personalen ska bytas ut mot övervakningskameror.
– Man skulle riskera resenärernas säkerhet, säger Moa Friman, lokförare, till Arbetaren.
Beslutet om att ersätta pendeltågspersonal med övervakningskameror fattades av trafiknämnden i juni. Sammanlagt är det omkring 350 tågvärdar som berörs och vars tjänster successivt ska fasas ut. MTR, som bland annat driver pendeltågen i Stockholm, planerar att utfasningen ska vara klar sommaren 2023.
På tisdagen samlades ett femtiotal tågvärdar och annan personal på pendeltågen för att protestera mot beslutet utanför SL:s huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. Detta med anledning av att Trafiknämndens ledamöter i Region Stockholm höll möte.
Chintan Modhera har arbetat som tågvärd på pendeltågen i sju år och deltog i protesten.

Chintan Modhera, tågvärd
– De säger att vi ska omplaceras, men vi vet fortfarande inte vad vi ska få för jobb. Politikerna säger att de vill skapa nya jobb, men de drar ju ned på jobben på grund av besparingar. Det här kommer att bli en superbelastning för lokförarna och tågen kommer inte gå i tid, säger Chintan Modhera till Arbetaren.
I demonstrationen deltog flera lokförare. Också deras arbetsmiljö kommer att förändras när tågvärdarna försvinner.
Moa Friman har arbetat som lokförare på pendeltågen i Stockholm sedan 2013. Hon menar att beslutet äventyrar både resenärers och personalens säkerhet.

Moa Friman, lokförare på pendeltågen i Stockholm
– Tågvärdarna är ovärderliga för att hålla servicen, punktligheten och säkerheten hög. Jag skulle inte känna mig trygg och min arbetsmiljö försämras om jag inte har en kollega med mig. Man stöttar varandra genom dagarna och hjälper varandra, säger Moa Friman.
På vilket sätt menar du att säkerheten i pendeltågstrafiken blir lidande?
– Det första jag tänker på är barn som behöver en människa som ser dem i trafiken, så att det inte händer en olycka. De kan separeras från sina föräldrar om till exempel dörrarna stängs och de hamnar på fel sida. Det skulle jag som tågförare inte se från hytten. Vi har också personer med funktionsvariation som behöver guidning och stöd, säger Moa Friman och fortsätter:
– Det handlar också om att hålla ett öga inåt i tåget. När jag kör kan jag inte hålla uppmärksamheten på kameror, men tågvärdarna kan hålla uppsikt och se till att ingen råkar illa ut.

Ett femtiotal anställda på pendeltågen deltog i protesten på tisdagen.
Enligt SL kommer beslutet snarare att öka säkerheten för passagerarna. Motiveringen grundar sig i att spårbranschen ska bli modern, effektiv och attraktiv. I tjänsteutlåtandet dras paralleller till Storbritannien där trafikdriften sägs ha blivit stabilare när kamerautrustning monterats.
– Det är en beprövad metod och finns i flertal länder runt om i världen. Experter på trafikförvaltningen har studerat metoden och det är en bra lösning. Alla kommer få utbildas så de med trygghet vet hur tekniken ska användas, sade Kristoffer Tamson, trafikregionråd i Stockholm (M), till DN i samband med att förslaget klubbades igenom.
NIklas Ekström är pressekreterare på MTR i Stockholm. Han skriver till Arbetaren via mejl att MTR kommer erbjuda samtliga tågvärdar nya roller inom koncernen.
Vilka slags jobb handlar det om?
“MTR Nordic Group rekryterar cirka 700 personer per år vilket skapar goda förutsättningar för att vi ska hitta en tjänst som passar för den tågvärd som ska få en ny roll. Exakt vilka tjänster som kommer erbjudas kan vi inte säga just nu eftersom det även ska förhandlas med facken vilket kommer ske under hösten”, skriver Niklas Ekström i mejlet.
Hur ser MTR på att också lokförare upplever sin arbetssituation som mer otrygg då de får mer ansvar och nu kommer att arbeta ensamma?
“Vi förstår att det finns en oro även hos lokförarna. Säkerhetsfrågorna kommer fortlöpande att följas upp under hela implementeringsperioden. Särskilt fokus ligger på att säkra medarbetartryggheten och driftsäkerheten. Vi planerar bland annat att förstärka stödet till lokförarna i störda lägen med hjälp av den nya rollen operativt trafikstöd. Det är en roll som är tänkt att vara mobil och strategiskt utplacerad längs med pendeltågssystemet för att snabbt kunna inställa sig vid till exempel störda lägen i trafiken för att kunna assistera lokföraren.”, skriver Niklas Ekström.
Men tågvärden Chintan Modhera menar att hans yrke behövs för att pendeltågen ska fungera väl.
– Vem ska ta hand om alla de som behöver hjälp på plattformen? Häromdagen var vi sena och en person i permobil dök upp i sista stund. Jag hjälpte henne ombord på tåget eftersom hon har rätt att resa tryggt som alla andra.
Chintan Modhera menar att problem skulle uppstå om föraren skulle råka ut för någonting.
– Vi åker så långa sträckor varje dag. Vad skulle hända om tåget stannade mitt i skogen i Gnesta, om något händer med lokföraren? Vem gör utrop till resenärerna, vem ringer? Vårt jobb behövs för säkerheten.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.