Regeringen har strukit en formulering angående Filminstitutets integration av jämställdhets-, mångfalds- samt barnperspektiv i sin verksamhet. Yasmine Abdullahi har pratat med Anna Sise och Sara Zommorodi, båda etablerade kulturutövare som kallar de nya riktlinjerna ödeläggande för svenskt kulturliv.
– Ingår man i normen, kanske det är enkelt att säga att konsten ska vara fri. Det låter ju som en bra grej. Då kan man ostört fortsätta göra samma typ av filmer, för samma slags publik, utan att behöva bry sig om vilka som exkluderas. Det är klart att alla förlorar på detta. Det handlar om att erkänna den forskning som har gjorts i frågorna och att institutionell rasism finns på alla arbetsplatser, säger skådespelaren Anna Sise.
Vid årsskiftet meddelade Filminstitutet att de ska säkra den konstnärliga friheten, och i riktlinjerna i regleringsbreven för 2022 har man strukit en formulering som handlar om verksamhetens jämställdhets-, mångfalds- och barnperspektiv. Fler etablerade kulturutövare har välkomnat riktlinjerna i media, eftersom de har upplevt att tidigare krav för att få bidrag inneburit ofrihet och pekpinnar. Det här är något som Anna Sise har sett som ett förnekande av rådande odemokratiska strukturer.
– Jag har pratat med många kollegor i branschen som påverkats av beslutet och de står alla lika frågande som jag. I media har vi bara fått höra ett perspektiv och inga motröster. Det känns som ett hån. Jag har jobbat mycket med just de här frågorna och det känns som ett slag i ansiktet. Med en åtgärd så raserar de decennier av jämställdhets- och inkluderingsarbete, säger hon.
Anna Sise gick ut scenskolan år 2000 och har sedan dess jobbat som skådespelare och musiker. Redan under hennes första antagningsprov till scenskolan möttes hon av fördomar, där en regissörs fantasi inte kunde sträcka sig till att hon skulle få göra ett scenprov med en roll som ett nattbiträde i ett Sverige under 1950-talet.
Trots att hon har stött på begränsningar under karriärslivet på grund av sin bakgrund, har hon hunnit jobba på bland annat Dramaten, Riksteatern samt Uppsala Stadsteater – och nu med SVT:s produktion Tunna blå linjen. På grund av hur strukturerna har sett ut i filmbranschen och de nu slopade riktlinjerna, känns det som en skyldighet att agera, menar Anna Sise. Hon upplever sättet som diskussionen har förts på som irrationellt.
– Det är absolut relevant att diskutera om konsten fortfarande är fri. Man måste kunna hålla två tankar i huvudet. Om vi inte skapar åtgärder för att lyfta de svagare rösterna, så blir konsten tyvärr inte fri för alla. Det här handlar om att pengar ska komma alla till del, det är en fråga om demokrati.
Om vi inte skapar åtgärder för att lyfta de svagare rösterna, så blir konsten tyvärr inte fri för alla.
Anna Sise, skådespelare och musiker
I en intervju i Dagens Nyheter säger kulturministern Jeanette Gustafsdotter (S) att det är ett steg mot att säkra principen om en armlängds avstånd.
I myndigheten för kulturanalys rapport ”Så fri är konsten”, som kom i juni, lyfts oron kring att det saknas skydd mot politiskt inflytande över konstnärligt innehåll. Pelle Amberntsson, utredare och analytiker på myndigheten, och projektledare för rapporten, menar att det är i linje med utredningen att regeringen vidtar åtgärder.
Pelle Amberntsson säger att de slutsatser regeringen landade i oftast går i linje med vad myndigheten rekommenderar. Förutom att utredningen fokuserat på aktörer som Filminstitutet som bidragsgivare, har även enkäter till konstnärer delats ut.
– Det är för tidigt för oss att bedöma om åtgärderna är rätta eller tillräckliga. Vi behöver se helheten och det beror väldigt mycket på vad som sker i genomförandeledet. Därför är det viktigt att fortsätta följa frågorna, säger Pelle Amberntsson.
Hur riktlinjerna belysts i media, är något som även kulturskaparen och opinionsbildaren Sara Zommorodi ställer sig kritiskt till. Hon är bekymrad över vilka som har fått uttala sig i medier kring ämnet och ställer sig även frågandes till vilka som fått medverka i rapporten. Sara har inte blivit tillfrågad om medverkan, trots sin bakgrund med gediget mångfaldsarbete i yrket och kulturproduktion. Sara Zommorodi menar att det finns fler kunniga kulturproducenter som borde ha fått komma till tals i rapporten.
– Armlängds avstånd, jämställdhet och mångfald står inte i motsatsförhållanden till varandra. Man kan ha fler frågor i huvudet samtidigt. Här behöver branschen snarare fler ekonomiska incitament att fördela sinsemellan, i stället för att slåss om utrymmet. Kulturen behöver mer resurser och inte exkluderingspolitik. Det har tagit regeringen 100 år innan vi fick en kvinnlig statsminister och det kommer att ta tid för kultursektorn att inkludera fler perspektiv, om man inte ställer krav. Nu har vi inte ens rådgivande riktlinjer för de här ekonomiska kulturstöden kvar, understryker Sara Zommorodi.
Att det behövs fler perspektiv och mer mångfald inom filmbranschen är något som Zommorodi påtalat under flera år. Med 20 års erfarenhet i kultursektorn har hon jobbat som skådespelare, manusförfattare, kulturproducent och har ett eget kulturbolag som under elva år producerat kultur i olika former. Hon har medverkat i paneler, forskningsrapporter och stod bland annat bakom den senaste årsdagen av #TystnadTagning tillsammans med bland andra Anna Sise, och samtliga branschorganisationer.
Kunskapsdagen slog deltagarrekord och handlade om just mångfald och inkludering. Viljan att jobba med inkludering var stor bland de flesta deltagande branschkollegor på ledande positioner inom film och tv, menar Sara Zommorodi. Många deltagare menade på att de inte visste exakt hur de skulle gå tillväga, men att det fanns en uttalad vilja att bredda perspektiven i branschen. Det behövdes bara mer resurser, menade man på. Därför känns det här beslutet extra ogrundat för Sara Zommorodi och många av hennes branschkollegor som reagerat på regeringens beslut.
Det finns forskning som visar på allt vi säger, att strukturen redan är exkluderande i kultursektorn. Ändå väljer man att göra motsatsen.
Sara Zommorodi, kulturarbetare och opinionsbildare
– Vi känner att politiker jobbar i ett vakuum i relation till hur långt branschen har kommit i dessa frågor. Det finns forskning som visar på allt vi säger, att strukturen redan är exkluderande i kultursektorn. Ändå väljer man att göra motsatsen, säger Sara Zommorodi.
För både Sara Zommorodi och Anna Sise är det en självklarhet att mångfald berikar kulturlivet och ger högre kvalitet. De beskriver bägge att det känns som att vindarna blåser åt ett annat håll just nu. Vad som ska åstadkommas efter borttagandet av riktlinjerna upplever de som föråldrat och spär på den exkludering som redan existerar i kultursektorn.
I slutet av våra digitala samtal frågar jag vad det är som efterlyses från deras sida. Trots deras vedertagna ställning inom branschen upplever båda en oro över att den svenska kultursektorn hamnar efter, i jämförelse med den mer progressiva och konkurrerande internationella hållningen i frågan.
– Det är snarare en förutsättning för konstens frihet att den är mångfaldig. Man kan fråga sig vems händer kulturen ska hålla sig fri ifrån, säger Sara Zommorodi.