Under 1–13 mars pågår Tempo dokumentärfilmfestival i Stockholm – och på nätet vilket med ett festivalpass gör filmerna tillgängliga i hela landet.
Årets upplaga av Tempo dokumentärfilmfestival, som startade i ett mycket mindre format redan 1998 och då var mer präglat av entusiasm hos arrangörerna än något annat, innehåller några riktigt starka nummer såväl som lite mer förutsägbara men vardagligt sköna berättelser. Tricket med digitala festivalpass föll väl ut och det behåller man trots att restriktionerna kring pandemin nu lättat. Festivalen visar om och om igen att verkligheten mäter sig väl med dikten, i vissa fall överträffar den. Kortfilmsavdelningarna fokuserar på svensk film, men jag har sett ett par internationella produktioner verkligen värda att göra en extra ansträngning för att få se.
Naturligtvis, för den som missade den förra året, är den på grund av världsläget nyinsatta ukrainska filmen The earth is blue as an orange, av Iryna Tsilyk en starkt inslag. Filmen kommer att visas varje dag under hela festivalen. Den berättar om fyrabarnsfamiljen i östra Ukraina som gör en film tillsammans om sitt vardagsliv i en krigszon. Filmen diskuterar inte krigets orsaker utan registrerar människor som försöker klara livet i en surrealistiskt hotfull situation.
Vardagen kan se enormt olika ut världen över och innehålla inslag som andra knappast kan föreställa sig. Därför är denna festival så viktig och spännande – och kännas så förenande.
En annan riktigt stark långfilmsdokumentär är Luchadoras, av Paola Calvo och Patrick Jasim, Den berättar om ett gäng riktigt tuffa unga kvinnor som tränar och tävlar i wrestling i den mexikanska gränsstaden Ciudad Júarez – ”den farligaste staden i världen”, som en av dem säger. I Mexiko mördas en kvinna varje 2,5 timme säger hon, och det är sant att de regelmässiga morden är ett fasansfullt faktum som kvinnor i landet tvingas förhålla sig till. Luchadoras-kvinnorna vägra att finna sig i det utegångsförbud som borgmästaren vill införa, de möter hoten och våldet med att lära ut självförsvar och stärka sig själva med sporten som verkligen ser brutal ut, och ofta fortsätter på golvet utanför ringen när den ena försöker fly från matchen.
Den mexikanska Luchadoras berättar särskilt om några av de unga wrestlingkämparna, en av dem försöker bekämpa byråkratin som hindrar henne att få hem sina barn som pappan kidnappat över gränsen till USA. En annan kvinna är ensamstående med en liten flicka som drömmer om att själv bli en luchadora (kämpe) när hon blir äldre samtidigt som hon följer sin mammas hårda matcher med skräckblandad blick. Kvinnornas engagemang i sporten har verkligen en uttalad koppling till morden och en feministisk politik som de menar krävs för att stoppa dem. Våldet mot kvinnorna kommer också konkret nära gruppen när en kvinna försvinner.

I litauiska I’ll stand by you, av Virginija Vareikyté och Maximilien Dejoie, utvecklar polisen Gintarè och psykologen Valia i samhället Kupiškis i norra Lithauen, en arbetsmodell för att bekämpa de galopperande självmordssiffrorna i landet. Tillsammans eller var och en för sig spårar de upp människor ur en målgrupp de ringat in – ensamma, gamla, sjuka – och tar öppet upp frågan om hur de mår och om de planerar att ta sitt liv. De får ett telefonnummer som de kan ringa när som helst på dygnet, kontakt förmedlas till en jourlinje för utsatta för psykisk ohälsa, en gammal man som de är särskilt oroliga över erbjuds en hundvalp som sällskap. På bara några år minskar självmordstalen dramatiskt och modellen tas upp i många andra städer i Lithauen. Filmen är en solskenshistoria och med de två snart nära väninnorna i centrum.

I Ousamane Samassekous The last shelter (Frankrike/Mali/Sydafrika) möter vi några av de afrikanska emigranter som försöker ta sig till Europa, unga människor som försöker sig på en farlig resa. På ”Migranthuset”, ett enkelt boende i södra Mali, möts de. Somliga på väg norrut och andra är på bäg hemåt igen. De diskuterar sina planer och rädslor, färden de anträder hotas av fransk militär, rena gangsters, anställd polis eller militär i olika länder eller terrorgrupper som Al-Qaida. I utkanten av staden grävs gravar åt de som misslyckas. Tonåringarna Esther och Kady som här på allvar börjar sin resa norrut och drömmer om lärarjobb i Frankrike, vägrar lämna ut sin identitet av rädsla för att bli hemskickade. Den rädslan delar de med många och därför är också många av gravarna anonyma.
Som så många andra filmerna på Tempo är detta ett exempel på att det lilla livets kontrast gentemot världslägets skrämmande påverkan på länder och grupper ger de mest intressanta perspektiven. Vardagen kan se enormt olika ut världen över och innehålla inslag som andra knappast kan föreställa sig. Därför är denna festival så viktig och spännande – och kännas så förenande.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.