I lördags samlades SL-anställda på Sergels torg i Stockholm i protest mot att tågvärdarna ska ersättas med övervakningskameror. Arbetaren var på plats.
Sedan beslutet klubbades igenom i juni har allt fler kritiska röster hörts. Närmare 400 anställda inom Stockholms pendeltrafik ska inom loppet av två år ersättas med övervakningskameror. Motiveringen grundar sig i att spårbranschen ska bli mer modern och effektiv, samtidigt som regionen sparar pengar.
Men SL-personalen har fortsatt organisera sig och facket har bara under hösten hållit i 25 medlemsmöten. I lördags anordnades vårens första demonstration i Stockholm.
De människor som har styrt och bestämt sig för att ta bort tågvärdarna har ofta noll erfarenhet av järnvägar. Men de som jobbat som 40-50 år som tågvärdar säger allihop att det kommer bli fler olyckor och tillbud. Så enkelt är det.
Ville Danielsson, tågvärd på MTR
– Vi talar för döva öron vad det gäller politiker och beslutsfattare i regionen. Samtidigt har de sänkt arbetslusten och motivationen hos kollegorna. Glädjen att gå till jobbet har upphört, säger Rainer Andersson, ordförande för Seko Pendelkubben till Arbetaren.
Trafiknämndens beslut innebär inte bara att lokförarna blir helt ensamma ombord på tågen. De måste dessutom ta över en stor del av tågvärdarnas arbetsuppgifter.
Rainer Andersson menar att omstruktureringarna kommer påverka resenärerna i högsta grad.
– Resenärerna kommer garanterat märka av skillnaden. Allting kommer att ta längre tid. Till exempel en så enkel sak som rampservice för rullstolsbundna personer. Nu finns ingen tågvärd som kan hjälpa den handikappade, utan istället måste lokföraren ensam klara av uppgiften, lämna hytten och gå långa sträckor. Om tåget blir försenat tre fyra minuter påverkar det större delen av trafiken. Förseningarna i kollektivtrafiken ökar och det blir svårare att hålla tiden.
Men även resenärernas trygghet kommer att försämras, enligt anställda Arbetaren talar med.
Ville Danielsson har arbetat som tågvärd på MTR i tre år och är en av de som deltar i helgens demonstration. Han menar att både olyckor och tillbud kommer att öka, och att säkerheten för resenärerna äventyras.
– Man kan ta flera exempel. En resenär kanske får en hjärtinfarkt. Föraren ser inte detta på övervakningskameran när hen kör, men det gör tågvärden. Om vi ser att en resenär faller ihop kan vi knacka på dörren under färd. Tågvärden kan komma ut och rädda livet på personen. Eller så kan det vara någon som blir antastad, eller så blir det bråk, då kan vi tillkalla polis och ordningsvakter. Om tåget måste evakueras kan inte lokföraren lugna resenärerna. Ingen ser till att resenärerna inte går ut i ett farligt spårområde, säger han.
Han menar att beslutet kommer att få katastrofala följder.
– De människor som har styrt och bestämt sig för att ta bort tågvärdarna har ofta noll erfarenhet av järnvägar. Men de som jobbat som 40-50 år som tågvärdar säger allihop att det kommer bli fler olyckor och tillbud. Så enkelt är det.
Enligt Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm, sparar regionen uppemot 150 miljoner om året på att installera kameror istället för att ha tågvärdar på plats.
– Det är en beprövad metod och finns i flertal länder runt om i världen. Experter på trafikförvaltningen har studerat metoden och det är en bra lösning. Alla kommer få utbildas så de med trygghet vet hur tekniken ska användas, sade Kristoffer Tamsons till DN i samband med att förslaget klubbades igenom.
Fortfarande finns inga tydliga besked för vad som ska hända med de drygt 400 tågvärdarna som berörs av beslutet.
SEKO Pendelklubben planerar att genomföra fler demonstrationer under våren.