Jenny Andreassons nyckelroman Teatern – om vad hon såg bakom kulisserna under en krisperiod på Dramaten – ger en bra bild av hur det är att vara på en krackelerande arbetsplats. Alla tar stryk.
Kungliga Dramatiska Teatern är inte bara en kulturell institution smyckad med marmorstatyer, guldamoriner, sammetsstolar, enorma kristallkronor och jugendbladverk, utan också en statligt finansierad institution och arbetsplats för omkring 330 anställda: skådespelare, tekniker, hantverkare och chefer på olika nivåer.
Här finns sex scener, skrädderi, tillverkning av rekvisita och större scenbyggen och så vidare. Teatern var en av några särskilt profilerade arbetsplatser i fokus under Metoo-processen 2019. En SVT-dokumentär (22 mars 2019) samma år ledde till att en skådespelare tvingades sluta sin anställning och uppmärksammade också teaterchefen Eirik Stubø som misslyckats med att hörsamma klagomål från anställda och från fackklubben. Det var en tid alla jagade insyn på en tidigare ganska sluten arbetsplats.

Regissören Jenny Andreasson har skrivit en bok om en period kring 2015, då hon satte upp en feministiskt omarbetad föreställning av Shakespeares klassiker Hamlet. Enligt sin egen berättelse tvingades hon lägga ned den efter en försåtligt undergrävande behandling av Stubø, som hellre stöttade en trilskande ensemble – i första hand den manlige titelrollsinnehavaren själv – än till sin egen teater handplockade, uttalad feministiskt profilerade regissör.
Andreassons arbetssituation blev outhärdlig och så småningom kände hon sig tvungen att lämna arbetet med föreställningen. Teaterledningen ville inte ha några skriverier om konstnärliga konflikter och påstod, mot hennes uttalade önskan, att hon blivit sjuk. Föreställningen lades ned åtta dagar före planerad premiär den 22 januari 2016.
Andreassons berättelse om utsattheten att som anställd plötsligt hamna ute i kylan skulle ha kunnat utspela sig på vilken arbetsplats som helst egentligen. Särskilt en där hierarkin är lite otydlig och där det inte så ofta talas om i termer av över och under, men kylan kan krypa in under kläderna fast den inte kan mätas med en termometer.
På en större tidningsredaktion, en teater, en högskola eller ett museum till exempel förväntas fler än högste chefen bidra med kreativa lösningar – och inte bara hålla käften som en underlydande som vet sin plats. I den gråzonen blir det surrealistiskt att plötsligt bli påmind om sin plats i korgen. Ofta har den typen av institution också visat sig ha en kreativ inställning till anställningsformer så att jobbet hänger löst för den besvärlige.
Vittnesmål har flutit in från till exempel SVT, en jättelik institution med över 2 000 anställda. Den typen av institutioner, som finansieras av staten, blir förstås extra granskad om det uppstår missförhållanden; de övergrepp som uppdagades under granskningen av SVT, Operan och Dramaten under Metoo-skriveriernas vittnesmål blev särskilt skandaliserande.
Enormt skickligt läggs dag för dag, nästan timme för timme till berättelsen som ett jättestort pussel – först i slutkapitlen blir det tydligt hur varenda bit tjänar helheten. Och den utsatta förstår i efterhand hur hon blivit utsatt för en surrealistisk process.
När Jenny Andreasson beskriver hur hennes högste chef upphöjer henne inför andra samtidigt som han baktalar henne är det en generellt intressant historia som det finns mycket att lära av. Enormt skickligt läggs dag för dag, nästan timme för timme, till berättelsen som ett jättestort pussel – först i slutkapitlen blir det tydligt hur varenda bit tjänar helheten. Och den utsatta förstår i efterhand hur hon blivit utsatt för en surrealistisk process.
Andreasson hyllar ensidigt sin tidigare, kvinnliga chef, som framställs som en perfekt mentor och på alla sätt ett stöd (nu kallas ju boken för roman man får gissa att hon syftar på Marie-Louise Ekman). Just den lilla detaljen känns inte så trovärdig, nog hade Ekman varit med och missat att ta itu med avarterna på teatern mellan Staffan Valdemar Holm (2002–2008) och Stubø, även om hon utmärkte sig som en humanistisk och tröstande chef. Enligt Andreasson var hon också mer av en syster i situationen som tröstade mer än pekade med hela handen.
Ingen av de inblandade namnges alltså även om många är lätt igenkännliga. Jag hade nog önskat att det inte varit en så tydlig nyckelroman som gör att man onödigt ofta lockas att gå till Dramatens hemsida för att kolla vem som var den där stoppklossen eller baktalaren hon skriver om, skvallervärdet kan ibland bli större än den allmängiltiga diskussionen kring makt och könshierarki, även om boken för det mesta snyggt dissekerar hur skammen kan styra upp hela maskineriet.
Men det är konsekvent välskrivet, där man får vila i välformulerade stycken som: ”Timmarna flyter förbi, hierarkierna intakta, orubbliga, vilka av skådespelarna och regissörerna som pratar mycket, vem som får mest applåder, vilka som är ängsliga, obekväma, vilka som kommer att vara upprörda efteråt. Tålamodet börjar tryta i rummet efter en knapp tredjedel, presschefen försöker skynda på, ingen orkar bry sig, precis som vanligt.” – man riktigt känner hur det kryper innanför kläderna under den presentation av höstens repertoar som det handlar om här. Stämningen är klaustrofobisk men samtidigt svår att konkretisera.
Samtidigt pågår en kärlekshistoria mellan huvudpersonen och en medarbetare på teatern, som bidrar till overklighetskänslan. Löften och svek, starka känslor och ignorans. Parterapi och förnekande av relationen. De privata sveken och de stora på teatern flätas samman eftersom de båda arbetar där samtidigt. Man vill till slut bara ut i luften.
Andreasson berättar om skuldkänslorna i att hjälpa till att bära upp det sjuka – en känsla som den som utsätts för övergrepp nästan per automatik erfar. Hon lättar från sin egen upplevelse och tvingar sin kropp framåt med intellektet. Världen blir overklig.
Kungliga Dramatiska Teatern visar sig vara en ganska vanlig arbetsplats som verkligen behövde vädras ut.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.