”På sociala medier syns reklam om nedsatta priser på städhjälp, gratis hemleverans av mat via cykelbud och rabattkoder på gigjobb. Hur hamnade vi här?” Arbetarens Yasmine Abdullahi om Black Friday och företagens vinsthets.
Black Friday står runt hörnet. På senare år har svenskarna anammat shoppingdagen, som ursprungligen kommer från USA och infaller någon gång efter Thanksgiving. I USA har det länge varit den största rea-dagen på året där butiker säljer ut stora delar av sitt sortiment till kraftigt rabatterat pris.
Liksom många andra, har jag ofta blivit förtvivlad när jag sett filmer florera föreställande köande folkmassor utanför Walmart eller Target – och stormen som sker när affärerna öppnas. Det som skaver mest med att se på sådana här typer av klipp på exalterade människor som ska handla, är hur företagen bakom kampanjen manipulerar oss. Företagen själva är de största skurkarna i den stora konsumtionshetsen.
Men det saknas ett samtalsklimat där man kan diskutera vilka som är de verkliga miljöbovarna och vilka som faktiskt står bakom idén om slängindustrin, ökade utsläpp och ohållbara produktionsmönster.
I mediebevakningen hörs ofta en demonisering av de som väljer att tömma sina fickor mest på kläder, elektronik och accessoarer den här dagen. Borde de inte tänka på att göra mer hållbara val och avstå från den där vinterjackan?
Men det saknas ett samtalsklimat där man kan diskutera vilka som är de verkliga miljöbovarna och vilka som faktiskt står bakom idén om slängindustrin, ökade utsläpp och ohållbara produktionsmönster. Det är inte nödvändigtvis de köande konsumenterna som står för denna normalisering och ohållbara köphets.
För en del köpare ger Black Friday möjlighet att handla saker som man annars inte har råd med resten av året. Många köpare har sparat ett helt år för det här tillfället och har inget annat val än att handla på rea.
Den stora köpdagen är visserligen ett utmärkt tillfälle att reflektera över våra konsumtionsmönster som helhet, även hos fattigare konsumenter. Däremot borde strålkastarljuset ligga på vilka det är som tjänar på det ohållbara maskineriet.
I leveranskedjan har anställda, arbetstagare och fackliga representanter på många storföretag vittnat om förtryck och slavliknande arbetsvillkor.
Det talas oroande lite om hur arbetsvillkoren ser ut på företagen som rear ut varor. Bakom produkterna som fyndas, finns arbetare som saknar skäliga arbetsvillkor. Det saknar kritik och lagregleringar gällande de företag som fortfarande tjänar på att ha allvarliga missförhållanden.
I leveranskedjan har anställda, arbetstagare och fackliga representanter på många storföretag vittnat om förtryck och slavliknande arbetsvillkor.
Black Friday är bara ännu en dag att försöka mörka allt detta, med marknadsföringsstrategier där man använder nyckelord som “grönare val”, eller “återvunnet” material. Helt plötsligt, på den stora rea-dagen uppvisas en miljömedvetenhet.
På sociala medier syns reklam om nedsatta priser på städhjälp, gratis hemleverans av mat via cykelbud och rabattkoder på gigjobb. Det gör Black Fridays koncept ännu mer komplext och oroande. Hur hamnade vi här?
Black Friday är mycket mer än bara nedsatta varor. Det är också ett försök till att skifta fokus från de som bidrar mest till den stora konsumtionshetsen.
Nästa gång du suckar över att se köpare stå och köa till den där elbutiken, fundera på vilka arbetare som gjort produkten. Fundera på vilka som struntar helt i utsläppen. I slutändan blir de stora vinnarna girigheten och företagen. Kvar blir en lidande miljö – och företagen som tjänar på den profitlystna
produktionskedjan.