Arbetaren har tidigare skrivit om taxiförare som organiserat sig för bättre villkor och protesterat utanför Ubers huvudkontor. Nu svarar gigjätten på Arbetarens frågor, via mejl och genom en anonym talesperson. Bolaget skriver att förarna kan arbeta med andra appar samtidigt som de är inloggade på Ubers och att de inte betalar löner utan “intjäningar”.
Uber återkommer till Arbetaren med ett omfattande mejlsvar, efter att reportaget om Taxiunionens protester publicerats på webben. Gigföretaget skriver att förarna är centrala “för allt Uber gör” och att deras feedback tas på stort allvar. De skriver att de löpande använder sig av olika undersökningar och feedbacksamtal för att “fånga förarnas upplevelse” av appen.
“Vi pratar på daglig basis med förare då de är en väldigt viktig del för att hålla våra städer i rörelse. Förare har alltid möjlighet att kontakta oss direkt via appen, eller besöka oss på plats på vårt servicecenter”, skriver Uber i mejlet.
Hur kan ni garantera att förare som arbetar på er plattform får drägliga löner och arbetsvillkor? Arbetaren har talat med förare som arbetar upp till 70 timmar i veckan för en timlön på 30-40 kronor. Vad säger Uber om detta?
“När en passagerare betalar för en resa så behandlas den direkt för förarens företags räkning. Vi förtydligar detta för att understryka att detta är intjäningar, inte löner.
Även om vi inte har möjlighet att verifiera eller kommentera detaljerna för det exempel du nämner, verkar dessa intjäningssiffror sakna kontext. Först och främst tillämpar vi minimipriser för alla resealternativ i vår app, och för att ta UberX, som är vårt mest populära resealternativ, som exempel är minimipriset 119 kronor.
För att tjäna 40 kronor i timmen innebär det att en förare skulle acceptera en enda resa under åtminstone ~tre timmar online i appen. Vi ser en betydligt högre efterfrågan på resor än så i de områden där vår app finns tillgänglig.”
Uber skriver vidare i mejlet att förare kan välja om, när och hur länge de vill använda appen för att generera intjäningar. Förarna kan enligt Uber samtidigt kan ägna sig åt andra åtaganden, som till exempel att genomföra resor via andra appar.
“Om en förare är online på vår app medan hen gör något annat eller genomför resor via en annan app, så är det viktigt att poängtera att den här tiden fortfarande räknas som “onlinetid” i Uberappen, även om föraren nekar inkommande reseförfrågningar. Därför är det viktigt att specificera hur många av de rapporterade timmarna som spenderades online i ett område där Uber-appen är tillgänglig, och hur stor andel av inkommande reseförfrågningar som accepterades respektive avböjdes, eftersom detta har stor inverkan på intjäningar.”
Förare Arbetaren talar med säger att de stängs av på felaktiga grunder, och att när de försöker få kontakt med Uber finns det ingen som kan svara på deras frågor. Har ni för avsikt att förbättra kommunikationen med de förare och åkerier som använder appen?
“Vi förstår att varje beslut att inaktivera en förare kommer att få konsekvenser för de inblandade individerna och därför tar vi inte lätt på dessa beslut. Vi tillämpar användarriktlinjer, som finns på plats för att skapa en trygg, respektfull och positiv upplevelse för alla som använder vår app. Dessa godkänns av alla förare innan de får tillgång till appen. Förare kan när som helst kontakta Uber med synpunkter på ett beslut gällande avaktivering. Säkerhet är centralt för allt vi gör.”
Ett av förarnas krav handlar om att Uber ska sluta med sitt ansiktsigenkänningsprogram, som de menar ofta identifierar förarna på fel sätt, och att de då kan bli avstängda på felaktiga grunder. Använder ni ansiktsigenkänningsprogrammet, som fått kraftig kritik i England av förare, i Sverige?
“Säkerhet är en topprioritet på Uber. Förarna som använder appen är fullt licensierade taxiförare med taxilegitimation från Transportstyrelsen, och genomgår samma processer som alla taxiförare i Sverige. För att hålla användare av vår plattform säkra och för att se till att föraren bakom ratten är vem hen utger sig för att vara så använder vi en funktion för ansiktsmatchning.
Det innebär att en förare kan uppmanas att stanna till på en säker plats och ta en selfie, som sedan matchas med det foto på föraren ifråga som vi har registrerat. Om bilderna stämmer överens kan föraren omedelbart fortsätta använda appen för att genomföra körningar. Om teknologin detekterar att de två fotografierna inte stämmer överens, så skickas de i samtliga fall till tre personer som omedelbart validerar huruvida de två fotografierna visar samma person. Om dessa tre olika experter verifierar att bilderna stämmer överens kan föraren omedelbart gå online igen.”
Arbetaren frågar Uber över mejl om de har någon kommentar på Taxiunionens kravbrev, eller om de avser att tillmötesgå kraven. Bolaget vägrar svara på Arbetarens fråga.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.