På Västbanken har nyligen det väpnade motståndet mot Israels ockupation återupptagits. Men kampen är mycket mer än så. Den avspeglar sig i nästan all palestinsk aktivitet, inte minst i vardagslivet.
”To exist is to resist”. Att existera är att göra motstånd. Vi har läst texten på muren och vi har sett den på skyltar i demonstrationer vid tidigare besök på Västbanken. Trots det känns den i allra högsta grad aktuell i november 2022 när vi reser runt i området. Så mycket i palestiniernas vardag är motstånd: från att fortsätta baka palestinskt bröd, arbeta för att utveckla jordbruket och plocka oliver, till att föra traditioner och berättelser om historien vidare.
Ett exempel finns i Jordandalen, Västbankens bördiga och varma ”kornbod”. Jordandalen är, förutom staden Jeriko, ett ”area c”-område, det vill säga helt under israelisk kontroll. Ett område fyllt av expanderande, israeliska bosättningar, vars stora vattenuttag har gjort att saltvatten tränger in i de palestinska vattentäkterna och förstör traditionella grödor.
Ett nytänkande krävdes för att hålla igång den palestinska ekonomin och göra det möjligt för bönderna att stanna kvar på sina marker. Lösningen för några år sedan blev en gröda som är mindre vattenkrävande och mer salttålig. Det visade sig bli dadlar, som dessutom är en lönsam exportvara, med potential att fortsätta växa.
– Dadelpalmer trivs bra i det varma klimatet här. Vi tyckte det var det bästa vi kunde göra här, trots att monokulturer kan ha negativa sidor, säger Mohammed Hmidat, en ingenjör som arbetar för Al Reef, som tillsammans med organisationen PARC hjälper bönderna att utveckla jordbruket och marknadsföra och sälja sina produkter.

Zidan Enooz är en av de odlare i Jiftlik som övergått till dadlar.
– Dadelodlingen är mest för den internationella marknaden. Men jag är glad eftersom jag får fyra shekel mer per kilo när jag säljer till Al Reef. Och dessutom är mina dadlar ekologiska, säger Zidan Enooz när vi slagit oss ned vid ett bord på den mark han arrenderar.
Han berättar att de som odlar ekologiskt inte heller blir lika beroende av Israel som de bönder som odlar konventionellt.
– Ska de köpa konstgödsel eller bekämpningsmedel måste de köpa av Israel, det slipper jag.
Ett annat exempel ser vi i byn Mazari Al Nubani, några mil utanför staden Ramallah, där vi möts vi av Mahmoud Al Khadi, representant för kooperativet där, som också får stöd av PARC och Al Reef. Mahmoud visar oss den olivpress kooperativet köpt tillsammans med två av traktens andra kooperativ 2014.
– Nu kan bönderna pressa sina oliver samma dag som de skördas, vilket ger en bättre kvalitet. Pressen var visserligen väldigt dyr, men lånet vi tog är betalat om ett par år. Vårt kooperativa arbete gör dessutom att vi får mer betalt för oljan nu. Tidigare var vi tvungna att sälja till mellanhänder som tog mycket av vår förtjänst, säger Mahmoud Al Khadi.

Mahmoud Al Khadi visar oss ståltankarna oljan lagras i, för att behålla sin kvalitet i väntan på avhämtning, och hur spillet från oliverna tas tillvara för att pressas till cylindrar som torkas och används som bränsle.
– Det här är alldeles nytt, säger han. Vi utvecklade det för ett kort tag sedan. Vi kan använda det själva och vi kan sälja det och få extra inkomster.
Saleem Abu Ghazaleh, vd i Al Reef, berättar att de bara arbetar med kooperativ.
– Vi arbetar med marginaliserade småbönder, och när vi lokaliserat dem genom olika undersökningar uppmanar vi dem att bilda kooperativ. Dels är det svårt att stödja enskilda bönder, dels är kooperativ ett exempel på hur man kan använda demokrati och välja sina ledare. Kooperativ kan också överbrygga svårigheter i byarna, både politiska och sociala. De har alltså inte bara en ekonomisk roll, säger Saleem Abu Ghazaleh.

Berättelsen vi får höra en sen kväll i Salfit är någonting annat. Det är en historia om fördrivning och markstöld, men en berättelse Mahmoud Mohamed Odeh, eller Abu Ayman som han också kallas, vill att vi tar med oss hem till Sverige för att återberätta.
Ariel, en stor bosättning i området, byggdes på fyra palestinska byar för fyrtio år sedan. Där hade Abu Aymans familj 20 000 kvadratmeter mark som var fullt av olivträd. Ska han till sin mark nu måste han ta sig till en jordbruksavspärrning vid en viss tid på dagen och vänta vid en grind med sitt id-kort och ett speciellt tillstånd som utfärdas av de israeliska myndigheterna.
– De stängde in min familjs olivträd helt enkelt. Tidigare kunde vi få mycket olivolja varje år, men nu får vi nästan ingenting. Olivoljan är viktig för oss palestinier, den utgör en stor del av vår ekonomi.
Nu har han bara tillträde till sin mark några få veckor om året. Han måste också lämna marken och infinna sig vid grinden igen vid ett visst klockslag på eftermiddagen, men kan tvingas bli stående där i flera timmar i mörkret, i väntan på att få komma ut.
– Bosättarna däremot kan gå in på mina marker när de vill. I år släppte de in grisar på mina marker och byggde ett stall där de har hästar. De tar med skolbarn ned på marken och berättar att det var deras förfäder som odlade marken. Jag var tio år vid Nakban (fördrivningen av hundratusentals palestinier i samband med staten Israels bildande 1948), så jag vet hur det var. Jag kommer ihåg allting. Ingen kan säga att jag inte kan den här historien, säger Abu Ayman.
Innan vi går ut i det ljumma höstmörkret lovar vi att berätta Abu Aymans historia här hemma, och för första gången under samtalet lyser han upp.
– Gör det, berätta min historia i Sverige och i resten av Europa. Det jag säger är sant, jag vet eftersom jag varit med hela tiden.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.