Trots larm från personalen säger MTR:s vd Joakim Sundh att företaget kommer att fortskrida med planerna att omplacera tågvärdarna på pendeltågen. Joakim Sundh har det yttersta ansvaret för arbetsvillkoren för personalen, men uppger att han inte känner inte till att Trafikförvaltningen inom Region Stockholm tillsatt en utredning gällande tågvärdarnas framtid.
Arbetaren har intervjuat MTR:s vd på Pendeltågen Joakim Sundh, som har det yttersta ansvaret för den pågående omplaceringen av personalen.
Arbetaren har pratat med lokförare som säger att de kommer lämna företaget om tågvärdarna tas bort. Vad tänker du om det?
– Vi förstår att det är en stor förändring. Jag har respekt för att man kan uppleva att det är jobbigt. Det är ju så i alla förändringsprocesser. Vissa tycker att det vi gör är bra, och andra tycker att det som händer är mindre bra. I det här fallet går vi till en lösning där det blir en driver only-operation, där det är lokföraren som är ensam ombord på tåget. Om man inte är bekväm med det, vilket jag har respekt för att man kanske inte är, så finns det ju andra möjligheter för de lokförarna att fortfarande vara kvar i yrket, men det är såhär man kommer bedriva pendeltågstrafiken framöver.
– Jag har full förståelse för att enskilda individer inte tycker att detta passar dem. Vi kommer att se andra lokförare som tycker att detta funkar alldeles utmärkt, att det är både roligt och stimulerande. Det finns ju mer än en syn i lokförarkåren runt det här projektet.
Vad tänker du om att lokförare väljer att gå i pension och lämnar yrket i förtid?
– Jag vet att det finns ett missnöje, men också en motsatt bild hos andra. Som med alla förändringar finns det många synpunkter. Det här är ett beslut fattat av trafiknämnden och som vi som operatör genomför. Projektet fortsätter i sin normala takt.
Nyligen inträffade en incident utanför Rönninge då ett helt tåg behövde evakueras. Föraren var ny på jobbet och tågvärden tog beslut om att evakuera tåget. Anställda jag pratat med säger att de inte kunnat ta hand om incidenten ensamma ombord. Vad säger du om det?
– I grunden är jag helt trygg med att de lokförare som kör hos oss har den utbildning som krävs för att hantera de situationer som kan uppstå. Sedan är det klart att med rutin och erfarenhet blir man mer bekväm i besluten. Vi har som sagt både en driftcentral att kontakta och ett operativt trafikstöd som kommer för att stötta, och vi känner oss trygga i den lösningen.
Men de funkade ju inte vid den här incidenten. Det hade inte gått att göra evakueringen om de inte varit två, menar anställda jag intervjuat.
– Just det… Man säger saker, och det finns alltid olika syn på frågorna. Men vi känner oss trygga i den lösningen.
Så du tycker det är rimligt att 30 procent av tågen ska rulla utan tågvärd i februari?
– Ja det tror jag absolut är rimligt. Det här är ju ett projekt som pågått under lång tid. Där vi utbildat och förberett.
Du menar att tågvärdarna kommer att försvinna inom en snar framtid?
– Enligt den information jag har nu fortskrider projektet enligt plan.
Hur tänker du kring att trafiken reducerats i december månad till följd av brist på tågvärdar och personal?
– Vi har en generell brist på lokförare i landet. Även pendeltågen lider av det. Vi har ett stort projekt som har inneburit utmaningar för organisationen. Vi hade ett stort semesteruttag i december och en kraftigt förhöjd sjukfrånvaro som ledde till en olycklig situation där vi inte kunde bedriva pendeltrafiken, punkt slut. Det var jättetråkigt, framförallt för alla resenärer som blev drabbade.
Rullstolsburna kommer att få svårare att ta del av kollektivtrafiken. Hur ser du på den frågan?
– Vi har en överenskommen lösning med trafikförvaltningen om att servicevärdar på stationen kommer att vara behjälpliga. Den lösningen tror vi kommer funka jättebra.
Hur ser du på att tekniken inte fungerar som den ska, och att lokförare upplever att kamerorna inte visar tydliga bilder?
– Den här tekniken finns och fungerar alldeles utmärkt på flera ställen i världen. Det här inget som sker i Stockholm för första gången. Tekniken finns och är beprövad. Sedan håller vi på att jobba med mjukvara, skärmar och komponenter.
Vad skulle du säga om en lokförare svimmade i hytten, vem är det som märker att något hänt?
– Om något så olyckligt skulle inträffa, så är det en utmaning redan i rådande situation, givet att tågvärden befinner sig på ett annat ställe i tåget. Det finns ju säkerhetsbarriärer inbyggda i tåget för att säkerställa att tåget stannar. Sedan har vi de mobila teamen som kan komma ut och hantera den situationen. Det finns utmaningar i alla lösningar, oavsett hur man vrider och vänder på det. Man kan hitta saker som är mer eller mindre utmanande. Men vi har gjort riskanalyser och känner oss trygga i det. Vi skulle aldrig trafiksätta en lösning som vi inte kände var minst lika säker som den vi hade innan.
I den situation som råder nu, tycker du att MTR tar sitt ansvar?
– Absolut, det tycker jag.
Vad har du att säga till de här lokförarna och tågvärdarna som säger att de vill lämna företaget och till och med branschen?
– Vi genomför en stor förändring som berör många medarbetare, där vi har säkerställt att ingen förlorar jobbet. Det är absolut ett stort ansvarstagande i sättet vi har tagit oss an den lösningen. Jag tycker att vi tar vårt ansvar.
Varför fortsätter man köra tåg utan tågvärdar innan utredningen från Trafikförvaltningen är klar?
– Vi har ingen information om att det pågår en utredning inom Trafikförvaltningen. Jag vet inte vilken utredning du pratar om. Jag har löpande dialog med Trafikförvaltningen som klart och tydligt säger att vi fortsätter projektet precis enligt plan.
När Arbetaren ringer till Trafikförvaltningen och frågar om de har kommunikation med MTR kring tågvärdarnas framtid svarar pressekreteraren att arbetet med utredningen pågår.
”Trafikförvaltningen fick i uppdrag i budget att genomföra en utredning och arbetet pågår just nu. I och med att utredningen inte ännu är färdig har vi inte möjlighet att göra någon intervju. Att MTR Pendeltåg inte säger sig känna till utredningen beror sannolikt på att det i första hand är trafikförvaltningen som utför arbetet”, skriver Elin Lindström, presskommunikatör på Trafikförvaltningen.