Under tisdagen loggade apptaxiförare ut ur Uber och Bolts appar och gick ut i en 24 timmar lång strejk. Sedan Taxiunionens första protestdag i Stockholm i november har organiseringen mot appföretagen nu spridit sig till Göteborg och Malmö.
Tutandet hörs långt innan karavanen av långsamt körande bilar dyker upp längs Sveavägen. Omkring 50 bilar sniglar sig fram längs vägen. Flera av dem är prydda med banderoller. ”Politiker sluta blunda” står det på en. ”Vi har fått nog! Uber über lagen?” står skrivet på en annan.
Bakom rattarna sitter apptaxiförare som kör för gigföretagen Bolt och Uber. Klockan 00:00 natten till tisdagen den 10 januari loggade de ut ur apparna kopplade till gigföretagen och de tänker inte logga in igen förrän det gått 24 timmar. De tycker att det är dags att företagen möter deras krav på bättre villkor.
Haidad Karim kör för både Bolt och Uber. Han arbetar 12 timmar om dagen, sex dagar i veckan och får ut ungefär 1 500 kronor netto för en arbetsdag. Av de pengarna behöver han tanka bilen, vilket går på ungefär 800 kronor.
– Därpå kommer trängelskatt, försäkring och andra avgifter. Det blir kanske 300 kronor kvar efter en arbetsdag, säger han.
Han har arbetat som chaufför i nästan 17 år. Innan han började köra för Uber och Bolt arbetade han för traditionella taxiföretag som Taxi Stockholm och Taxi Kurir.
– När Uber och Bolt slog sig in på marknaden tog de över alla kunder. Jag fick nästan inga körningar och blev i stort sett arbetslös. Till slut behövde jag börja köra för Uber och Bolt. De har förstört marknaden, säger han.
Uber tar 25 procent i serviceavgift från kostnaden för en enskild körning. Utöver det behöver förarna betala 6 procent moms. Det betyder att 31 procent dras av från körningen direkt.
– Det händer att en förare går back. Samtidigt som priset på bensin har ökat, ligger avgiften för en körning kvar på samma nivå, säger Haidad Karim.
Vid Observatorielunden möter förarna upp med demonstranter som följer dem till fots, hela vägen till Mynttorget utanför Riksdagshuset. Flera av dem är medlemmar i Gigwatch, som granskar gigekonomin i Sverige. Även klimataktivisten Greta Thunberg och medlemmar från Fridays for Future sluter upp för att visa sitt stöd för de strejkande förarna.
Siamak Shadroo som kör för Uber och Bolt i Göteborg berättar att ungefär tio bilar slöt upp i Taxiunionens första protest i staden. På frågan om vad han tycker om arbetsvillkoren på Uber och Bolt svarar han:
– Priserna är så låga att man knappt kan överleva. Jag skulle säga att det är en ny variant av slaveri, säger Siamak Shadroo.
Innan chaufförerna svängde in på Sveavägen hade styrelsen för förbundet Taxiunionen varit på möte med Uber på deras kontor i Solna, strax norr om Stockholm. Det var första gången förarna blivit inbjudna till ett möte med gigföretaget.
Till mötet och inför protestdagen har Taxiunionen tagit fram en kravlista. Förarna kräver en höjning av jämförelsepriset från 179 till 299 kronor, en minskning av serviceavgiften till 15 procent (från nuvarande 20–25 procent) och att Uber och Bolt accepterar Taxiunionen som samtalspartner.
– Mötet var någorlunda konstruktivt. Uber lovade att de ska lämna in ett svar på våra krav senast den 25 januari, säger Taxiunionens vice ordförande John van Dinther.
I en skriftlig kommentar gällande kravlistan som lagts fram skriver Ubers Nordenchef Peter Löfstrand:
”Vi pratar med förare hela tiden, och tar alltid deras feedback på stort allvar. Vi tycker att varje missnöjd förare är en för mycket och därför har vi nyligen haft ett konstruktivt samtal med ett antal förare, som för några veckor sedan besökt oss för att lämna synpunkter, som vi sedan tog vid igår då vi hade ett möte med ytterligare förare. För oss är det viktigt att lyssna på alla förare som använder vår app – och det fortsätter vi att göra, bland annat genom en utökad satsning på feedbacksamtal under 2023.”
När det kommer till prissättningar, serviceavgifter och det Uber kallar ”intjäningar”, kommenterar han att ”Uber tillhandahåller marknadsföring, säkra betalningsalternativ, fakturering, utbetalningar och kundservice för alla partnerförare som använder vår app” och det är för detta som förarna betalar serviceavgiften på 25 procent.
”Eftersom vår modell är strukturerad på detta sätt ligger det inte minst i vårt intresse att förare tjänar så bra som möjligt. Vi vet att det har varit tuffa tider med ökade verksamhetskostnader för förare, och vi vill göra vad vi kan för att öka intjäningarna. Vi har bland annat infört flera prishöjningar under förra året och fortsätter följa utvecklingen och lyssna på förares feedback”, skriver Ubers Nordenchef i den skriftliga kommentaren.
I dag finns Uber och Bolt i 14 svenska städer. Gigföretagen förmedlar taxiresor via en app som förare är uppkopplade till. De anslutna förarna klassas däremot inte som anställda, vilket i sin tur innebär att företaget inte tar något arbetsköparansvar.
Taxiunionen startade inledningsvis som en Facebook-grupp och organiserar i dag Uber och Bolt-förare för att förbättra arbetsvillkoren och förarnas rättigheter. Protestdagen den 10 januari var den tredje som föreningen anordnat sedan november förra året, och det var första gången som protester skedde simultant i Stockholm, Göteborg och Malmö. Föreningen har nu över 500 medlemmar i Stockholm och nästan 100 i Göteborg.
I pressmeddelandet som förbundet skickat ut inför protestdagen skriver Taxiunionen:
”Ska man i Sverige i dag behöva arbeta 70 till 80 timmar, 6 till 7 dagar i veckan, för att få ihop pengar till sitt leverne? En appförare behöver köra 80 procent fler resor för att få samma lön som en vanlig taxiförare. Detta drabbar inte bara förarna som individer, utan även deras familjer.”
Ali Zakari är tvåbarnsfar och kör för Bolt och Uber. Han berättar att hans barn ofta säger till honom att de knappt ses.
– Hur ska jag hinna träffa mina barn om jag måste arbeta 13 timmar om dagen, sex dagar i veckan? Det känns som att vi glöms bort, att vi inte ses som en del av det här samhället, säger han.
Arbetaren har sökt Bolt, som vid publicering inte återkommit med svar på Arbetarens frågor.