I december godkände EU-parlamentet ett direktiv som skulle förbättra gigarbetares villkor avsevärt. Men kristdemokraten och EU-parlamentarikern Sara Skyttedal har på eget bevåg försökt stoppa delar av direktivet, vilket lett till att en ny omröstning kommer hållas senare i veckan.
Efter en lång process enades Europaparlamentet den 12 december om det så kallade Plattformsdirektivet. Enligt EU:s egna beräkningar arbetar över 28 miljoner EU-medborgare inom gigekonomin och lagförslaget syftar bland annat till att klargöra gigarbetares anställningsstatus.
Ett av direktivets viktigaste delar, den så kallade anställningspresumtionen, handlar just om att hindra gigföretag från att systematiskt klassa gigarbetare som egenanställda.
Om direktivet, alltså den gemensamma EU-lagen, går igenom kommer utgångspunkten på arbetsmarknaden vara att den som arbetar för ett företag ska räknas som anställd. Bevisbördan för det motsatta, att personen inte är anställd, kommer då att hamna på arbetsköparen.
– Det skulle göra att den svenska modellen, som bygger på att arbetare erkänns som anställda och därmed kan organisera sig fackligt, fungerar mycket bättre, säger Jacob Lundberg från Gigwatch.
Men delar av lagförslaget hotas nu efter att den svenska kristdemokraten och EU-parlamentarikern Sara Skyttedal, dagen efter förslaget röstades igenom, skickade ut en namninsamling för att få till en ny omröstning om delarna av Plattformsdirektivet som fokuserar på just anställningsförhållandet till arbetsköparen.
I mejlet, som Arbetaren tagit del av, skriver hon bland annat att lagförslaget riskerar att leda till att ”varje person som arbetar via en digital arbetsplattform – inklusive de som genuint är egenföretagare – riskerar att betraktas som anställda”.
– Går hennes vilja igenom kommer det underminera rättigheterna för miljontals arbetare inom EU, säger Taxiunionens vice ordförande John van Dinther.
Flera stora gigföretag, som exempelvis Uber, har lobbat hårt mot Plattformsdirektivet med syfte att få Eu-ledamöter att urholka lagförslaget. Enligt organisationen Corporate Europe Observator, som bevakar lobbyism inom EU:s institutioner, spenderar Uber miljontals kronor på lobbyverksamhet inom unionen. Enligt organisationen har Uber under det senaste året haft flera möten med EU-politiker på toppnivå.
– Skyttedals initiativ visar på att hon vill att det ska vara fritt fram för företag att påverka och utforma lagstiftning, säger John van Dinther.
I bland annat oktober deltog Sara Skyttedal på ett av dessa lobbytillfällen – ett plattformsseminarium dit gigföretag och EU-ledamöter var bjudna. Seminariet avbröts av en gigarbetare som undrade varför inga arbetare var representerade. Sara Skyttedals kommentar var: “Jag pratar inte ens ditt språk så du kan gå härifrån och hålla käften”, enligt tidningen The Brussels Times.
Plattformsdirektivet skulle gått direkt till trepartsförhandlingar mellan parlamentet, rådet och kommissionen om Skyttedal inte hade satt käppar i hjulet. Hennes namninsamling har nu fått tillräckligt med underskrifter för en ny omröstning, som väntas hållas antingen den 18 eller 19 januari.
I samband med omröstningen finns två vägar att gå: Antingen röstas hennes linje ned, eller så kommer diskussionerna att återupptas och därmed riskerar nuvarande förslag att urholkas.
Arbetaren har sökt Sara Skyttedal för en intervju. Dag Elfström, kanslichef för svenska Kristdemokraterna i Europaparlamentet, svarar via mejl att “Sara Skyttedal avböjer intervju med er.”
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.