Familjen Sackler har beskrivits som den “ondaste familjen i USA”. Läkemedlet OxyContin, som tillverkades och marknadesfördes av familjens företag, satte igång en opiodkris i landet som ledde till en halv miljon dödsfall. I den nya dokumentären All the Beauty and the Bloodshed porträtteras aktivistgruppen P.A.I.N’s, och dess grundare Nan Goldins, kamp mot företaget.
I mitten av 1990-talet utlöste läkemedlet OxyContin en första våg av dödsfall kopplade till användning av lagliga, receptbelagda opioider i USA. Läkemedlet tillverkades, marknadsfördes och distribuerades av det privata företaget Purdue Pharma. Sedan 1999 har över en halv miljon människor dött av opioidöverdoser samtidigt som familjen bakom företaget, Sackler, varit en av de största finansiärerna av landets ledande konstinstitutioner.
Laura Poitras dokumentär All the Beauty and the Bloodshed skildrar P.A.I.N’s (Prescription Addiction Intervention Now) aktivistiska arbete mot Purdue Pharma och familjen Sackler, samtidigt som den berättar historien om Nan Goldin, gruppens grundare och en av samtidskonstens mest banbrytande fotografer.
Det är tack och lov inte en berättelse om en framgångsrik amerikan som efter att ha uppnått ekonomiskt oberoende vill ägna sig åt välgörenhet i form av aktivism för att rättfärdiga sin position.
Snarare är det ett porträtt av någon som på olika sätt alltid befunnit sig i samhällets marginal, vilket också var varför hennes fotografier inte påminde om någonting annat när hon först blev känd under 1980-talet. Då skildrade Goldin den värld hon befann sig i, och porträtterade således queers och missbrukare på ett intimt och vardagligt sätt.
Goldin var en av de som genomlevde, och överlevde, aidsepidemin och som såg många av sina vänner försvinna i sjukdomen, någonting som varit återkommande i hennes konst. Dokumentären ger en glimt av den politiska splittringar viruset, och konsten som kretsar kring den, skapar och påminner om att aidsepidemin är ett kristallklart exempel på att det som ibland slarvigt beskrivs som “identitetspolitik” även det i allra högsta grad är materiellt.
Att tolkas politiskt är alltså inte främmande för Goldin, men när hon 2017 grundar P.A.I.N är det första gången hon bedriver aktivistiskt arbete. Även denna gång är orsakerna delvis personliga.
2014 fick hon OxyContin utskrivet efter en operation och blev snabbt beroende, vilket ledde till år av missbruk. De andra aktivisterna har liknande erfarenheter, och flera av dem har barn och vänner som dött av överdoser.
Regissören Laura Poitras har följt gruppen sedan de genomförde sin första aktion på Metropolitan Museum of Art i New York 2018, då de krävde ett stopp på accepterade donationer från Sackler och att de delar av museet som fått namn efter familjen skulle döpas om. Filmen visar nervösa aktivister som kastar sedlar och pillerburkar runt sig på USA:s största konstinstitutioner. Som följd av detta bevakas de av Sackler och förföljs i sin vardag.
P.A.I.N’s första genombrott kommer när Goldin hoppar av en planerad utställning på National Portrait Gallery i Washington i samband med en donation från Sackler. Museet väljer att avstå från pengarna och bara några dagar senare har flertalet stora institutioner följt deras exempel. Louvren i Paris är först ut med att som svar på protesterna ändra namnet på museets galleri Sackler Wing.
Parallellt med detta stämmer sex stater Purdue Pharma för kostnaderna för opioidepidemin med hänvisning till missledande marknadsföring av OxyContin. Bara dagar efter att ha nått en preliminär uppgörelse ansöker företaget om konkurs.
Vad som faktiskt beror på aktivistisk påverkan och vad som är ren och skär juridik, samt hur de två påverkar varandra, är mindre tydligt i Poitras dokumentär. Det som står klart är dock att även om P.A.I.N får din vilja igenom tycks det omöjligt att rubba en av USA:s mest inflytelserika familjer ekonomiskt – även på juridisk väg. Goldin konstaterar krasst att rättvisa inte är till för missbrukare, den är reserverad för någon annan.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.