Mindre än var tionde dödsolycka på jobbet har lett till att arbetsköparen straffas. Det visar en ny granskning i Arbetet.
De senaste fem åren, mellan 2017-2021, har inte mindre än 220 personer dött på jobbet. Ändå har endast 16 av dödsfallen lett till rättsliga påföljder för arbetsmiljöbrott.
Tidningen Arbetet har gjort en omfattande granskning om hur dödsolyckorna på arbetsplatser följts upp och utretts de senaste åren. Det framkommer att efter rättegångar har endast sex av 220 dödsolyckor lett till fällande domar.
Anhöriga till de som dött på arbetsplatsen understryker ofta hur viktigt det är att en rättslig prövning görs och att någon ställs till svars. Arbetaren har till exempel skrivit om familjen Markströms långa väntan på rättegång, efter dödsolyckan på LKAB 2018. En dödsolycka som inträffade till följd av bristande säkerhet på arbetsplatsen.
Julia Markström var endast 22 år när hon handlöst föll genom det genomrostade golvet på LKAB:s anläggning i Svappavaara. Familjen berättar i ett reportage i Arbetaren om tiden efter olyckan och om den långa väntan på att rättegången ska inledas. Detta samtidigt som anställda och huvudskyddsombud vittnade om en fortsatt omfattande rostproblematik på verken i Kiruna.
I familjen Markströms fall friades senare de båda LKAB-cheferna som varit misstänkta för vållande till annans död. LKAB fick dock ett strafföreläggande på tre miljoner kronor för ett arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död och oaktsamhet.
Arbetet tar i granskningen också upp fall där utredningar om arbetsmiljöbrott lagts ned, eller dröjt länge. 2017 föll en man ned i varm vätska från pappersmassa på södra Cells massabruk utanför Mönsterås. Utredningen lades ned, men återupptogs efter krav från Arbetsmiljöverket. Till sist tvingades södra Cell betala 1,5 miljoner kronor i böter. Men Arbetsmiljöverket får ofta avslag när de begär om att återuppta nedlagda förundersökningar.
Arbetsmiljöverket, Polisen och Åklagarmyndigheten har en gemensam målsättning om att det ska ta högst 18 månader från att en dödsolycka sker fram till beslut om ett eventuellt åtal. Men Arbetets granskning visar att det tagit längre tid i hälften av de undersökta fallen.
De senaste åren har flera dödsolyckor skett inom tågbranschen. På bolaget Green Cargo har inte mindre än tre dödsolyckor skett, men endast en av dessa har lett till åtal. En dödsolycka i Bastuträsk 2018 lades ned så sent som i november förra året.
Hösten 2018 klämdes Per Myrberg, som var anställd på Green Cargo, ihjäl mellan två vagnar på bangården i Borlänge. Efter drygt fyra år är förundersökningen fortfarande inte avslutad.
De långsamma utredningarna gör det också svårt för vittnen att uttala sig om händelserna. Arbetsplatsexperter som tidningen intervjuat är övertygade om att fler olyckor skulle leda till åtal eller strafföreläggande om utredningarna gick snabbare.
Logga in för att läsa artikeln
Detta är en låst artikel. Logga in eller teckna en prenumeration för att fortsätta läsa.
Vi har bytt prenumerationssystem till Preno, därför måste du uppdatera ditt lösenord för att kunna logga in (det går bra att välja samma igen). Det är bara att mejla till [email protected] om du har några frågor!
Eller teckna en prenumeration
Om du vill stödja Arbetaren och dessutom direkt få tillgång till denna artikel och mycket mer kan du teckna en prenumeration här nedan:
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.
2 nr digtalt varje vecka och 10 papperstidningar per år.