I veckan meddelade Bolt att de från och med den första mars höjer serviceavgiften med tre procent.
– De struntar i oss förare och tänker enbart på sin egen vinning, säger föraren Omid Sakhdari från Taxiunionen.
Sedan i höstas har taxiförare på Uber och Bolt organiserat sig för bättre villkor inom gigbranschen. Taxiunionen, som organiserar förarna, har krävt förhandlingar med gigjättarna och genomfört ett flertal protester under hösten. Den 10 januari loggade förarna ut ur Bolt och Ubers appar och gick ut i en 24 timmar lång strejk.
Arbetaren har under året återkommande rapporterat om svåra villkor för taxiförare som arbetar på gigplattformen. Förare Arbetaren intervjuar vittnar om arbetstider som landar på 70-80 timmar per vecka, för en timlön på 30-40 kronor.
De struntar i oss förare och i våra intäkter. Vi är inte några samarbetspartners till dem, utan ett verktyg de kan utnyttja som de behagar.
Omid Sakhdari, representant för Taxiunionen
Men trots förarnas protester höjer Bolt nu serviceavgiften med tre procent. Det innebär att förarna betalar 23 procent till gigjätten för varje körning.
Omid Sakhdari är organisatör på Taxiunionen och menar att Bolt fullständigt kör över förarna.
– De här företagen är ute efter en sak – deras egen vinning. De struntar i oss förare och i våra intäkter. Vi är inte några samarbetspartners till dem, utan ett verktyg de kan utnyttja som de behagar, säger Omid Sakhdari, representant för Taxiunionen.
Han menar att gigföretagens löften om möten och förhandlingar endast varit tomma ord och ett spel för gallerierna.
– När vi besökte Bolts kontor i höstas kallade de oss för motpart. Men vi har inte haft någon dialog sedan dess. När de bjuder oss på kaffe är det bara show och för att dämpa protesterna. Men vi fortsätter att organisera oss och har mycket planerat under våren, säger Omid Sakhdari.
Bolt erbjuder förarna att pryda bilen med företagets logga för att få en lägre serviceavgift på 15 procent. Det menar Omid Sakhdari endast är ett trick för att låsa fast förarna vid Bolt.
– Bolt kör den här strategin med piska. Har man en Bolt-logga så blir det en gratis marknadsföring för dem, och samtidigt kan man inte jobba för till exempel Uber. Du kan få en lägre avgift om du jobbar med Bolt, annars blir du bestraffad.
AG Elhabshy har arbetat som taxiförare i branschen i flera år. Han kallar villkoren på gigjätten för ”ett modernt slaveri”.
– Efter 11-12 timmar bakom ratten med ett leende på läpparna och ett trevligt bemötande till alla kunder landar intäkten på max 2500 kronor per dag. Sedan måste man ändå stå för Bolts provision, bränsle och alla andra kostnader.
Han menar att situationen för förarna är värre än under pandemin.
– Många förare har redan bytt jobb. Jag tror tyvärr att många egenföretagare i branschen kommer att gå i konkurs inom de närmsta sex månaderna. Taxibranschen kan mycket väl försvinna från Sverige.
Bolt skriver i en ansvarsintervju med Arbetaren över mejl att de höjer serviceavgiften för att deras partners ska “tjäna mer pengar”. De skriver att höjningen kommer att återinvesteras till förarna för att minska väntetiden, öka antalet resor och ge högre bonusar.
“Varje krona som serviceavgiften höjs genererar mer än en krona tillbaka till förarna”, skriver Bolt i mejlet.